رقابت Toyota Yaris و سایپا تیبا ۲
در این بخش به بررسی دو هاچ بک که خارج از ایران حدود دوازده هزار دلار قیمت دارند می پردازیم.
بازار خودروهای هاچبک برای تمام خودروسازان، پتانسیل مناسب برای بهره وری را دارد. این مسئله هم برای خودروسازان ایرانی مشهود است. برای مثال شرکت ایران خودرو با عرضه ۲۰۶ سهمی مهم از بازار خودرو را دارد و درآمد زایی خوبی هم از تولید ۲۰۶ برای خود ایجاد کرده است. شرکت پارس خودرو به تازگی با عرضه رنو ساندرو، به گفته کارشناسان می تواند جان تازه ای بگیرد و دوباره به دوران اوج خود بازگردد. شرکت سایپا هم در کنار عرضه پراید ۱۱۱، چند وقتی است که تولید تیبا ۲ یا همان تیبا هاچبک را شروع کرده است. این شرکت تیبا هاچبک را در دو نسخه SX و EX عرضه می کند که نسخه EX امکاناتی نظیر شیشه عقب برقی، آینه جانبی برقی و رینگ آلیاژی را اضافه تر دارد.
شرکت تویوتا هم در بخش خودروهای هاچبک فعالیت خوبی را دارد و در عرصه جهانی خودرویی محبوب با نام تویوتا یاریس دارد. در این چند ساله نسل های مختلفی از یاریس به ایران وارد شده که مورد استقبال قشر مرفه جامعه قرار گرفته است. نسل جدید این خودرو با امکاناتی نظیر ۸ کیسه هوا و سیستم پیشگیری از تصادف، جز فول ترین خودروها در بحث ایمنی است. البته که در ایران تنها نسخه کم آپشن دو ایربگ این ماشین عرضه می شود.
چندی پیش مدیر صادرات سایپا در مصاحبه با رسانه ملی و روزنامه دنیای اقتصاد، عددی عجیب را برای محصولات صادراتی سایپا اعلام کرد و گفت که این محصولات از نظر امکاناتی از نسخه ایرانی ضعیف تر هستند. این اعداد ارقامی حدود ۱۰ هزار دلار را نشان می داد و برای تیبا حدود ۱۲ هزار دلار این عدد ثابت می شد. نکته جالب این است که تویوتا یاریس اتوماتیک در خارج از کشور حدود ۱۳ تا ۱۶ هزار دلار قیمت دارد و تیبا ایرانی به گفته ابن مقام مسئول بالای ۱۰ هزار دلار. نکته جالب تر اینکه خودرویی مانند هیوندای i20 و اکسنت قیمتی زیر ۱۲ هزار دلار را در آن طرف مرزها دارند.
در پی این موضوع، گروه مستند اسب بخار تیبا هاچبک را با تویوتا یاریس هاچبک برای مقایسه ای نفس گیر آماده کرد تا ببیند که دلیل فروش تیبا ۱۲ هزار دلاری در کنار یاریس ۱۳ هزار دلاری چیست؟
(البته در ایران تیبا۲ حدود ۲۶ میلیون تومان و یاریس با مدل ۲۰۱۵ حدود ۱۰۷ میلیون تمان قیمت می خورد.)

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

مقایسه بر روی کاغذ:

مشخصاتتویوتا یاریس (هاچ بک)تیبا ۲ (هاچ بک)
حجم موتور۱۴۹۷۱۵۰۳
سیلندر۴۴
دیفرانسیلجلوجلو
گیربکساتوماتیک ۴ دندهدستی
حداکثر قدرت۱۰۷۸۰
۱۴۱۱۲۶
ترمز جلودیسکیدیسکی
ترمز عقبکاسه ایکاسه ای
ترمز و کنترلABS – EBD – BASABS – EBD
ایربگراننده – سرنشین – جانبی جلوراننده – سرنشین
سایرسنسور پارک – استارتر – بلوتوثساعت دیجیتال
قیمت (مهر ۱۳۹۴)۱۰۷٫۰۰۰٫۰۰۰۲۶٫۰۰۰٫۰۰۰
۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.