استون مارتین والیانت ؛ سوپر اسپرت جدید کمپانی بریتانیایی

استون مارتین والیانت

برند استون مارتین به تازگی از خودرو سوپر اسپرت جدید خود با نام والیانت پرده برداشته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

استون مارتین یک خودروی جدید مخصوص مسابقات را که از نظر قانونی برای جاده نیز مجاز است، به جهان معرفی کرده است. این خودرو والیانت نام دارد که یک سوپرکار با ظاهری متفاوت است و براساس کوپه معروف استون مارتین والور ساخته شده است. با وفاداری به اصل استون مارتین مبنی بر این که مردم به موتورهای حجیم علاقه‌مند هستند، این خودرو از یک موتور V12 تویین توربو با قدرت بیش از ۷۳۰ اسب بخار بهره می برد. این موتور به یک گیربکس دستی ۶ سرعته متصل است.

استون مارتین والیانت را می توان به عنوان رقیبی برای پورشه ۹۱۱ جی‌تی‌۳ آر ‌اس در نظر گرفت. والیانت نسخه اسپرت تر و قدرتمندتر والور است که طراحی آن بر روی عملکرد بیش تر تا راحتی متمرکز است. به گفته شرکت، ایده این خودرو از خود راننده فرمول ۱ استون مارتین، فرناندو آلونسو، نشئت گرفته، که به عنوان سفارش شخصی خواستار چنین خودرویی بوده است.

طراحی استون مارتین والیانت

در همین راستا، والیانت مجهز به مجموعه زیادی از ورودی های هواست، از جمله جلوپنجره بازطراحی شده با بامپر بزرگ، یک بال ثابت در پشت و یک دیفیوزر بسیار بزرگ. بدنه این خودرو که برای بهبود جریان هوا بازطراحی شده، کاملاً از کربن فایبر ساخته شده است. رینگ های ۲۱ اینچی از جنس منیزیم نیز با صفحات هوادهی پوشیده شده‌اند تا جریان هوا اطراف خودرو را بهبود ببخشند. این صفحات هوادهی با الهام از مدل RHAM/1 استون مارتین که در اواخر دهه ۱۹۷۰ در مسابقات لومان شرکت کرده بود، طراحی شده‌اند. در پشت این رینگ ها،  ترمزهای کربن-سرامیکی با قطر ۱۶.۱ اینچ در جلو و ۱۴.۱ اینچ در عقب تعبیه شده است.

تغییرات بیش‌تری نیز در زیر پوسته این خودرو انجام شده است. سیستم تعلیق استون مارتین والیور نیز کنار گذاشته شده و جای خود را به یک مجموعه دمپرهای تطبیق‌پذیر Multimatic Adaptive Spool Valve (ASV) داده است، این نوع از تجهیزات بسیار پیشرفته را می‌توان در فورد موستانگ GTD، فراری پوروسانگوئه و ماشین‌های مدرن IndyCar نیز مشاهده کرد.

کابین استون مارتین والیانت با تجهیزات آماده برای مسابقه مجهز شده، که شامل یک قفس نیمه‌بسته، مجموعه‌ای از صندلی‌های Recaro Podium و کمربندهای چهارنقطه‌ای است. در داخل نیز می‌توان کربن فایبر و تریم آلکانتارا را مشاهده کرد، همچنین یک اتصال لینکیج برای دسته دنده نیز در معرض دید است. استون مارتین می‌گوید که برای بهبود احساس در هنگام تعویض دنده ها، یک پایه دسته دنده با وزن مشخص را برای والیانت طراحی کرده است.

مشخصات فنی استون مارتین والیانت

موتور V12 تویین توربو ۵.۲ لیتری استون مارتین والیانت ۷۳۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند، ۳۰ اسب‌بخار بیش‌تر از والیور. گشتاور نیز بدون تغییر در ۷۵۰ نیوتن متر باقی مانده است، که به گفته سخن‌گوی استون مارتین به دلیل محدودیت‌های گشتاور برای جعبه دنده است. جعبه دنده ۶ سرعته آن در پشت خودرو نصب شده است تا توزیع بهتری از وزن ایجاد شود. مانند والیور، دیفرانسیل لغزش محدود آن نیز یک سیستم کاملاً مکانیکی است.

کمپانی استون مارتین تنها ۳۸ دستگاه از والیانت تولید خواهد کرد و تمام این خودروها از قبل پیش‌فروش شده‌اند. قیمت هر دستگاه براساس گزینه‌های انتخابی متفاوت خواهد بود، هر چند که قیمت میانگین حدود ۲ میلیون پوند (حدود ۲.۵ میلیون دلار با نرخ فعلی) خواهد بود. تحویل‌ خوروها قرار است در اواخر ۲۰۲۴ آغاز شود و انتظار می‌رود اولین نمونه به آلونسو داده شود.

۴ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.