برندهای مطرح و بزرگ خودروسازی متولد چه کشورهایی هستند؟

برندهای خودروسازی دنیا
برندهای خودروسازی دنیا

صنعت خودروسازی یکی از بزرگ ترین صنایع در سراسر دنیاست که روزبه‌روز در حال بزرگ تر شدن و گسترش است. در این محتوا قصد داریم ببینیم غول‌های خودروسازی دنیا کجا متولد شده‌اند. 

آریزو 8 آریزو 8

امروز خودرو در زندگی انسان تأثیر بسیار بزرگی دارد و تبدیل به جزئی جدانشدنی از زندگی انسان شده است. از ابتدای اختراع خودرو شرکت‌های مختلفی اقدام به ساخت خودرو در مدل‌های مختلفی کرده اند و هر کدام قصد داشته اند سهم بزرگی از بازار را از آن خود کنند. امروز در میان انبوهی از شرکت‌های خودروساز، برندهایی هستند که ارزش بسیار بالایی دارند و در بیش تر کشورهای جهان طرف‌داران زیادی دارند. در ادامه، برخی از این خودروسازان را معرفی می کنیم و خواهیم دید هر کدام متولد چه کشوری هستند. 

برندهای خودروسازی دنیا
برندهای خودروسازی دنیا

تویوتا (Toyota)

در سال ۱۹۳۷ در بخش تویوتا شهر آیچی ژاپن آقای کیشیرو تویودا به صورت رسمی پس از دو سال فعالیت برند تویوتا (Toyota) را آغاز کرد تا بدین ترتیب، پایه گذار یکی از محبوب‌ترین خودروسازان جهان شود. نخستین خودرویی که تویوتا تولید کرد AA نام گرفت و رفته رفته تولیدات این خودروساز افزایش پیدا کرد. تویوتا به ساخت خودروهای جان سخت و با کیفیت در جهان شهرت دارد. تویوتا در سال ۱۹۸۹ زیربرند لوکس خود را، لکسوس، در آمریکا معرفی کرد تا قشر سطح بالای جامعه را نیز با تولیدات لوکس هدف گیرد. از جمله خودروهای معروف و محبوب تویوتا می‌توان به لندکروز، پرادو، کمری و کرولا اشاره کرد. 

فولکس واگن (Volkswagen)

فولکس واگن یکی از غول‌های خودروسازی در دنیاست که شرکت‌های زیادی را اکنون زیر سلطه خود دارد. این شرکت در سال ۱۹۳۷ در وولفسبورگ آلمان متولد شد. اولین خودرویی که فولکس واگن تولید کرد یک خودروی بسیار پرطرف‌دار و پرفروش تبدیل شد. فولکس واگن بیتل اولین خودرویی بود که این ابرکارخانه آلمانی به دستور هیتلر ساخت. اکنون فولکس واگن در سال ۲۰۲۳ همچنان بزرگ ترین خودروساز جهان محسوب می شود و شرکت‌های بزرگی از جمله پورشه، بنتلی و لامبورگینی زیرمجموعه این ابرخودروساز محسوب می‌شوند. پاسات، تیگوان و گلف آخرین نسخه‌هایی بودند که به ایران وارد شدند. 

ب ام و (BMW)

ب ام و یکی از شرکت‌های خودروساز آلمانی است که شهرت بالایی در میان مردم دنیا دارد. این برند آلمانی اکنون رولزرویس و مینی را نیز تحت سلطه خود دارد. ب ام و در سال ۱۹۱۷ متولد شد، اما ابتدا در زمینه ساخت موتورهای هواگرد فعالیت می‌کرد. سرانجام در سال ۱۹۲۷ اولین خودروی ب ام و با نام دیکسی تولید شد. ب ام و علاوه بر ساخت خودرو در زمینه ساخت موتورسیکلت نیز از همان سال فعال بود و اکنون تبدیل به یک برند بزرگ در زمینه ساخت خودرو و موتورسیکلت شده است. از جمله خودروهای پرطرف‌دار این برند نیز می‌توان به BMW 3 Series E46 اشاره کرد. 

مرسدس بنز (Mercedes Benz)

دیگر شرکت بزرگ آلمانی، که خودروهای زیادی را تاکنون تولید کرده، مرسدس بنز است. این خودروساز بزرگ آلمانی برندی بسیار محبوب در تمام نقاط جهان است. مرسدس بنز فعالیت رسمی خود را در سال ۱۹۲۶ آغاز کرد و توانسته است تاکنون مدل‌های بسیاری را تولید و راهی بازار کند. مرسدس بنز اکنون جزو چهار خودروساز بزرگ آلمانی است که همیشه رقابت تنگاتنگی با ب ام و داشته است. مرسدس بنز از ادغام دو شرکت دایملر و بنز اند سی به وجود آمد و از جمله خودروهای معروف آن می‌توان به مدل S Class اشاره کرد که یک خودروی سدان فوق لوکس محسوب می‌شود. اکنون شرکت میباخ نیز زیرمجموعه مرسدس بنز محسوب می‌شود. 

کیا – هیوندای (Hyundai – Kia) 

شاید با دیدن نام این دو برند در کنار هم تعجب کنید، اما اکنون این دو خودروساز در اصل از یک سرچشمه نشئت می‌گیرند. کیا موتورز را می‌توان قدیمی‌ترین خودروساز کره‌ای دانست که در سال ۱۹۵۲ فعالیت خود را در زمینه خودرو ابتدا با ساخت محصولات دیگر شرکت‌ها آغاز کرد. این سوی میدان، هیوندای نیز یکی دیگر از خودروسازان بزرگ کره جنوبی است که فعالیت خود را ۱۹۶۷ با مونتاژ فورد کورتینا آغاز کرد. در سال ۱۹۹۷ کیا موتورز با ورشکستگی روبه‌رو شد که هیوندای به کمکش آمد و کل سهام کیا را خرید. اکنون هیوندای و کیا جزو زیرمجموعه هیوندای موتور هستند و سهم بالایی از بازارهای مختلف را از آن خود دارند. همچنین هیوندای در سال ۲۰۰۹ مانند برخی خودروسازان بزرگ دیگر زیربرند لوکسش را با نام جنسیس معرفی کرد. 

پورشه (Porsche)

خودروساز آلمانی دیگری بسیار محبوب و پرطرف‌دار، پورشه است که محصولاتش جزو خودروهای رده بالا، لوکس و البته اسپرت محسوب می‌شوند. فردیناند پورشه در سال ۱۹۳۱ شرکت بزرگ پورشه را در اشتوتگارت راه انداخت، اما اولین محصول مستقلش با نام پورشه ۳۵۶ در سال ۱۹۴۸ رونمایی شد. از معروف‌ترین خودروهای پورشه می‌توان به پورشه ۹۱۱ اشاره کرد. این شرکت اکنون جزو پنج خودروساز بزرگ آلمان محسوب می شود و ارزش سهام بالایی دارد. 

لامبورگینی (Lamborghini)

با شنیدن نام لامبورگینی یاد خودروهای سوپر اسپرت خواهیم افتاد که جذابیت‌های بصری فوق العاده‌ای دارند. برند لامبورگینی سال ۱۹۶۳ در سانتاگاتا بولونیا در ایتالیا توسط فروچیو لامبورگینی تأسیس شد تا به ساخت خودروهای سوپر اسپرت بپردازد. تا قبل از این فروچیو به ساخت تراکتور مشغول بود و سرانجام تصمیم به ساخت خودروهای خاص گرفت تا با فراری رقابت کند. اولین محصول این شرکت لامبورگینی ۳۵۰GTV بود که تولید زیادی نداشت، اما اولین نسخه‌ای که بسیار محبوب شد لامبورگینی میورا بود. اکنون لامبورگینی چند سالی است تحت مالکیت آئودی است و به تولید خودروهایی چون سیان، هوراکان و اوروس مشغول است. 

فراری (Ferrari)

فراری یکی از سوپر اسپرت سازان قدیمی ایتالیایی است که فعالیت خود را از سال ۱۹۴۷ توسط انزو فراری آغاز کرد. فراری نه تنها در ساخت خودروهای سوپر اسپرت شهری فعالیت داشته است، بلکه یکی از قدَر قدرت‌های خودروهای مسابقه‌ای نیز است و به عنوان مثال، در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز مقام‌های زیادی را کسب کرده است. اولین محصول شهری فراری در سال ۱۹۴۷ با نام فراری ۱۲۵S تولید شد که توانست نظرات بسیاری را به خود جلب کند. از جمله معروف‌ترین خودروهای فراری می‌توان به فراری انزو، تستاروسا و فراری ۴۵۸ اشاره کرد. 

فیات (Fiat) 

فیات غول خودروسازی ایتالیاست که در سال ۱۸۹۹ توسط جووانی آنیلی تأسیس شد. فیات علاوه بر خودروسازی در زمینه ساخت گریدر، تانک، لوکوموتیو، تراکتور و هواپیما نیز فعال بود. این شرکت در سال ۲۰۰۹ توانست تبدیل به بزرگ ترین خودروساز ایتالیا و ششمین خودروساز دنیا شود. شرکت‌هایی نظیر مازراتی، کرایسلر، دوج، جیپ و ایویکو نیز جزو زیرمجموعه‌های فیات هستند. اولین خودرویی که فیات تولید کرد HP4 نام گرفت، که البته اصلاً موفق نبود، اما بعدها خودروهایی مانند فیات ۵۰۰ را تولید کرد که تبدیل به یکی از محبوب‌ترین خودروهای شهری شد. 

پژو – سیتروئن (Peugeot – Citroen) 

پژو یکی از بزرگ ترین شرکت‌های فرانسوی است که قدمت بالایی در زمینه ساخت خودرو دارد. این شرکت در سال ۱۸۸۲ تأسیس و کار خود را با ساخت دوچرخه آغاز کرد. پژو برای ایرانیان بسیار خوش یمن بود و با مدل ۲۰۶ و ۴۰۵ توانست بازار ایران پس از انقلاب ایران را از آن خود کند. همچنین سیتروئن نیز دیگر خودروساز بزرگ فرانسوی است که سال ۱۹۱۹ متولد شد. تنها چند سال پس از شروع کار سیتروئن این شرکت تبدیل به بزرگ ترین خودروساز فرانسه شد. در سال ۱۹۷۳ پژو بخشی از سهام سیتروئن را خرید و سرانجام صنایع خودروسازی پژو – سیتروئن فعالیت خود را آغاز کرد. اولین خودروی سیتروئن، Type A نام گرفت و پژو نیز نام اولین محصول خود را پژو Type 1 گذاشت. 

آئودی (AUDI) 

آئودی یکی دیگر از خودروسازان بزرگ آلمانی است که محصولاتش در سراسر دنیا محبوب و پرطرف‌دار است. آئودی در سال ۱۸۹۹ توسط اوت هورش بنا نهاده شد، اما فعالیت این شرکت با نام آئودی از سال ۱۹۰۹ آغاز شد. اولین خودروی آئودی نیز Type A فیتون نام گرفت و در سال ۱۹۱۰ به بازار عرضه شد. محصولات آئودی به دلیل پرفورمنس بالا و همچنین لوگوی آن به ارباب حلقه‌ها مشهور هستند و از جمله زیرمجموعه‌های آئودی نیز می توان به لامبورگینی و دوکاتی اشاره کرد. 

بوگاتی (Bugatti) 

تا حرف از خودروهای سوپر اسپرت می‌شود بوگاتی جزو برندهایی است که نقل محافل می‌شود. بوگاتی را صنعتگری فرانسوی با نام اتوره بوگاتی در سال ۱۹۰۹ در مولشایم فرانسه تأسیس کرد تا خودروهایی سفارشی و خاص را تولید کند. در سال ۱۹۹۸ بوگاتی زیرمجموعه غول خودروسازی دنیا، فولکس واگن، شد تا با قدرت بیش تری ساخت خودروهای خاص را ادامه دهد. از جمله خودروهای خاص این برند می‌توان به بوگاتی ویرون و شیرون اشاره کرد. اولین خودروی رسمی بوگاتی نیز Tyoe 13 نام گرفت. 

جنرال موتورز (GM)

جنرال موتورز غول خودروسازی آمریکاست که در سال ۱۹۰۸ تأسیس شد. مؤسس جنرال موتورز آقای ویلیام سی دورانت است که بعد از آن هم با همکاری لوییس شورولت، برند شورولت را تأسیس کردند. جنرال موتورز آمریکا در سال‌های اخیر تبدیل به سومین خودروساز بزرگ دنیا شد و از جمله زیرمجموعه‌هایش می‌توان به شورولت، بیوک، کادیلاک و برند GMC اشاره کرد. جنرال موتور از زمان تأسیس آن قدر رشد کرد که در سال ۱۹۴۰ توانست به تولید ۲۵ میلیون دستگاه خودرو در سال دست پیدا کند. 

شورولت (Chevrolet)

بیش از یک قرن پیش، در سال ۱۹۱۱ در شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا شرکتی تأسیس شد که اکنون یکی از خودروسازان بزرگ آمریکایی در دنیاست. شورولت را آقایان لوئیس شورولت و ویلیان سی دورانت بنیان گذاری کرد و در سال ۱۹۱۸ جنرال موتورز مالک آن شد. اولین خودروی شورولت، Series C Classic Six نام گرفت، اما از محبوب‌ترین و معروف‌ترین خودروهای این خودروساز آمریکایی می‌توان به مدل کامارو و کوروت اشاره کرد. 

فورد (Ford)

فورد دیگر غول خودروسازی آمریکاست که جدی‌ترین رقیب جنرال موتورز محسوب می‌شود. شرکت فورد در سال ۱۹۰۳ توسط هنری فورد تأسیس شد تا یک ابر خودروساز دیگر وارد دنیای خودروسازی شود. فورد علاوه بر ساخت خودروهای شهری مانند برخی شرکت‌ها از جمله فراری در زمینه ساخت خودروهای مسابقه‌ای نیز فعال است و عناوین بسیاری را در این مسابقات کسب کرده است. اولین خودروی فورد، Model A نام داشت، اما از جمله محبوب‌ترین خودروهای آن فورد موستانگ و فیستا (جد پراید) اشاره کرد. 

داج (Dodge)

دیگر خودروساز معروف و بزرگ آمریکایی برند مطرح داج است که در سال ۱۹۰۰ توسط برادران داج در شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا متولد شد. فعالیت داج ابتدا خودروسازی نبود و این شرکت قطعات خودرویی مختلفی را برای فورد و الدزمبیل تولید می‌کرد. سرانجام در سال ۱۹۱۴ اولین خودروی این شرکت با نام Model 30 تولید شد. از جمله خودروهای بسیار معروف و محبوب داج مدل‌های چارجر، چلنجر و دورانگو اشاره کرد. 

رولزرویس (Rolls – Royce) 

برند رولزرویس یکی از خودروسازان لوکس در دنیاست که اصالتی بریتانیایی دارد. این شرکت در سال ۱۹۰۶ توسط چارلز رولز و هنری رویس در انگلیس تأسیس شد. این شرکت نه تنها در زمینه خودرو بلکه در زمینه ساخت پیشرانه‌های هواگرد و هواپیما نیز فعالیت می‌کرد. اکنون رولزرویس در کنار مینی جزو زیرمجموعه‌های ب ام و محسوب می شود و خودروهای لوکس گران قیمتی را تولید می‌کند. از جمله خودروهای معروف رولز-رویس مدل‌هایی نظیر فانتوم، کالینان و گوست هستند که طرف‌داران زیادی دارند. 

بنتلی (Bentley)

بنتلی دیگر خودروساز لوکس بریتانیایی است که در سال ۱۹۱۹ توسط والتر اوون بنتلی تأسیس شد. این شخص تا قبل از تأسیس بنتلی به طراحی خودرو مشغول بود. پس از چند سال هم‌وطنش رولزرویس مالکیتش را بر عهده گرفت، اما سرانجام با خرید رولزرویس توسط ب ام و، مالکیت بنتلی نیز از آن فولکس واگن شد. اولین خودروی بنتلی که به صورت رسمی معرفی شد بنتلی S2 بود، اما اکنون از جمله مدل‌های این شرکت می‌توان به بنتایگا، مولسان و کانتیننتال اشاره کرد. 

لندروور (Land Rover)

لندروور نیز دیگر شرکت بزرگ بریتانیایی است که به ساخت خودروهای شاسی بلند و آفرودی مشهور است. در سال ۱۹۴۸ موریس فردیناند ویلکس، مدیر وقت گروه روور خط تولیدی راه اندازی کرد تا در آن خودروهای چهارچرخ محرک تولید شوند و سرانجام داستان لندروور شکل گرفت. لندروور سری ۱ اولین خودروی تولیدی این شرکت بریتانیایی بزرگ بود، اما از جمله تولیدات مطرح آن می‌توان به دیفندر، دیسکاوری و صد البته خانواده رنجرور اشاره کرد. 

استون مارتین (Aston Martin)

استون مارتین دیگر خودروساز بزرگ بریتانیایی است که محصولاتش بیش تر به دلیل فیلم‌های جیمز باند بر سر زبان‌ها افتاد. در سال ۱۹۱۳ رابرت بمفورد و لیونل مارتین برند استون مارتین را در لندن پایه گذاری کردند. این شرکت در زمینه ساخت خودروهای اسپرت فعالیت دارد و بسیار محبوب است. تا دهه ۵۰ میلادی بارها این شرکت تغییر مالکیت داد و سرانجام اولین محصول پرطرفدار آن که تحت عنوان استون مارتین معرفی و تولید شد DB2 بود. همچنین از خودروهای معروف و محبوب این برند می‌توان به رپید، DBS و DB6 اشاره کرد. 

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.