لونا GRE در برابر کی ام سی EJ7 ؛ مقایسه سدان های برقی بازار

لونا GRE در برابر کی ام سی EJ7
لونا GRE در برابر کی ام سی EJ7

در این محتوا به سراغ مقایسه دو سدان برقی بازار به نام های لونا GRE و کی ام سی EJ7 آمده ایم.

آریزو 8 آریزو 8

موج برقی سازی سبب شد بازار ایران نیز رفته رفته شاهد ورود خودروهای برقی در سگمنت های گوناگون باشد. در این بین به عنوان دو خودروی برقی که نخست برای تاکسی‌رانی و سپس برای عرضه عمومی پا به بازار ایران گذاشتند، می توان به لونا GRE از گروه صنعتی ایران خودرو و کی ام سی EJ7 از کرمان موتور اشاره کرد. خودروهایی با قلب تپنده الکتریکی و ظاهری متفاوت.

لونا GRE و کی ام سی EJ7

لونا از برند نوپای JMEV چین است که در واقع، جوینت ونچر رنو و جیانگ لینگ به شمار می آید. این خودرو از نظر ظاهری همانند بیش تر خودروهای برقی روز دنیا ظاهر مدرنی دارد و براساس ترند روز دنیا طراحی شده است. در نمای جلوی این خودروی برقی چراغ های روز در بالاترین بخش قرار گرفته که از دو طرف تا روی سپر جلو کشیده شده اند. همچنین چراغ های اصلی نیز داخل سپر کار شده و یک طرح جلوپنجره نیز انتهای بخش میانی سپر قرار گرفته است. در نمای کناری، استفاده از خطوط و زوایای مختلف سبب شده است آیرودینامیک این خودروی برقی ضریب خوبی داشته باشد. در نمای عقب آن نیز سادگی طراحی دیگر بخش ها همچنان ادامه یافته است و چراغ های اصلی با این که بسیار باریک طراحی شده، اما از دو طرف تا انتهای سپر عقب کشیده شده اند. محل نصب پلاک روی درِ صندوق است و بر روی سپر تنها یک دیفیوزر بسیار ساده مشکی رنگ تعبیه شده است تا بیش از پیش نشان دهد با یک خودروی برقی روبه‌رو هستیم.

طراحی ظاهری بخش سپر و جلوپنجره EJ7 به علت الکتریکی بودن، با نمونه بنزینی متفاوت است و خبری از جلوپنجره های رایج در خودروهای بنزینی نیست. نمای عقب و فرم چراغ ها نیز با J7 متفاوت است و در واقع، این خودرو نمونه پیش از فیس لیفت جک A5 محسوب می شود، چراکه J7 در واقع جک A5 پلاس است. این ساده تر بودن طراحی نسبت به J7، در بخش کابین نیز به وضوح مشخص است.

در زمینه طراحی می توان گفت اگرچه لونا کاملاً مدرن تر به نظر می رسد، اما ارتباط گرفتن با EJ7 برای بیننده از نظر بصری، امری راحت تر است.

کابین و امکانات؛ کی ام سی برنده مطلق

تاکسی برقی Luna EV
تاکسی برقی Luna EV

داخل کابین، لونا برقی مانند نمای بیرونی ظاهر مدرن و به‌روزی دارد، که در آن، پنل مربوط به سیستم مالتی مدیا به سبک بیش تر خودروهای امروزی با کلاستر خودرو به صورت یکپارچه درآمده است و پس از آن، دریچه های سیستم تهویه مطبوع و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند. البته در این خودرو به دلیل بحث تاکسی بودن آن در وهله اول، خبری از سیستم مالتی مدیا نیست و به‌جای آن یک فضای خالی برای قرار دادن اشیا تعبیه شده است. مقابل راننده نیز یک فرمان Dکات قرار گرفته که در دل خود یک غربیلک بزرگ دوشاخه به همراه کلیدهای کنترلی را جای داده است.

از امکانات لونا می توان به سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و کمکی حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، سیستم ضد لغزش، ترمز کمکی اضطراری، دو عدد ایربگ، فرمان برقی، تهویه اتومات، پاور ویندوز، سنسور دنده عقب، ایزوفیکس، سنسور پایش فشار باد تایرها، سیستم استارت و ورود بدون کلید، سنسور نور و باران، کول باکس و… اشاره کرد.

داشبورد EJ7 طرح Tشکل دارد و مانیتور عمودی سبب شده است داشبورد خودرو کاملاً مدرن به نظر برسد. کلاستر دیجیتالی و شیفتر چرخان را می توان از دیگر ویژگی های کابین EJ7 برشمرد.

در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی برای کی ام سی EJ7 می توان به مواردی نظیر دو عدد ایربگ، کروز کنترل، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل پایداری و کشش‌، سیستم پایش باد تایرها، سیستم تهویه اتومات یک منطقه ای، مانیتور، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کلاستر دیجیتال و… اشاره کرد.

مشخصات فنی

لونا ایران خودرو، دارای ظرفیت باتری ۴۳.۹ کیلووات ساعت است، که با یک بار شارژ کامل در شرایط استاندارد، قادر به پیمایش ۴۰۰ کیلومتر است. پیشرانه JMEV قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر است و حداکثر سرعت آن ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن نیز ۹.۵ ثانیه به ثبت رسیده است.

این محصول برقی وارداتی، دارای سه سال گارانتی یا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش است و باتری آن نیز دارای گارانتی شش ساله یا ۵۰۰ هزار کیلومتر پیمایش.

کی ام سی EJ7 به یک پیشرانه تمام الکتریکی با ظرفیت باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعت مجهز است که می تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور آنی را در اختیار خودرو قرار دهد. حداکثر پیمایش EJ7 با یک بار شارژ حدود ۴۰۲ کیلومتر است و قادر است طی ۷.۶ ثانیه از سرعت صفر به مرز صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. زمان شارژ سریع یا همان شارژ سی تا هشتاد درصد این خودرو هم ۴۸ دقیقه است.

سوالات متداول

لونا GRE چه مشخصاتی دارد؟

پیشرانه JMEV قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر است

کی ام سی EJ7 چه مشخصاتی دارد؟

کی ام سی EJ7 به یک پیشرانه تمام الکتریکی با ظرفیت باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعت مجهز است که می تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور آنی را در اختیار خودرو قرار دهد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.