مقایسه کی ام سی ایگل و فردا ۵۱۱ ؛ کدام سدان اتومات اقتصادی؟

مقایسه کی ام سی ایگل و فردا ۵۱۱
مقایسه کی ام سی ایگل و فردا ۵۱۱

فردا ۵۱۱ یکی از اقتصادی ترین سدان های کشور است که به صورت قطره چکانی توسط فردا موتورز به بازار ایران عرضه می شود. از سوی دیگر نیز قرار است نخستین سدان بومی کرمان موتور یعنی ایگل به زودی قدم به بازار بگذارد. در این محتوا قصد داریم دو خودروی فردا ۵۱۱ و کی ام سی ایگل را با یکدیگر مقایسه کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در سال های گذشته، بازار خودروی کشورمان بیش از هر زمان دیگری میزبان انواع و اقسام کراس اوورهای ریز و درشت چینی بوده و در این بین نبودِ تنوع در سبد سدان های اقتصادی تا حد زیادی ملموس است. بنا بر همین موضوع، امروز در بازار داخلی اگر شخصی قصد خرید یک سدان خانوادگی اتوماتیک زیر ۱ میلیارد تومان را داشته باشد، یا باید به سراغ سه گزینه شاهین اتومات، دنا پلاس اتومات و تارا برود و یا جک J4 و فردا ۵۱۱ را برگزیند. البته یک راه دیگر نیز دارد و آن هم اندکی انتظار برای ورود کی ام سی ایگل به بازار که درواقع نسخه فیس لیفت جک J4 محسوب می شود.

اکنون بیایید تا ببینیم ایگل و ۵۱۱ چه تفاوت ها و برتری هایی نسبت به یکدیگر دارند.

فردا ۵۱۱ و کی ام سی ایگل

محصول شرکت خودروسازی فردا طول ۴۳۹۰ میلی متری دارد، همچنین عرض این سدان جدید ۱۷۲۵ میلی متر و ارتفاع آن ۱۴۹۰ میلی متر است. اما فردا ۵۱۱ با فاصله محوری ۲۵۳۵ میلی متر، در جایگاه یکی از بزرگ ترین سدان های کلاس B پلاس قرار می گیرد و می تواند در این رده فنی، بیش ترین فضای کابین را در اختیار سرنشینان خود قرار دهد. جرم خالص این خودرو کم تر از هزار و ۱۰۰ کیلوگرم است و به لطف آلیاژهای جدید در ساخت سازه ۵۱۱، شاهد هستیم که با حفظ اصول ایمنی، نسبت قدرت و جرم مناسبی برای این سدان فراهم شده است.

در ابعاد، کی ام سی ایگل نیز تنها کمی نسبت به ۵۱۱ بزرگ‌تر به نظر می رسد و به واقع هر دو را می بایست جزو کوچک ترین سدان های اقتصادی اتومات در بازار دانست که البته علیرغم ابعاد کوچک، فاصله محوری و فضای کابین به نسبت خوبی را دارند. کی ام سی ایگل در اصل نسخه فیس لیفت J4 است که به‌خصوص نمای جلو و عقب آن تغییرات زیادی را تجربه کرده و سعی شده است تا حد امکان نسبت به J4، طراحی پویاتر و به‌روزتری را به نمایش بگذارد. ایگل نام یک روستا و منطقه در استان تهران است که در گفتار و نوشتار ایگُل و ایگِل هم گفته می شود. به همین دلیل می توان گفت نام ایگل برای سدان کرمان موتور در کنار داشتن مفهوم ایرانی، به کلمه انگلیسی Eagle به معنی عقاب هم نزدیک است.

سدان بومی کرمان موتور بر مبنای پلتفرم PS1 این شرکت است، که به زودی روانه بازار خواهد شد. این نخستین بار است که یک خودروساز خصوصی صاحب یک پلتفرم بومی سازی‌شده می شود و به عبارتی دیگر، اولین بار است که خودرویی ملی از یک خودروساز خصوصی قرار است به عرضه برسد.

امکانات دو خودرو

کابین فردا 511
کابین فردا ۵۱۱

خودروسازی فردا، سدان ۵۱۱ را با امکانات مختلف و رقابتی به بازار عرضه می کند. این خودرو به امکاناتی مانند سانروف، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، تهویه الکتریکی، فرمان کمکی برقی، ترمز ABS ،EBD و BAS، سنسور نور، چراغ روز، چراغ مشایعت تا منزل، بازشوی درِ صندوق عقب از روی ریموت، استاندارد ایزوفیکس صندلی ها، کامپیوتر سفر، جلوآمپر دیجیتال و آنالوگ، سنسور باد تایر، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، بلوتوث، قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر خودرو، دوربین عقب با خطوط پارک متغییر، سنسور پارک عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و… مجهز است.

کی ام سی ایگل
کی ام سی ایگل

ایگل در بخش امکانات رفاهی و ایمنی به مواردی همچون دو عدد کیسه هوا، تریم داخلی چرم و پارچه، کروز کنترل، مانیتور، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، دی لایت، ترمزهای دیسکی چهار چرخ، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ های جلو از داخل خودرو، رینگ های آلومینیومی و… مجهز است.

مشخصات فنی ۵۱۱ و ایگل

سدان FMC 511 به یک پیشرانه ۱۴۸۰ سی سی (۱.۵ لیتری) تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه از نوع ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که فناوری های مختلفی چون بلوکور، زمان بندی متغییر سوپاپ ها و… در آن دیده می شود. این پیشرانه ۱۰۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر تولید می کند و با نصب بر روی ۵۱۱، می تواند در شرایط بهینه ترکیبی مصرف سوخت ۶.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد. همچنین در شرایط آزمایشگاهی و با حفظ سرعت استاندارد ۸۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ۴.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برای فردا ۵۱۱ ثبت شده است. یکی دیگر از فناوری های استفاده شده در محصول جدید خودروسازی فردا، NVH نام دارد، که سبب می شود پیشرانه ۵۱۱ کم ترین صدا و لرزش را نسبت به خودروهای فاقد این فناوری از خود نشان دهد.

سامانه انتقال قدرت در سدان ۵۱۱ از نوع اتوماتیک ۵ سرعته و با فناوری دوکلاچه است. این جعبه دنده توان پیشرانه را به چرخ های جلوی FMC 511 می رساند و به لطف ساختار DCT، تعویض دنده و واکنش پذیری به مراتب سریع تری را نسبت به خودروهای با جعبه دنده AT ،CVT و AMT دارد. برای کاهش استهلاک و هزینه های نگهداری این سدان اقتصادی، سامانه روغن کاری متغییر برای جعبه دنده دوکلاچه این خودرو انتخاب شده است و ساختار WDCT در آن دیده می شود. در کنار قابلیت اتوماتیک، راننده ۵۱۱ می تواند از حالت اسپرت جعبه دنده در این سدان استفاده کند، همچنین امکان تعویض دنده با قابلیت تیپ ترونیک (تعویض دنده دستی) در فردا ۵۱۱ فراهم است.

کی ام سی ایگل
کی ام سی ایگل

براساس اطلاعات منتشرشده، سدان کی ام سی ایگل در نسخه بنزینی مشخصات فنی‌ِ مشابه با جک J4 دارد. این خودرو به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور مجهز است و جعبه دنده آن از نوع اتوماتیک CVT خواهد بود. لازم به ذکر است که این خودرو یک نسخه برقی هم خواهد داشت، که برای آن در بخش داخلی تغییراتی همچون ترمز پارک برقی و شیفتر چرخان نیز لحاظ شده است. سیستم تعلیق ایگل هم در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع تورشن بیم است که سواری نرمی را به همراه دارد. مصرف سوخت ترکیبی ایگل نیز در حدود ۷ لیتر در هر صد کیلوکتر اعلام شده است.

سوالات متداول

کی ام سی ایگل چه مشخصاتی دارد؟

براساس اطلاعات منتشرشده، سدان کی ام سی ایگل در نسخه بنزینی مشخصات فنی‌ِ مشابه با جک J4 دارد. این خودرو به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور مجهز است و جعبه دنده آن از نوع اتوماتیک CVT خواهد بود.

فردا ۵۱۱ چه مشخصاتی دارد؟

سدان FMC 511 به یک پیشرانه ۱۴۸۰ سی سی (۱.۵ لیتری) تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه از نوع ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که فناوری های مختلفی چون بلوکور، زمان بندی متغییر سوپاپ ها و… در آن دیده می شود. این پیشرانه ۱۰۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر تولید می کند و با نصب بر روی ۵۱۱، می تواند در شرایط بهینه ترکیبی مصرف سوخت ۶.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد.

۴.۶ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.