معرفی و بررسی نیسان جوک اسپرت + ویدیو

تست اولیه نیسان جوک اسپرت
نیسان جوک را می توان یکی از موفقترین خودروهای نیسان در این چند ماهه برای بازار ایران معرفی کرد. این خودرو تا به امروز با سه نسخه اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت به بازار ایران آمده و حداقل در تردد عادی یک روزه در شهر تهران، می توانید بارها نسخه های مختلف این خودرو را ببینید. جوک برای ایرانی ها غریبه نبوده و پیش از اخد مجوز پلاک ملی در مناطق آزاد تردد می کرده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

با اینکه فضای تست کوچک بود و تنها نگاه اولیه ای را برای ما از جوک اسپرت فراهم می کرد، ولی به نوعی از این فضا استفاده کردیم که تجربه فشار به جوک در اوج میسر شد. جوک اسپرت به موتور ۱٫۶ لیتری توربو ۱۹۰ اسب بخار مجهز است و پیشرانه ای مشابه با رنو تلیسمان دارد. ولی گیربکس این خودرو متفاوت از برادر ناتنی سواری خود بوده و به جای گیربکس ۷ دنده دو کلاچه، یک گیربکس CVT ایکس ترونیک روی آن نصب شده است. این گیربکس عملکرد به نسبت خوبی را برای انتقال قدرت به چهار چرخ خودرو دارد. یکی از ویژگی های جوک اسپرت، قابلیت انتقال قدرت به چهار چرخ خودرو است و شما به عنوان راننده می توانید با توجه به شرایط نوع انتقال قدرت را تنظیم کنیم. این عملگر باعث می شود تا رانندگی مناسبتری را در شرایط مختلف تجربه کنید. ابتدا سعی کردیم که چند دور را به صورت رانندگی آرام با جوک اسپرت تجربه کنیم. ولی واقعیت این است که اگر اهل رانندگی آرام بودیم، هیچ وقت برای تست نسخه اسپرت ۱۹۰ اسب بخاری شرکت نمی کردیم. برای همین خودرو را از حالت اکونومی و نرمال خارج کرده و با شرایط اسپرت رانندگی را دوباره شروع کردیم. به خاطر گیربکس CVT حدود دو ثانیه اول شتاب خاصی را از پیشرانه ۱۹۰ اسب بخار تجربه نمی کنید. ولی وقتی وارد ثانیه سوم می شوید، فریاد موتور توربو به گوش می رسد و مجبور هستید که فرمان را دو دستی نگه دارید. شتاب فوق العاده برای یک کراس اوور را می توان تنها با جوک اسپرت تجربه کرد. همچنین امکانات خوب این خودرو می تواند برای آپشن پسندها مورد پسند واقع شود. با بوست توربو بالا و گشتاور حداکثری وارد پیچ های تند شدیم و به اصطلاح فرمان را شلاقی تغییر جهت می دادیم. واقعیت مسئله این است که با حداکثر قدرت کنترل این کراس اوور ژاپنی تا حدی سخت است و دیگر یه خودرو آرام و ملیح نیست. فریادهای جوک اسپرت که از موتور و لاستیک و اگزوز شنیده می شود، به شما گوشزد می کند که حتما مراقب هندلینگ این خودرو باشید. بعضی وقت ها هنگام چرخش سریع فرمان احساس می کنید که شاید ۱۹۰ اسب بخار برای این هیکل کمی زیاد است. هر چه هم که سیستم های کنترل پایداری خود را به شما نشان دهند، بهتر از که روی تبحر رانندگی خود حساب باز کنید و زیاد به سامانه های ایمنی خودرو خوش بین نباشید. شاید این سیستم های ایمنی برای نسخه اسکای پک و پلاتینویم قابل قبول و موفق ظاهر شوند. ولی باید گفت که آنچنان قدرتنمایی خاصی در شرایط اضطراری و گازدهی بالا جوک اسپرت ندارند. برای انجام کمی شیطنت، سیستم کنترل پایداری را از مدار خارج کردیم و با حالت های مختلف دو دیفرانسیل اتوماتیک و تک دیفرانسیل جلو تست های مختلف هندلینگ را از جوک اسپرت گرفتیم. هیجانی خوبی برای ما ایجاد شد، اما باید گفت که همیشه مواظب این پیشرانه جنگجو جوک اسپرت باشید. زیرا ممکن است هر لحظه هیجان شما را به پشیمانی تبدیل کند. برای چند حرکت نمایشی، چند بار با دستی کشیدن وارد پیچ شدیم. باید اعتراف کنیم با تمام استرسی که برای کنترل ۱۹۰ اسب بخار داشتیم، ولی مانورهای نمایشی هیجان انگیزی را با جوک تجربه کردیم. ولی وقتی که دستی کشیدم با جوک اسپرت از کنترل خارج می شود، گیربکس CVT ایکس ترونیک با سختی خود را با شرایط هماهنگ می کند. ولی باید گفت که عملکرد گیربکس ایکس ترونیک جوک اسپرت در حالت تخت گاز و تیپ ترونیک مانند یک گیربکس اتوماتیک عادی باهوش هست که با اشاره ای دنده را تعویض می کند.
در نهایت می توان گفت که اگر با ظاهر خاص جوک کنار می آیید و فضای کابینش برای شما کافی است، نسخه اسپرت هیجانی عالی را برای شما به ارمغان می آورد. هیجانی که اول باید خود را کنترل کنید و بعد جوک اسپرت را.

نیسان جوک اسپرت در سال ۱۳۹۵، برای ویژه برنامه نوروزی اسب بخار به این برنامه آمد. در این بخش می توانید معرفی و بررسی اولیه جوک را به صورت کوتاه تماشا کنید.

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.