کیا K5 های وارداتی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ 

کیا K5 ؛ وارداتی جدید کوشا خودرو
کیا K5 ؛ وارداتی جدید کوشا خودرو

کیا K5 که نسل جدید کیا اپتیمای معروف و البته محبوب است اخیرا توسط کوشا خودرو، نماینده رسمی واردات محصولات کیا پایش به ایران باز شده است. در این محتوا به بیان تفاوت های میان دو تیپ وارد شده از این سدان پرطرفدار خواهیم پرداخت. 

آریزو 8 آریزو 8

 کیا K5 که البته تا قبل از این با نام اپتیما در بسیاری از بازارهای دنیا از جمله ایران حضور داشت با جدیدترین نسل و مدل خود توسط کوشا خودرو وارد ایران شده تا دوباره روزهای خوب خود را در ایران تکرار کند. K5 از جمله خودروهای خوش شانس بازار بوده که طی پنج نسلی که پشت سر گذاشته در نسل های دوم، سوم و چهارم توانست به بازار ایران راه پیدا کرده و بسیار هم محبوب شود. 

حالا نسل پنجم این سدان خانوادگی جذاب با دو تیپ توسط کوشا خودرو در ایران معرفی شده و بزودی شاهد تردد آن در جاده‌های کشور خواهیم بود. دو تیپ وارد شده از این محصول کره‌ای که با نام های کیا K5 و کیا K5 توربو شناخته می شود تفاوت های مهمی در بخش های مختلف داشته که در ادامه آنها را ذکر خواهیم کرد. 

طراحی ظاهری 

کیا K5 از نظر طراحی ظاهری بسیار خودروی جذاب و البته مدرنی بوده که از خط جدید طراحی کیا بهره مند است. در نمای جلو تفاوت ها میان نسخه معمولی و توربو تفاوت های اندکی وجود دارد که از طریق آنها تشخیص دو تیپ از هم ممکن است. در نسخه معمولی طرح جلوپنجره با نسخه توربو کاملا متفاوت بوده و همچنین در نسخه توربو روی سپر جلو خبری از چراغ های گوشه سپر نیست و تنها چراغ های مه شکن وجود دارند. ضمن اینکه در نسخه توربو بخاطر وجود رادارهای جلو بر روی ورودی هوای ثانویه این رادارها تعبیه شده‌اند. 

در نمای جانبی K5 معمولی رینگ ها کوچک‌تر بوده و ظاهر ساده‌تری هم دارند. در قسمت انتهایی هم تنها تفاوتی که میان تیپ ساده و توربو K5 کیا وجود دارد مربوط به خروجی های اگزوز می‌شود. خروجی اگزوز در نسخه توربوشارژ به یکدیگر متصل بوده اما در تیپ معمولی این اتفاق وجود ندارد. باقی اجزا از جمله فرم چراغ های اصلی، سپر و حتی دیفیوزر هم در هر دو تیپ مشابه هم و یکسان است. 

کابین

کیا K5 های کوشا خودرو در بخش کابین بیشترین تفاوت ظاهری را با یکدیگر داشته که بخاطر اختلاف آپشنی بین دو تیپ است. در هر دو نسخه کلاستر و سیستم مالتی مدیا به صورت یکپارچه بوده اما در تیپ توربو که تیپ پرآپشن تر K5 محسوب می شود کلاستر تمام دیجیتال بوده و مالتی مدیا هم بزرگتر و عریض‌تر است. پس از آن پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع هم در تیپ توربو به صورت لمسی – فیزیکی بوده و حالت اتوماتیک هم دارد. 

لیور دنده در K5 توربو به صورت الکتریکی و چرخشی بوده در صورتی که تیپ ساده لیور دنده مکانیکی دارد. تریم داخلی بر اساس نسخه‌هایی که تاکنون وارد شده در تیپ ساده روشن بوده اما در نسخه توربو مشکی رنگ است. همچنین از نظر کیفیت متریال داخلی هم هر دو نسخه خوشبختانه متریال با کیفیتی داشته که از رقبای چینی خود بهتر است. 

مشخصات فنی

کیا K5 های کوشا خودرو در بخش فنی و باطن خود بیشترین تفاوت را با یکدیگر دارند. K5 ساده زیر کاپوتش به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده که توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل شده تا این سدان کره‌ای را به حرکت وا دارد. 

کیا K5 توربو

کیا K5 توربو اما در بخش قوای محرکه به یک موتور ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم تجهیز شده که حداکثر می تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه خشک به چرخ های جلو منتقل می شود. 

سیستم تعلیق هر دو نسخه K5 در چرخ های جلو از نوع مک فرسون بوده و چرخ های عقب نیز میزبان سیستم تعلیق جذاب مولتی لینک هستند که در پایداری و سواری خودرو نقش مهمی را ایفا می کنند. لازم به ذکر است که تیپ توربو با اینکه توان بالاتری از نسخه ساده دارد اما به مراتب به کیفیت بنزین حساس تر است. ضمن اینکه گیربکس دوکلاچه علیرغم تعویض دنده های سریع‌تر به خاطر خشک بودن ممکن است در بلند مدت آزاردهنده باشد، اتفاقی که در تیپ ساده بخاطر AT بودن گیربکس به هیچ وجه رخ نخواهد داد. 

امکانات رفاهی و ایمنی

قطعا تاکنون به این پی برده‌اید که کیا K5 توربو از نسخه ساده آپشن های بیشتری دارد. K5 ساده در بخش امکانات به مواردی همچون دو عدد کیسه هوا، اتولایت، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم مدیریت پایداری خودرو، سیستم پایش فشار باد تایرها، مالتی مدیا، کروز کنترل اتومات، فرمان با کلیدهای کنترلی، دوربین دنده عقب، اندروید اتو و اپل کارپلی، فرمان چرمی، رینگ های ۱۷ اینچی و… اشاره کرد.

کیا K5 توربو اما آپشن هایی نظیر کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، شیفتر دنده، جلو آمپر دیجیتال، نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ ها، شارژر بیسیم تلفن همراه، تهویه اتوماتیک دو کاناله، صندلی برقی جلو، تریم داخلی چرم، استارت دکمه ای، استارت استاپ اتوماتیک، گرمکن فرمان، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار تابلو خوان، سیستم صوتی JBL، شش کیسه هوا، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو و ترمز اضطراری اتوماتیک را در لیست خود جای داده است. 

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.