کیا سلتوس 2023؛ وارداتی جدید بازار ایران

کیا سلتوس 2023

کیا سلتوس ۲۰۲۳ دیگر خودروی نشان کیا است که براساس آیین نامه واردات امکان ورود آن به کشور مهیا شده است و به زودی به گمرکات کشور می رسد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با ابلاغ آیین نامه واردات و اعلام اسامی شرکت های واردکننده، کوشا خودرو یکی از نام هایی بود که به عنوان واردکننده خودروهای نشان کیا اعلام شد. پس از آن، بیلبوردهای تبلیغاتی این شرکت در سطح شهر اکران شد و کوشا خودرو اعلام کرد به زودی خودروهای کیا را به بازار ایران عرضه می کند. با توجه به آیین نامه واردات و سقف قیمتی لحاظ شده در آن، کیا سلتوس ۲۰۲۳ یکی از مدل هایی است که می تواند به ایران بیاید و در وب‌سایت کوشا خودرو هم نام آن دیده می شود. در ادامه این خودروی جدید وارداتی را بررسی می کنیم.

درباره کیا سلتوس ۲۰۲۳

کیا سلتوس 2023

کیا سلتوس یک کراس اوور ساب کامپکت است که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این خودرو در سبد محصولات کیا بالاتر از کیا سول و سونت و پایین تر از اسپورتیج قرار می گیرد. سلتوس یک محصول استراتژیک برای کمپانی کیا محسوب می شود و این یعنی در اکثر بازارهای هدف این کمپانی نام سلتوس را می بینیم. همین باعث می شود سلتوس را در این بازارها با مشخصات مختلف ببینیم. برای مثال، کیا سلتوسی که در بازار آمریکا یا استرالیا به فروش می رسد با مدلی که در بازار در حال توسعه ای مثل هند دیده می شود بسیار متفاوت است. در چین هم نسخه ای خاص از سلتوس تولید می شود که KX3 نام دارد. نام این محصول از اسطوره های یونان باستان (پسر هرکیولس) گرفته شده و مدلی از کمپانی کیا است که بازار هدف، جوانانی را دنبال می کند که خودرویی اقتصادی می خواهند.

طراحی کیا سلتوس ۲۰۲۳

کیا سلتوس 2023

طراحی این کراس اوور کوچک کیا ساده تر از مدلی مثل اسپورتیج است. البته این سادگی هم از اقتصادی تر بودن این کراس اوور ناشی می شود. در نمای جلو سبک خاص طراحی های کیا را می بینیم که به تایگر نوز معروف است و امضای طراحی کیا محسوب می شود. چراغ ها کشیده طراحی شده و قطعات کرومی را در حاشیه جلوپنجره و سپر می بینیم که باعث شده چهره ای چابک تر برای کیا سلتوس ۲۰۲۳ داشته باشیم. دور تا دور کراس اوور را فلاپ های مشکی رنگ می بینیم که باعث شده چهره اسپرت تری در این کراس اوور داشته باشیم.

در نمای عقب هم چراغ ها کشیده را داریم و دو چراغ به وسیله یک قطعه کرومی به هم متصل می شوند. رنگ سقف، ستون و چراغ ها با بدنه متفاوت است و سپر عقب هم مشکی رنگ طراحی شده است. دیفیوزر نقره ای رنگ طراحی شده و با المان های جلو هماهنگ است و در مجموع، طراحی کیا سلتوس ۲۰۲۳ به عنوان یک کراس اوور اقتصادی خوب و معقول ارزیابی می شود، اما این را در نظر داشته باشید نسبت به طراحی محصولاتی مثل اسپورتیج یا K5 ساده تر است.

مشخصات فنی کیا سلتوس ۲۰۲۳

کیا سلتوس 2023

کیا سلتوس ۲۰۲۳ در بازارهای هدف مختلف با مشخصات فنی متفاوتی عرضه می شود. پیشرانه ۱.۶ تنفس طبیعی،  توربو GDi و ۲ لیتری برای این خودرو در بازارهای هدف در نظر گرفته شده است، اما اگر مبنای واردات را بازار حاشیه خلیج فارس در نظر بگیریم، این کراس اوور با پیشرانه ۱.۶ لیتر تنفس طبیعی به ایران می آید که توان تولید نهایت قدرت ۱۲۱ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل می شود. مصرف سوخت در این کراس اوور ساب کامپکت ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و نهایت سرعت در آن به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. پس کیا سلتوس ۲۰۲۳ مشخصات فنی عجیب و غریبی ندارد و نباید انتظار شتاب‌گیری آن‌چنانی از آن داشته باشیم. سلتوس صرفاً یک کراس اوور کوچک اقتصادی است که طراحی به روزی دارد و از سازنده آن از چینی های حاضر در بازار معتبرتر است.

کابین و امکانات کیا سلتوس ۲۰۲۳

کابین کیا سلتوس 2023

از آن جا که با یک کراس اوور کوچک اقتصادی طرف هستیم پس طراحی داخلی هم بسیار ساده است. حتا در بحث امکانات هم سطح عجیب و غریبی از امکانات در در نمونه فول این خودرو نمی بینیم. اجزای داخلی مشکی رنگ طراحی شده اند و صفحه نمایش لمسی در وسط، سیستم اطلاعات سرگرمی را در دسترس قرار می دهد. درون کابین قطعات پلاستیکی زیادی در رودری ها و داشبورد می بینیم که همین باعث شده در بسیاری از بررسی های خارجی این خودرو، این مورد به عنوان یکی از ضعف های سلتوس عنوان شود که البته اقتصادی بودن آن باعث شده است این ضعف هم توجیه شود.

در نمونه فول کیا سلتوس ۲۰۲۳ امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، کلاستر نیمه دیجیتال، گرم‌کن و سردکن صندلی های جلو، دریچه تهویه عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، شارژر وایرلس، انتخاب حالت رانندگی و… را می بینیم که البته باید ببینیم با توجه به محدودیت های قیمتی در واردات، این خودرو در چه نسخه ای و با چه آپشن هایی به بازار ایران می آید.

قیمت و زمان عرضه کیا سلتوس ۲۰۲۳

کیا سلتوس 2023

از آن جا که بیلبوردهای تبلیغاتی کوشا خودرو با تصاویر کیا سراتو اکران شده است، به نظر می رسد اولویت این شرکت برای واردات این سدان باشد، اما بعد از آن نوبت به سلتوس و دیگر محصولات می رسد. پس احتمالاً اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده کیا سلتوس ۲۰۲۳ را در ایران خواهیم دید. سلتوس در بازارهای حاشیه خلیج در بازه قیمتی ۱۹ تا ۲۵ هزار یورو به فروش می رسد. نسخه ۲۵ هزار یورویی همان نسخه GT از سلتوس است که به نوعی جذاب ترین تریم آن به حساب می آید، اما با توجه به محدودیت های قیمتی واردات خودرو بعید است این نسخه را در ایران ببینیم. نسخه پایه از کیا سلتوس ۲۰۲۳ حدود ۸۰۰ میلیون تومان ارزش ریالی دارد و احتمالاً براساس تعرفه واردات و هزینه های جاری، قیمت پایه این خودرو در بورس کالا حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود. پس از آن باید دید سرانجام چه قیمتی برای این خودرو در بورس کالا کشف می شود.

نظر شما در مورد کیا سلتوس ۲۰۲۳ چیست؟ به نظر شما این خودرو می تواند یک وارداتی موفق باشد؟ نظر خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

کیا سلتوس ۲۰۲۳ چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

این کراس اوور با پیشرانه ۱.۶ لیتر تنفس طبیعی به ایران می آید که توان تولید نهایت قدرت ۱۲۱ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل می شود.

کیا سلتوس ۲۰۲۳ در نسخه فول چه امکاناتی دارد؟

در نمونه فول کیا سلتوس ۲۰۲۳ امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، کلاستر نیمه دیجیتال، گرم‌کن و سردکن صندلی های جلو، دریچه تهویه عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، شارژر وایرلس، انتخاب حالت رانندگی و… را می بینیم.

۳.۶ امتیاز از ۲۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.