شتاب؛ قسمت دوم- تویوتا پرادو GX سه در 2008

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

«شتاب»، نام برنامه ی جدید از گروه مستند اسب بخار است که قرار است به صورت مرتب از این وبسایت منتشر شود.

برنامه «شتاب»، هر هفته یکشنبه ها و چهارشنبه ها در وب سایت، کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام اسب بخار منتشر می شود. در این برنامه به صورت کاملا مختصر پارامترهای سنجش شتاب در خودروهای مختلف اجرا می شود و بر اساس داده های دیجیتال اعدادی به مخاطبان اعلام می شود.

در این قسمت تویوتا پرادو GX سه درب مدل ۲۰۰۸ به برنامه شتاب آمده است. این نسخه از تویوتا پرادو ضعیفترین پیشرانه را در میان مدل های دیگر دارد. اما با این حال نسخه سه درب یا هم دو درب پرادو GX می توانید تا حدی در آفرودهای نیمه سبک موفق باشد. اما از این شاسی بلند ژاپنی نباید توقع شتاب خوبی را داشته باشید. حتی در زمان عرضه اولیه این خودرو در بازار جهانی، همیشه به کندی حرکت آن اشاره می شد. اما نسخه شش سیلندر پرادو با حجم موتور ۴ لیتری به عنوان یکی از قوی ترین خودروهای آفرود شناخته می شود.
تویوتا پرادو GX سه درب این مدل که به اتاق J120 معروف است، از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ در خط تولید ژاپن و هند به بازار جهانی عرضه شده و در بازار ایران با مدل ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ یافت می شود. نسخه GX این اتاق به عنوان کم آپشن ترین میان پرادو های آن زمان شناخته می شود. با اینکه سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه در اکثر نسخه های پرادو دیده می شود، اما در خرید این خودرو همیشه آپشن های غیر مشابه به عنوان یکی از دغدغه های مشتریان به حساب می آمده است. به عنوان مثال برخی از نسخه های پرادو GX به سانروف و یا شیب سنج و یا حتی کروزکنترل مجهز نیستند و برخی دیگر تودوزی پارچه ای دارند. نمونه هایی هم هستند که به کولباکس مجهز اند و نمونه هایی هستند که حتی چراغ مه شکن جلو هم ندارند. این خودرو با دو کیسه هوا به بازار ایران عرضه شده و برخی نمونه های آن حتی ترمز ABS و EBD در آن ها دیده نمی شود. اکثر نمونه های موجود در بازار ایران با این پیشرانه گیربکس ۴ دنده اتوماتیک دارند. اما در این میان تعدادی نسخه دنده ای هم با گیربکس ۵ سرعته به کشور وارد شده اند. امروز اگر بخواهید نسخه سالم پرادو GX 3 درب را با آپشن ها، کارکرد و گیربکس اتوماتیک خریداری کنید، معمولا به قیمتی حدود ۱۶۵ تا ۲۱۰ میلیون تومان بر می خورید. اگر این خودرو کارکردی بالا داشته باشد و یا قسمت هایی از بدنه آن رنگ شده باشد، می توان آن را با توجه به پارامترهای فوق با قیمتی حدود ۱۳۰ میلیون تومان به بالا معامله کرد.
سواری نرم، استهلاک کم، افت کیفیت پایینتر از رقبا، بازار فروش خوب، خدمات پس از فروش رایج در کشور، در برخی نسخه ها امکانات قابل قبول و مصرف سوخت معقول از ویژگی های مثبت تویوتا لندکروزر پرادو GX سه درب به حساب می آید.
این خودرو به پیشرانه ۲٫۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶۳ اسب بخار با گشتاور ۲۴۶ نیوتون متری مجهز است و در آن حالت کم سنگین نیز وجود دارد.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.