کیا سلتوس های وارداتی چه تفاوت هایی دارند؟

کیا سلتوس 2023
کیا سلتوس ۲۰۲۳

سلتوس از جمله تولیدات برند کیاست که به عنوان اولین قدم کوشا خودرو، نماینده رسمی این برند کره‌ای در ایران پس از واردات، پلاک شد. حالا تیپ های مختلفی از این خودرو در ایران معرفی شده که در ادامه به بیان تفاوت های آنها خواهیم پرداخت.

آریزو 8 آریزو 8

کیا سلتوس از آن دست محصولات کیا بوده که سابقه زیادی نداشته و در میان محصولات جدید کیا حضور دارد. کراس اووری ساب کامپکت که پس از باز شدن واردات خودرو در کنار چند مدل دیگر از کیا به عنوان اولین وارداتی های جذاب کره‌ای توسط کوشا خودرو در ایران رونمایی شدند. 

کیا سلتوس 2023
کیا سلتوس ۲۰۲۳

کیا سلتوس برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و به عنوان برادر کوچک‌تر کیا اسپورتیج برای بازارهای کشورهای آسیایی و البته دیگر کشورها به غیر از اروپایی ها تولید شد! سلتوس ابتدا با تیپ پایه و تنفس طبیعی توسط کوشا خودرو در ایران رونمایی شد و حالا پس از گذشت چند ماه نوبت به رونمایی از نسخه توربو رسیده که اولین نمایش عمومی آن هم در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۳ صورت گرفت. 

طراحی ظاهری

سلتوس های وارداتی از نظر ظاهر بیرونی با اینکه پایه و بیس خودرو یکی است اما در جزئیات با یکدیگر تفاوت های مختلفی دارند. سلتوس معمولی در نمای جلو هم گرافیک چراغ های ساده‌تری دارد و هم جلو پنجره آن با یک خط کرومی افقی به دو بخش تقسیم شده است. همچنین فرم سپر هم بسیار ساده و البته مشبک است. 

سلتوس توربو اما گرافیک چراغ هایش بروزتر و جذاب تر بوده و طرح جلوپنجره متفاوتی هم دارد.بر روی سپر جلوی این تیپ هم چراغ های مه شکن نواری به همراه یک دیفیوزر اسپرت تعبیه شده تا چهره این خودرو را جذاب تر کند.  

کیا سلتوس معمولی در نمای عقب میزبان چراغ هایی بزرگ با گرافیکی معمولی است که با خطوط شکسته زیاد طراحی شده و توسط یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند. سپر عقب هم که بسیار ساده طراحی شده و جز یک دیفیوزر ساده کرومی بزرگ و البته تک چراغ مه شکن خبری از چیز دیگری نیست. 

سلتوس توربو اما در نمای عقب کاملا متمایز از نسخه ارزان‌تر است. چراغ ها کاملا باز طراحی شده و گرافیک داخلی به صورت تمام LED بوده که جذابیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. سپر عقب هم میزبان چراغ های مه شکن و دنده عقب بوده و همان دیفیوزر ساده تیپ معمولی بدون مه شکن است. ضمنا رینگ های هر دو نسخه نیز تفاوت آخر نمای بیرونی میان سلتوس هاست.  

کابین

سلتوس های وارداتی کوشا خودرو در بخش کابین هم تفاوت های فاحش بسیاری با یکدیگر دارند و کاملا مشخص است که سلتوس توربو از نسخه معمولی آپشنال تر و مدرن تر است، درست مثل نمای بیرونی!

سلتوس معمولی در بخش داشبورد میانی به سیستم مالتی مدیایی مجهز شده که کلیدهای فیزیکی هم داشته و با اینکه با کلاستر یکپارچه شده اما کلاستر هم به صورت آنالوگ است. همچنین پنل سیستم تهویه مطبوع هم به صورت مکانیکی بوده و حس یک پراید مدرن را دارد! 

مقابل راننده هم یک فرمان D کات خوشبختانه قرار گرفته که کلیدهای کنترلی را هم در دل خود جای داده است. تریم داخلی سلتوس معمولی به صورت مشکی – سفید بوده و متریال به کار رفته در جای جای کابین و داشبورد با اینکه کیفیتی معمولی دارد اما مونتاژ آن خوب و دقیق است. 

کیا سلتوس توربو اما در این سو میزبان داشبوردی بروزتر و جذاب تر است. سیستم مالتی مدیای تمام لمسی و بزرگ آن به صورت یکپارچه با کلاستر تمام دیجیتال بوده که کیفیت بالایی هم دارد. پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع برخلاف نسخه معمولی به صورت دیجیتالی با قابلیت های بیشتر است. لیور دنده و کنسول میانی هم ظاهر متفاوتی دارند. 

مقابل راننده در این نسخه برخلاف تیپ معمولی فرمان D کات نبوده اما مولتی فانکشن است. تریم داخلی این تیپ هم تمام مشکی بوده و صندلی ها از روکش چرم و پارچه به جای تمام پارچه بهره می برند. از نظر فضا نیز که هر دو نسخه کاملا مشابه یکدیگر هستند. 

مشخصات فنی

سلتوس های کیا و کوشا خودرو در بخش فنی و قوای محرکه هم تفاوت های بزرگ و مهمی با یکدیگر دارند. البته مشخصا وجود این تفاوت ها برای هر تیپ کیا سلتوس مزایا و معایبی را به همراه داشته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 

کیا سلتوس توربو

سلتوس معمولی در بخش فنی زیر کاپوت خود به یک موتور ۱.۶ لیتر تنفس طبیعی ۴ سیلندر مجهز شده که توانایی تولید ۱۳۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ‌ ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل شده تا برای این‌ تیپ سواری قابل قبول و البته بی آزاری را به ارمغان بیاورد. ضمنا مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای این محصول حدود ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. 

کیا سلتوس توربو

سلتوس توربو اما به یک قلب تپنده ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری مجهز شده که می تواند حداکثر ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن متر گشتاور را می تواند تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه خشک به محور جلو منتقل می شود. همچنین مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای این محصول حدود ۱۰ لیتر بوده که نسبت به سلتوس معمولی عدد بالاتری است. 

در مجموع سلتوس معمولی بخاطر داشتن موتور اتمسفریک یا همان تنفس طبیعی قطعا به کیفیت بنزین حساس نیست اما قدرت کمتری هم نسبت به سلتوس توربو دارد. در کنار این سلتوس توربپ بخاطر دارا بودن گیربکس دوکلاچه آن هم از نوع خشک ممکن است گاها مالک را اذیت کند با اینکه تعویض دنده های سریع تری داشته باشد. این در حالی است که تیپ معمولی سلتوس گیربکس بی آزار AT را دارد. 

امکانات رفاهی و ایمنی

کیا سلتوس کوشا خودرو در دو تیپ معمولی یا پایه و توربوشارژ وارد ایران شده و همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید سلتوس توربو بسیار پر آپشن تر و البته گران تر از سلتوس معمولی است. 

در کیا سلتوس معمولی شاهد امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی، سانروف برقی، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، استارت دکمه ای، سنسور نور، تریم داخلی پارچه ای، تهویه الکتریکی دستی، تنظیم حالت رانندگی، تنظیم حالت سیستم کنترل پایداری الکتریکی، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سنسور پایش باد تایرها، اپل کارپلی، اندروید اتو، دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی هستیم. 

سلتوس توربو اما آپشن هایی نظیر اتولایت، دوربین عقب با نمایش فاصله تا مانع، سقف پانوراما، آینه های جانبی تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی، گرم کن صندلی های جلو، سیستم صوتی با مانیتور ۸ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز کمکی، رادار هشدار برخورد از جلو، رادار بین خطوط، سیستم پایش راننده، کروز کنترل تطبیقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم استاپ/استارت، سنسور پایش فشار تایر (TPMS) و ۶ کیسه هوا را دارد. 

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.