تویوتا لندکروزر ؛ از رقابت با جیپ تا سری 300

نسل های تویوتا لندکروز در ایران

تویوتا لندکروزر را شاید بتوان محبوب ترین و البته یکی از پرفروش ترین محصولات تویوتا دانست که دهه ها از تولید آن گذشته و همچنان با قدرت تولید می شود. در این محتوا به سراغ معرفی نسل های این آفرودر محبوب رفته‌ایم. 

آریزو 8 آریزو 8

در سال ۱۹۳۷ در بخش تویوتا شهر آیچی ژاپن آقای کیشیرو تویودا به صورت رسمی پس از دو سال فعالیت در صنعت، برند تویوتا (Toyota) را خلق کرد تا بدین ترتیب پایه گذار یکی از پرطرفدارترین خودروسازان جهان شود. تویوتا به ساخت خودروهای جان سخت و با کیفیت در جهان شهرت داشته و تولیداتش هم نشان از همین مورد است. از جمله خودروهای معروف و محبوب تویوتا می‌توان به لندکروز، پرادو، کمری و کرولا اشاره کرد که هم از جمله پرفروش ترین خودروهای تاریخ بوده و یا مدت طولانی است که روی خط تولید حضور دارند. 

لندکروزر یکی از همین مدل های تویوتاست که در تمام جهان خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس محبوبیت بسیار بالا و انکار نشدنی دارد. لندکروزر تویوتا را می توان با سابقه ترین و قدیمی ترین خودروی این برند ژاپنی دانست که حالا بیش از هفت دهه از تولد آن گذشته و شاهدیم که همچنان با قدرت به حیات خود ادامه می دهد. البته همین ابتدای کار باید اعلام کنیم که لندکروزر اصلی با تویوتا لندکروزر پرادو تفاوت های زیادی داشته و از یک سالی به بعد تویوتا با معرفی زیر شاخه پرادو تمرکز خود روی لندکروزر را برای ساخت خودرویی آفرودی و کمی لوکس گذاشت. 

تویوتا لندکروزر
تویوتا لندکروزر

تاریخچه لندکروزر دقیقا به به سال ۱۹۵۵ باز می گردد جایی که اولین نسل این خودروی شاسی مستقل متولد شد اما کمی به چند سال قبل تر بازگشته تا ببینیم اصلا ریشه تولد لندکروزر چیست. جیپ آمریکا در تولد و بوجود آمدن لندکروزر تاثیر به شدت زیادی داشته و در واقع تویوتا مدیون جیپ برای ساخت لندکروزر است. اینکه با جزئیات تمام به شرح ساخت تویوتا لندکروزر بپردازیم قطعا از حوصله شما مخاطبین اسب بخار خارج است اما سر بسته اشاره‌ای به آغاز تولید این خودرو خواهیم کرد.

حتما ببینید: ویدیو بررسی نسل های لندکروزر در ایران

تولد تویوتا لندکروز به حوالی سال ۱۹۴۱ میلادی بازگشته که یک خودروی آمریکایی با نام بنتم (Bantam) سر آغاز تولید آن شد. لندکرورز ابتدا تنها برای مصارف نظامی ساخته شد اما رفته رفته تبدیل به خودرویی مردمی گردید، البته با شکایت شرکت ویلیز آمریکا از تویوتا سبب شد تا این برند ژاپنی نام لندکروز را برای این سری از محصولاتش برگزیند. لندکروز تا کنون در ۷ نسل به تولید رسیده و بسیاری آن را یکی از بهترین خودروهای آفرودی در سراسر دنیا می دانند. خودرویی که به دلیل استحکام بسیار خوب و قابلیت های بیراهه نوردی زیاد توانسته بسیاری از بازارهای مهم در سراسر دنیا را تسخیر کرده و تبدیل به یک آفرودر محبوب شود. 

لندکروزر نسل ۱ / J40

تویوتا لندکروزر 
تویوتا لندکروزر 

اولین سری رسمی از تویوتا لندکروزر که با کد J40 شناخته می شود از سال ۱۹۶۰ تا سال ۱۹۸۴ در تیپ ها و نسخه های مختلفی تولید شد. J40 در ایران بخاطر نوع طراحی گلگیرها و کابین به لندکروزر کالسکه‌ای معروف بوده و نقش های مهم زیادی در جنگ ۸ ساله علیه کشورمان مقابل عراق ایفا کرد. همچنان در این نسل تویوتا لندکروزر شباهت های بسیاری به تولیدات جیپ دیده می شود. 

لندکروزر سری J40 در بخش فنی با پیشرانه های مختلفی از جمله سری F و ۲F معروف تویوتا ساخته شد که به دوام فنی بالا و استهلاک پایین شهرت داشتند. این خودرو به قدری محبوب شد که تویوتا تصمیم گرفت تا سری اختصاصی دیگری با کد J70 سوای نسل های رایج لندکروزر تولید کند تا بتواند در برخی بازارها رقابت را داغ نگه دارد. لندکروزر J40 اما از نظر امکانات و راحتی سواری اصلا امیدوار کننده نبود و بیشتر به همان خودروهای نظامی شبیه بود تا یک خودروی خانوادگی. 

لندکروزر نسل ۲ / J50

تویوتا لندکروزر J50
تویوتا لندکروزر J50

نسل دوم تویوتا لندکروزر که با کد اتاق J50 شناخته می شود در واقع انقلابی بود نسبت به نسل دیگر یعنی J40 چرا که تویوتا تمرکزش را بر روی ساخت خودرویی با سواری راحت تر و نرم تر گذاشته بود. نکته جالب توجه این است که لندکروزر J50 نیز همزمان با نسل اول در سال های بین ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۰ تولید می شد. این خودرو با دارا بودن اتاقی مدرن تر و فاصله محوری بیشتر همان نسخه خانوادگی این مدل محسوب می شد. 

از نظر طراحی همچنان این خودروی دو دیفرانسیل شباهت انکار نشدنی به محصولات جیپ داشت و در بخش قوای فنی هم تمام با برادر دیگرش یعنی J40 یکسان بود. این نسل لندکروزر در ایران به ندرت وارد شد و نمی توان نسخه های زیادی از را در کشور دید. همچنین از این نسل به بعد تویوتا لندکروزر را تنها در نسخه ۵ درب تولید کرد و نمونه های وانت و پیکاپ را به مدل هایی دیگر همچون هایلوکس و تاندرا سپرد. 

لندکروزر نسل ۳ / J60

سومین نسل لندکروزر از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ روی خط تولید تویوتا قرار داشت و در اصل اولین نسل از این خودروی شاسی بلند محسوب می شد که واقعا از نظر سواری و قوای فنی حرف هایی برای زدن در برابر رقبای آمریکایی و‌ دیگر هموطنانش داشت. فیس اول این نسل با چراغ هایی گرد و تکی تولید می شد که در ایران به لندکروزر فرماندهی معروف شد چرا که در کشورمان به صورت گسترده در بخش های نظامی فعالیت داشت. 

این نسل پس از فیس لیفت اما با چراغ هایی مستطیلی و دوگانه تولید شد که شباهت زیادی به نسل بعدی پیدا کرد. لندکروزر J60‌ در بخش قوای فنی هم از پیشرانه جدید تویوتا در آن سال ها که به ۳F معروف بود مجهز شده که یک پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری بود. نکته جالب توجه اینجاست که در سال ۲۰۲۴ نسل های جدید لندکروزر که برای بازار آمریکا تولید شدند الهام گرفته از طراحی هر دو فیس این نسل بوده و جذابیت زیادی دارند. 

لندکروزر سری ۷۰ / J70

اولین نسل لندکروزر سری 70

سری ۷۰ لندکروزر جزو آن دسته از خودروهایی است که محبوبیت آن در خاورمیانه سبب شد تا همچنان از سال ۱۹۸۴ بر روی خط تولید تویوتا حضور داشته و به فروش برسد. این نسخه مانند سری ۴۰ جزو محصولاتی است که نسخه‌های زیادی از جمله شاسی بلند ۵ درب، وانت تک و دو کابین و آمبولانسی از آن تولید شد. به این نسل از لندکروزر هم در ایران لقب فرمانده را دادند چرا که این خودرو نیز قابلیت‌های زیادی داشته و ارتش ایران هم خدمات زیادی انجام داده است. 

از نظر فنی تاکنون پیشرانه‌های مختلفی بر روی این خودرو قرار گرفته که از معروف‌ترین آنها می‌توان به پیشرانه ۱GR تویوتا اشاره کرد. پیشرانه ۱GR یک پیشرانه ۶ سیلندر V شکل ۴ لیتری تنفس طبیعی است که بر روی دیگر نسخه‌های تویوتا نیز به کار رفته است. این خودرو را باید با دیگر نسل های لندکروزر متمایز دانست چرا که همچنان نسخه های پیکاپش هم تولید شده و‌  کشورهای عربی بسیار خواهان آن هستند. 

لندکروزر نسل ۴ – J80

لندکروزر سری ۸۰
لندکروزر سری ۸۰

به نسل چهارم تویوتا لندکروزر می رسیم، نسلی که شاهد تغییرات اصولی در طراحی و البته لوکس گرایی بود. چهارمین نسل لندکروزر که با کد اتاق J80 شناخته می شود در سال ۱۹۹۰ رونمایی شد و تا سال ۱۹۹۷ تولید آن ادامه داشت. همانطور که اشاره کردیم نه تنها در بخش طراحی بلکه از نظر امکانات، ارگونومی کابین و سواری این نسل لندکروزر بهبود های بسیار بزرگی نسبت به نسل های پیشین پیدا کرد. نکته جالب توجه اینجاست که این نسل لندکروزر به سبب طراحی زیبا و چشم نوازی که در سال های تولید داشت در کشورهای عربی لقب لیلا علوی را از آن خود کرد. 

لندکروزر J80 در بخش فنی هم به پیشرانه معروف تویوتا یعنی ۱FE مجهز شد که یک قلب تپنده ۶ سیلندر ۴.۵ لیتری تنفس طبیعی با سیستم سوخت رسانی انژکتور بود. لندکروزر J80 از نظر طراحی ظاهری هم بسیار به فیس لیفت نسل قبلی خود شباهت داشته اما حجم پردازی هایی که در طراحی آن به کار رفته سبب شده تا بیش از پیش حس کنیم خودرویی قدرتمند و عضلانی پیش روی ما حضور دارد. این نسل از لندکروزر در ایران هم وارد شده اما نسبت به نسل های بعدی تعداد کمتری را شامل می شود و به همین خاطر اصلا نباید انتظار قیمت های پایین یا معقول را برای نسخه های کارکرده‌اش داشته باشید. 

لندکروزر نسل ۵ – J100

لندکروزر سری 100
لندکروزر سری ۱۰۰

لندکروزر J100 یا همان لندکروزر اتاق ۱۰۰ نسل بعدی این شاسی بلند آفرودی محبوب است که مابین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ تولید شد. تویوتا این نسل را همچنان با بهبودهایی نسبت به نسل های پیشین تولید کرد تا در کنار رانندگی خارج از جاده و آفرود، مالک آن تجربه یک خودروی شاسی بلند نسبتا لوکس را هم داشته باشد. به سبب طراحی زیبایی که تویوتا مجددا در این نسل لندکروزر استفاده کرد به آن در کشورهای خاورمیانه لقب “مونیکا” را داده که برگرفته از بازیگر مطرح سینما یعنی مونیکا بلوچی بوده است. 

اتاق ۱۰۰ لندکروزر خوشبختانه در ایران نیز تعداد بالایی از نسخه‌های مختلف آن در بازار حضور داشته و طرفداران زیادی دارد. مهمترین اتفاقی که در این نسل لندکروزر اتفاق افتاد استفاده از پیشرانه V8 با کد ۲UZ بود که در نسل بعد نیز به کار رفت. علاوه بر آن نسخه ۶ سیلندر لندکروزر نیز توانست به فروش بالایی دست پیدا کند چرا که از پیشرانه ۱FZ بهره می‌برد که دوام بسیار بالایی داشت. این نسل هم در ارگان های دولتی ایران حضور چشمگیری داشته و همچنان با قدرت در حال خدمت رسانی است. 

لندکروزر نسل ۶ – J200

گزارش تصویری نمایندگی تویوتا در امارات
تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰

لندکروزر J200 یا همان اتاق ۲۰۰ را می توان یکی از محبوب‌ترن و مشهورترین نسل‌های لندکروزر دانست که نزدیک به ۱۵ سال بر روی خط تولید تویوتا حضور داشت و در این مدت تنها چند باری فیس لیفت شد. تویوتا اعتقاد داشت در این نسخه بهترین نوع طراحی و زاویه ورود و خروج را اعمال کرده و از معرفی نسل جدید تا چند سال دست کشید و حتی نسل جدید لندکروزر نیز پلتفرمی مشترک با این نسل دارد. لندکروزر اتاق ۲۰۰ سال ۲۰۰۷ متولد شد و به لطف باز بودن درب واردات و نبود قوانین عجیب و غریب توانست توسط ایرتویا در تیراژ بالا وارد ایران شود. 

این نسل از لندکروزر برای اولین بار با پیشرانه معروف ۱GR تولید شد که یک قلب تپنده ۶ سیلندر با تکنولوژی جدید بود، البته که نمونه ۸ سیلندر آن هم در تعداد محدود توانست وارد ایران شود. لندکروزر اتاق ۲۰۰ در ایران لقب حضرت را داشته و واقعا جزو پرطرفدارترین خودروهای ژاپنی در کشور است. یکی دیگر از نکات جالب این نسل استفاده از سیستم کرال کنترل بود که توسط تویوتا ابداع شد و سر و صدای زیادی به پا کرد. 

لندکروزر نسل ۷ – J300

تویوتا لندکروزر سری 300

نسل هفتم تویوتا لندکروزر که هم اکنون بر روی خط تولید این برند بزرگ ژاپنی حضور دارد را می توان پر حاشیه ترین نسل لندکروزر نامید. تویوتا پس از نزدیک به دو دهه بالاخره پلتفرم اتاق ۱۰۰ و اتاق ۲۰۰ لندکروزر را که خیلی هم به آن می نازید بالاخره کنار گذاشت و دوباره یک آفرودر شاهکار را روانه بازار کرد. خودرویی که از نظر طراحی ظاهری نسبت به نسل پیشین بهبود های چشمگیری پیدا کرد اما در کل همان طراحی عضلانی و حجیم خود را حفظ کرد. 

حتما ببینید: تست و بررسی لندکروزر سری ۳۰۰ در تهران

لندکروزر جدید در بخش فنی هم دچار یک جهش و تغییر بزرگ شد آن هم اینکه بالاخره قلب تپنده آن مجهز به سیستم توربوشارژ گردید. پیشرانه V6 توربو شارژ تویوتا جایگزین قلب تپنده ۸ سیلندر معروفی شد که طرفداران بسیاری داشت اما چاره‌ای جز این نبود. این نسل لندکروزر متاسفانه به دلیل منع واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر تاکنون نتوانسته به صورت رسمی وارد ایران شود اما نسخه هایی گذر موقت از آن در سطح جاده ها دیده می شود که همچنان جای امیدواری است. 

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.