نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
سیتروئن C3 در نگاه نخست، یک خودروی روز در بازار جهانی است، اما سیتروئن معتقد است افزون بر جذابیت به روز و ظاهر متفاوت یک خودرو، محصول اش می تواند نمادی از اصالت و هنر نیز باشد و این استان اصفهان است که با شهرت خود در تولید آثار هنری، تولید این اثر را بر عهده گرفته است.

در ابتدا باید اشاره کنیم که شما مخاطبان می توانید با کلیک بر روی لینک ها، ویدیوی تست و بررسی سیتروئن C3 و ویدیوی شتاب سیتروئن C3 را تماشا نمایید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777


از پاریس تا اصفهان

پاریس؛ شهری که معروف به گوناگونی آثار تمدن جهان در دل خود است و برخی آن را شهر عشاق می دانند. اصفهان؛ شهری معروف به « نصف جهان » و نماد اصالت، فرهنگ و هنر ایرانیان و مقصد هر جهانگرد جویای هنر ناب و اصیل. امروز می بینیم که دو مرکز عاشقانه ها و اصالت جهان برای دو فرهنگ گوناگون، هر دو با هم نمادی از تفاوت و اصالت را در قالب یک خودرو پدید آورده اند.

سیتروئن C3 در نگاه نخست، یک خودروی روز در بازار جهانی است، اما سیتروئن معتقد است افزون بر جذابیت به روز و ظاهر متفاوت یک خودرو، محصول اش می تواند نمادی از اصالت و هنر نیز باشد و این استان اصفهان است که با شهرت خود در تولید آثار هنری، تولید این اثر را بر عهده گرفته است. آن هم تولید خودرویی که به قول فرانسوی ها اثر هنری سیتروئن است و خاص ترین نمونه آن در شهر کاشان پا به دنیای حقیقی می گذارد.
سیتروئن C3 به عنوان یک هاچ بک رده B بازار جهانی، تنها در ایران و سایپا سیتروئن است که با موتور ۱٫۶ لیتری توربو و ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر تولید می شود و همین کافی است تا بدانیم قوی ترین و خاص ترین نسخه سیتروئن C3 به دست مشتریان ایرانی می رسد. دو روز گذشته فرصتی بود تا جمعی از خبرنگاران حوزه خودرو، بتوانند با سیتروئن C3 چند صد کیلومتری رانندگی کنند. تجربه رانندگی ای که در اتوبان و آزادراه خلیج فارس، جاده های ابیانه و قمصر، خیابان ها و بافت سنتی اصفهان به دست آمده است. آزمایش رسمی سیتروئن C3 که توسط سایپا سیتروئن از شنبه برای خبرنگاران حوزه خودرو برگزار شد، می تواند به عنوان یکی از کامل ترین و پر محتواترین مراسم های خبری و تست خودرو در کشور معرفی شود، زیرا در همین مدت نه چندان طولانی، اطلاعات مفید و قابل قبولی در برخورد نخست با سیتروئن C3 به دست آمده است. به همین دلیل قصد داریم در این متن، تجربه خود را از رانندگی با این هاچ بک فرانسوی ساخت ایران در میان بگذاریم.


چه پیشرانه ای در C3 استفاده شده است؟

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
سیتروئن C3 به عنوان یک هاچ بک کلاس B شناخته می شود. در رده هاچ بک های کلاس B، تجربه از گرایش مردم ایران نسبت به خودرو، نشان می دهد آن ها دست کم هاچ بکی را می پسندند که بتواند از پس شیب های جاده ای برآید، زیرا استفاده از خودرو در ایران به گونه ای است که شاید یک هاچ بک کلاس B مجبور شود جور سفرهای بلند مدت و نیمه سخت را بکشد. بنابراین با این که سیتروئن C3 به پیشرانه ۱۲۰ اسب بخار هم در بازار جهانی مجهز است، اما سیاست های سایپا سیتروئن باعث شده تا قوی ترین پیشرانه موجود روی پلت فرم PSA، در C3 نصب شود. به همین دلیل امروز این هاچ بک تنها در بازار ایران با نسخه خاص ۱٫۶ لیتری توربو ۱۶۳ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر و جعبه دنده ۶ سرعته آیسین عرضه می شود. این پیشرانه در ترکیب با C3، باعث شده شتاب آن کم تر از ۸٫۵ ثانیه در شرایط استاندارد باشد و بتواند سرعت های فراتر از ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را به آسانی تجربه کند.


امکاناتی که در سیتروئن C3 بازار ایران می بینید

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
به گفته مدیران سایپا سیتروئن، حضور این هاچ بک همراه با امکاناتی است که اجازه نصب آن براساس قوانین داخلی ایران و تجارت بین الملل وجود دارد. برخی از قوانین داخلی ایران و همچنین مسائل حاشیه ای چند سالی است باعث شده تا نتوان از قطعه های ساخت آمریکا و مهندسی آمریکایی در ایران استفاده کرد. با این حال شاهد آن هستیم که سیتروئن C3 به امکاناتی همچون شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، مانیتور ۷ اینچی لمسی، سیستم تهویه خودکار، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم و پارچه، حالت رانندگی برفی و اسپرت، دوربین و سنسور دنده عقب، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، کامپیوتر سفر، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل هرزگردی در شروع حرکت، فرمان قابل تنظیم در چهار جهت، سیستم تنظیم یکپارچه خودرو روی نمایش گر، چراغ روزتاب، شیشه ها و آینه های برقی، راهنمای تغییر خط و… مجهز است.

ابعاد و اندازه C3 راضی کننده است؟
نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
سیتروئن C3 به عنوان یک هاچ بک متوسط و نه چندان بزرگ شناخته می شود. این خودرو طول کلی کم تر از ۴ متر یا بهتر بگوییم ۳۹۹۶ میلی متر را دارد. بنابراین می توان گفت C3 برای استفاده های شهری، گزینه مناسبی است، زیرا ابعاد جمع و جوری دارد و شما می توانید پارک کردن و قدرت مانور راحتی را در کلان شهرها با این هاچ بک داشته باشید. اما هنگامی که به جزییات اطلاعات ابعادی این خودرو نگاه می کنید، فاصله محوری C3 حدود ۲۵۳۹ میلی متر است و این عدد نشان می دهد که می توانید فضای کابین قابل قبول و شاید بهتر از دیگر رقیب های کلاس B هاچ بک را در آن تجربه کنید. فضای صندوق بار C3 هم حدود ۳۰۰ لیتر اعلام شده که همچنان از برخی رقیب های قدیم و جدید بهتر و جادارتر است. اما در نهایت می توان گفت که C3 یک هاچ بک متوسط است و یک خانواده دو نفره یا چهار نفره با جثه های معمولی می توانند از این خودرو استفاده های رایج و مختلفی را داشته باشند.


۴۰۰ کیلومتر پشت فرمان سیتروئن C3


رانندگی در جاده کوهستانی

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
سفر ما از بازدید از خط تولید C3 در سایپا سیتروئن کاشان آغاز شد. خودروها را تحویل گرفتیم و به دل جاده زدیم. توقف اول ما در روستای تاریخی ابیانه بود. جایی که هر گردش گر و دوست دار طبیعت و بناهای تاریخی را به این منطقه کوهستانی می کشاند. چند کیلومتری را در جاده بودیم تا به کمربندی کاشان برسیم و پس از آن مسیر خود را در اتوبان خلیج فارس به سوی اصفهان ادامه دادیم. از یکی از خروجی ها وارد جاده ای پرپیچ و خم با دست اندازهای نا متعارف شدیم. این مسیر فرصت خوبی بود تا فرمان پذیری و پایداری سیتروئن C3 را در کنار چاله های عجیب و غریب بسنجیم. باید گفت که سیتروئن C3 می تواند گزینه ای مناسب برای تجربه یک فرمان پذیری و پایداری خوب باشد. با این که خودرو به سامانه های کنترلی الکتریکی برای پایداری مجهز است، اما هنگامی که با سرعتی در محدوده ۶۰ تا ۸۸ کیلومتر بر ساعت وارد پیچ های جاده ابیانه می شدیم، بدون دخالت این سیستم ها، به دلیل ذات خوب سامانه فنی و تعلیق خودرو، چسبندگی دوست داشتنی ای به جاده احساس می کردیم. همچنین در شیب های مختلف جاده در همان حالت رانندگی عادی، جعبه دنده، منطقی و خوب عمل می کرد و به موقع معکوس های مناسبی را به ما می داد. در چاله ها و دست اندازها، سرنشین های جلو، احساس بدی را در مواجه شدن با این نوع سطح جاده نداشتند و مهم ترین ویژگی C3 در بحث نرمی، این بود که تکان های وارد شده از جاده به خودرو با صدا و حرکت های شدید اتاق، همراه نمی شد. در بخش عقب تا حدی احساس این تکان ها بیش تر بود، اما باز هم به گونه ای نبود که بگوییم با توجه به سطح جاده، C3 خارج از تصور ما ظاهر شده است. در برخی موارد، رویکرد این هاچ بک نسبت به چاله ها و ناسالمی سطح مسیر، خوب و قابل قبول بود. اما در نظر داشته باشید که باید سطح توقع تان را در حد یک خودروی هاچ بک چابک نگه دارید و C3 را با یک خودروی سدان متوسط و بزرگ در بحث نرمی مقایسه نکنید. مصرف سوخت C3 در رانندگی جاده های کوهستانی با کمی حس و حال اسپرت، برای تجربه رانندگی ما عددی در محدوده ۹٫۶ تا ۱۰٫۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بود. البته سیستم تهویه و کولر خودرو در تمام مدت تست روشن بود.


رانندگی در جاده اتوبانی

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
هنگامی که با سیتروئن C3 در جاده های بین شهری مانند اتوبان خلیج فارس، رانندگی می کردیم، حس خوب و قابل اعتمادی نسبت به این خودرو داشتیم. فرمان خودرو به میزان سرعت، بسیار حساس بود و واکنش خوبی را نسبت به سطح جاده و تغییر سرعت داشت. به گونه ای که هر لحظه تغییر سفتی و نرمی فرمان کمکی برقی C3 زیر دستان مان احساس می شد. یکی از امکانات نه چندان عجیب نصب شده در سیتروئن C3، کروزکنترل به همراه محدودکننده سرعت است. در طول مسیر چند بار از این سیستم استفاده کردیم و به دقت عملکرد کروزکنترل و هماهنگی آن با جعبه دنده و موتور پی بردیم. شما در سامانه تثبیت سرعت سیتروئن C3 می توانید سرعت را یک واحد یک واحد، اضافه و یا کم کنید. همچنین در شیب های متعارف جاده، کروزکنترل و سامانه فنی سعی بر حفظ آرامش خودرو داشتند. به همین دلیل خبری از معکوس دادن با تثبیت سرعت در این خودروی هاچ بک نبود و به واسطه سامانه فنی قدرتمند، شاهد بودیم که با حفظ دنده ۶ و افزایش میزان گاز خوردن خودرو، سرعت C3 با کم ترین تلورانسی در محدوده مورد نظر حفظ می شد. ما در جاده کروزکنترل را بیش تر در محدوده ۱۱۰ تا ۱۲۴ کیلومتر بر ساعت تنظیم می کردیم. در این حالت دور موتور C3 با دنده ۶ در محدوده ۲ هزار تا ۲ هزار و ۷۰۰ با توجه به شیب جاده تغییر می کرد.

شاید بهتر باشد همین جا نکته ای دیگر درباره این پیشرانه و وجود آن در C3 را بگوییم. این موتور به سبک بیش تر پیشرانه های اروپایی، گرما دوست است و در بیش تر مسیر، دمای آن در هر شرایطی در محدوده ۹۰ درجه سانتی گراد باقی می ماند. در جاده های کفی صاف هم توانستیم C3 را به محدوده سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت از روی GPS برسانیم که روی عقربه، عددی فراتر از ۲۰۵ کیلومتر را نشان می داد. از ویژگی های خوب C3 در سرعت های بالا این است که این خودرو می تواند چسبندگی و آرامش کافی را به راننده القا کند. به لطف آیرودینامیک خوب و سیستم تعلیق و پایداری مناسب در این هاچ بک، نسبت به برخی رقیب ها می توان با خیال آسوده تری سرعت های بالای ۱۸۰ کیلومتر را تجربه کرد.
در شرایط جاده های کفی و تثبیت سرعت در محدوده ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، شاهد بودیم که با سیستم تهویه فعال روی دمای ۲۰ درجه سانتی گراد، مصرف سوخت جاده ای این خودرو حدود ۶٫۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و در حالت ترکیبی با کمی رانندگی در شهر و جاده های کوهستانی به عددی حدود ۷٫۸ تا ۸٫۲ می رسد.


تجربه رانندگی شهری

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
تجربه رانندگی شهری ما به اصفهان بر می گردد. هنگامی وارد شهر شدیم که اوج ترافیک عصرگاهی بود و در برخی خیابان ها با آسفالت نامناسب، ترافیک های سنگین و گاه با ناهنجاری های ترافیکی برخورد داشتیم. سیتروئن C3 با همان سیستم تهویه روشن و کولر درگیر، مصرف سوخت حدود ۸٫۷ لیتر را در رانندگی شهری ما ثبت کرد. همچنین یکی از مزیت های خوب این خودرو، طول کم و قدرت مانور بالای آن بود که می شد در هرجایی آن را پارک کرد و از سویی دیگر در خیابان های باریک و یا ترافیک های سنگین آرامش بیش تری را داشت. قدرت C3 را در دور موتورهای پایین نیز می توان تجربه کرد و این هاچ بک متفاوت را به یک خودروی اسپرت تبدیل نمود، این مسأله آن چنان در ترافیک ها آزاردهنده و نگران کننده نیست، زیرا کافی است کمی به پدال گاز C3 عادت کنید تا در ترافیک های سنگین مجبور به جهش شدید و ترمز ناگهانی نشوید. اما ترمزهای شدید و ناگهانی یکی از اصول رانندگی بیش تر ایرانی ها در ترافیک است. به همین دلیل چند باری به خاطر توقف ناگهانی خودروی جلویی مجبور شدیم که محکم بر سر ترمز C3 بکوبیم. باید گفت در تمام سفر، ترمز و عملکرد پایداری لحظه ای C3 مناسب و خوب بود. همچنین یکی دیگر از ملاک های خودروی خوب برای استفاده شهری، دید خوب آن است. C3 در بخش ستون A دید خوب و مناسبی را دارد. همچنین آینه های کناری دید مناسب و وسیعی را از کنار خودرو به شما می دهند. شیشه عقب خودرو نیز اندازه به نسبت خوبی دارد و می توان در طول رانندگی نظارت قابل قبولی بر وقایع پشت سر خودرو داشت. اما در هر شرایطی دیدن کاپوت خودرو تا حدی سخت و غیر ممکن است و برای رانندگی با C3، بیش تر باید به فنون رانندگی خود و تجربه تان از ابعاد خودرو اکتفا کنید. شاید اگر این خودرو به سنسور پارک و فاصله جلو مجهز بود، به آسانی می شد رانندگی شهری در ترافیک های سنگین و مسیرهای کم عرض را تجربه کرد. اما نبود این سنسورها برای خودرویی همچون C3 که تا حدی جزییات زیادی در سپر و بخش جلو دارد، کمبود به حساب می آید.


جعبه دنده C3 چه گونه عمل می کند؟

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
شما می توانید با انتخاب حالت اسپرت کاری کنید تا دنده ها دیرتر تعویض شوند و از سویی دنده سنگین تر به جای دنده سبک در اختیار شما باشد. در حالت برفی جعبه دنده خودرو با دنده۲ شروع به حرکت می کند و تا حدی باعث می شد از هرزگردی زیاد جلوگیری شود. اما یکی از ویژگی های این جعبه دنده این بود که در حالت D (عادی ) هم اگر تا انتها روی پدال گاز فشار دهید و لحظاتی را با دور موتور بالا و معکوس کشیدن اتوماتیک رانندگی کنید، C3 تا چند ثانیه حالت اسپرت را به خود می گیرد و حتی اگر پا را از روی پدال گاز بردارید، بی درنگ به حالت دنده سبک نمی رود. یکی دیگر از ویژگی های این جعبه دنده این است که در ترافیک های سنگین پس از توقف به نسبت طولانی با حالت D، در سامانه جعبه دنده دستور حالت N یا همان دنده خلاص داده می شود تا به توربین های جعبه دنده فشار نیاید. توجه داشته باشید که این سامانه در بسیاری از خودروهای روز نصب می شود و لازم نیست که دیگر در ترافیک مدام وضعیت جعبه دنده را بین N و D جابه جا کنید. این جعبه دنده در سفر ما، معکوس به نسبت خوبی را تحویل می داد و می شد شتاب لحظه ای خوبی را با آن تجربه کرد. اما دنده ۵ و ۶ این خودرو، تبدیل نیروی خاصی را انجام نمی دهند و در حالت تخت گاز نباید توقع زمان کوتاه برای رسیدن به سرعت های بالای ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را داشته باشید.


فضای کابین C3 چه گونه است؟

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
خلاف این که سوار بر یک هاچ بک کلاس B هستید، می توانید فضای کابین مناسبی را تجربه کنید. البته باز هم تاکید می کنیم که مناسب دانستن فضای کابین C3 به نسبت رقیب های کلاس B سنجیده می شود. کمپانی سیتروئن به سبکی فضای کابین این خودروی هاچ بک را طراحی کرده تا بیش ترین فضا در اختیار سرنشینان به ویژه در ردیف جلو باشد. داشبورد سیتروئن C3 با این که طراحی خاصی دارد و بزرگ به نظر می رسد، اما به دلیل سبک طراحی ستون های خودرو و همچنین زاویه های موجود در آن، می بینیم که فضای پا برای شاگرد و راننده مناسب است. اگر صندلی های خودرو را هم تا انتها به عقب آورید، امکان آن وجود دارد تا افرادی با قد کم تر از ۱۶۶ سانتی متر و یا کودکان راحت در آن جا بنشینند.


سامانه های الکتریکی خودرو چه گونه کار می کنند؟

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
باید گفت که دیگر آن کندی و تاخیر معروف در خودروهای فرانسوی در بحث اتصال به خودرو و همچنین فعالیت قطعه هایی که با سیستم الکتریکی سر و کار دارند، در محصولات جدیدشان بسیار کم شده است. هنگامی که گوشی تلفن همراه خود را از طریق بلوتوث و یا کابل به C3 متصل می کنید، خبری از تاخیر نیست و به لطف صفحه لمسی مناسب این خودرو، می توانید بسیاری از کارهای با گوشی را از طریق نمایش گر ۷ اینچی C3 انجام دهید. همچنین در کنار این که پرتاب نور چراغ های C3 مناسب و خوب است، فعالیت سنسور نور هم مناسب سنجیده شده و عملکرد سریع و دقیقی در آن دیده می شود. سنسور باران خودرو هم به نسبت باهوش تر از نسل های قبلی خودروهای فرانسوی شده و می توان از آن رضایت نسبی داشت. همچنین سیستم صوتی سیتروئن C3 که تنها ۶ بلندگو دارد، با تمام سادگی، کیفیت خوب و راضی کننده ای را به شما می دهد و حتی اگر ۹۰ درصد از توان خروجی صدای آن را استفاده کنید، خبری از خش خش و صدای نامفهوم در خودرو نیست.


کولر C3 چه گونه است؟

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
سیتروئن C3 به سیستم تهویه اتوماتیک تک کانال مجهز است. عایق بندی دریچه های پرتاب باد این خودرو به نسبت خوب انجام شده و نفوذ کمی از دریچه ها در حالت بسته بودن شان احساس می شود. همچنین صدای فن پرتاب باد سیستم تهویه، آن چنان زیاد و نامعقول نیست. سیستم سرمایشی C3 تا حدی خوب و راضی کننده است و می تواند در گرمای شدید تابستان نیز خوب عمل کند. یکی از ویژگی های خوب C3 این است که مدام در هر شتاب گیری، سیستم تهویه را قطع نمی کند. اما نباید توقع یک سیستم تهویه ژاپنی را از سیتروئن C3 داشته باشید. اگر بخواهید این خودرو را در میان رقیب هایی همچون هیوندای i20 مقایسه کنید، باید بگوییم تا حدی سیستم تهویه C3 از i20 و حتی خودرویی مانند رنو کپچر بهتر باشد.


چه چیزهایی در C3 دیده نمی شود؟

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
سیتروئن C3 در کنار تمام ویژگی هایی که در آن دیده می شود و بیش تر مردم نیز این نوع امکانات را دوست دارند، اما همچنان کاستی هایی در برخی بخش ها دارد. سیتروئن C3 به سقف دارای سانروف مجهز نیست. این آپشن چیزی نیست که سایپا سیتروئن از روی خودرو حذف کرده باشد. بلکه کمپانی سیتروئن برای این خودرو سانروف را ارائه نکرده و تنها مشتریان در بازار جهانی می توانند سقف تمام شیشه غیر قابل بازشو را روی C3 سفارش دهند. احتمال دارد که روزی هم سایپا سیتروئن این آپشن را روی C3 ارائه دهد. از سویی مدتی است در بسیاری از خودروهای PSA، دستگیره سقفی دیده نمی شود. C3 هم از پایه و اساس دستگیره سقفی ندارد و به گفته مهندسان سیتروئن به جای آن، دستگیره های در خودرو به گونه ای طراحی شده که هم زیبایی و خاص بودن را به خودرو اضافه می کند و از سویی می تواند همان کاربرد دستگیره سقفی را داشته باشد. هنگامی که به کابین C3 نگاه می کنید، خبری از کنسول زیر آرنجی در آن نیست. شاید بهتر باشد این قطعه برای این هاچ بک فرانسوی طراحی شود تا راحتی بیش تری برای راننده فراهم گردد. البته بیش تر ایرانی ها هستند که چند سالی است علاقه خاصی را به این کنسول دارند و واقعیت این است که زیر آرنجی، قطعه جالب و آرامش بخشی در خودروها است. اما رودری های C3 قابلیت جا گیری آرنج و دست را دارند. همچنین صندلی های C3 دستی است که می توان پذیرفت نقطه ضعف برای آن به حساب نمی آید. اما تنظیم پشتی صندلی به صورت پیچی، حسی را به راننده و سرنشین جلو منتقل می کند که شاید از یک خودروی به روز فرانسوی توقع ندارد. شاید اگر پشتی صندلی به صورت ضامن دار طراحی می شد، راحتی بیش تری را به راننده و سرنشینان می داد. با این که صندلی های جلوی C3 راحت هستند و طراحی اصولی دارند، اما تنظیم نشدن پشتی صندلی به صورت ضامن دار در آن احساس می شود.


موتور C3 قابل اعتماد است

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
چند سالی است که مشتریان ایرانی با پیشرانه جدید PSA آَشنا هستند. این موتور ۱٫۶ لیتری که به فن آوری توربو مجهز است و با همکاری کمپانی ب ام و طراحی شده است، جایزه های گوناگونی را به خود اختصاص داده و می بینیم که می تواند در دور موتور کم تر از ۱۴۵۰ بیشینه گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری را به راننده تحویل دهد، همچنین توانایی تولید ۱۶۳ تا ۱۶۵ اسب بخار را دارد. این موتور و جعبه دنده در حال حاضر روی خودروهایی همچون پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸، دی اس۵، دی اس ۵LS، دی اس۶، دی اس۷ کراس بک، دی اس۴ و… نصب می شود و همین تعدد استفاده در بازار ایران، می تواند در آینده تامین قطعه های مورد نیاز برای C3 و دیگر خودروها با این پیشرانه را آسان تر کند.


سنجش میزان صدای کابین سیتروئن C3

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
گروه مستند ” اسب بخار ” در سال ۹۷، اطلاعات نفوذ صدا در کابین را به صورت عددی و آزمایشگاهی اعلام می کند. میزان نفوذ صدا در کابین سیتروئن C3 با دستگاه CEM سری DT-95، میزان صدای قابل احساس را به شرح زیر دارد:

نوع خودروموتور روشن درجادور موتور ۲۰۰۰تخت گازسرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
سیتروئن C3۵۶ دسی بل۷۴٫۳ دسی بل۸۸٫۴ دسی بل۸۲٫۷ دسی بل

در این تست معلوم می شود که میزان عایق کاری سیتروئن C3 مناسب است و از برخی رقیب ها بهتر ظاهر می شود. در آینده نزدیک با تکمیل شدن این جدول با خودروهای دیگر، می توانید میزان نفوذ صدای هر خودرو را با خودروی دیگر مقایسه کنید.


نتیجه گیری

نخستین تست و بررسی سیتروئن C3 در ایران
سیتروئن C3 خودرویی جذاب در بحث طراحی نمای بیرونی است. شاید برخی ظاهر این خودرو را نپسندند و آن را بیش تر شبیه یک موجود فضایی و یا خودروی مفهومی بدانند، اما تجربه سفر ما با این خودرو و سوال هایی که مردم و رانندگان دیگر درباره خودرو از ما می پرسیدند، نشان می داد که بسیاری از ظاهر C3 راضی هستند و خاص بودن چهره اش را مثبت می دانند. این خودرو از نظر توان حرکتی در جایگاه خوبی قرار دارد و اگر بخواهیم نسبت به هیوندای i20 مونتاژی ۱۱۵ میلیون تومانی، C3 را بسنجیم، به ارزش ۱٫۲۵ برابری اولین محصول سایپا سیتروئن می رسیم. با این که C3 برخی امکانات مانند سانروف را ندارد، اما نمی توان به فرمان پذیری، امکانات ایمنی، کیفیت ساخت و مونتاژ، توانایی فنی، جذابیت ظاهری و بسیاری از امکانات دیگر آن انتقاد کوبنده ای را وارد کرد. واقعیت آن است که در شرایط کنونی و نابه سامان بازار ایران، C3 می تواند به عنوان یک هاچ بک نه چندان بزرگ مناسب و منطقی ظاهر شود. حتی ممکن است برخی C3 را با دیگر کراس اوورهای سگمنت B و یا اِم کراس اوورهای هم قیمت مقایسه کنند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.