قبل از انتخاب هر طرح فروش و پیش فروشی، این چند صفحه را بخوانید!

سازمان بازرسی وارد گرانفروشی خودرو شود
شاید تا به امروز متوجه این مسئله نشده باشید که شما به عنوان یک مصرف کننده حقوق قابل پیگیری دارید و وقتی برای خرید یک خودرو مراجعه می کنید، باید تمام حقوق شما رعایت شود. اما از آن طرف شما باید آگاهانه و مشرف به قانون نسبت به انتخاب طرح های فروش و پیش فروش اقدام نمایید و بدیهی است که اگر بدون اطلاعات از قوانین نسبت به خرید خودرو اقدام کنید، در قدم اول خودتان حقوق رسمیتان را زیر پا گذاشته اید. پس به این چند صفحه بسیار دقت کنید.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

طبق مصوبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ هیئت وزیران، جهت پیش فروش و فروش خودرو شرکت های خودرویی باید قوانین و ضوابطی را رعایت کنند. این قوانین برای رعایت حقوق مصرف کنندگان و عرضه کنندگان تنظیم شده است و اگر شرکت های خودرویی این قواعد را رعایت نکنند، بدیهی است که طبق قانون می شود با آن ها برخورد کرد.

اما وقتی مصرف کننده خود قراردادی خارج از این چارچوب با شرکت خودرویی امضا می کند، بدیهی است که امکان دارد هرگونه بدعهدی از جانب شرکت اتفاق بیافتد. حتی جالب است بدانید که شرکت های عرضه کننده خودرو نمی توانند طبق قانون سود مشارکت و انصراف را فراتر از حد تعیین شده به مشتری ارائه دهند و اگر در شرایط فروششان چنین اتفاقی مشاهده شود، بدیهی است که یکجای کار می لنگد!
یکی دیگر از قوانین مهم اعلام بخشنامه فروش و پیش فروش این است که شرکت خودرویی حتما باید برای آن طرح و تعداد خودروی قابل فروش و عرضه، مجوز لازم را وزارت صمت دریافت کند. وگرنه اعتبار خاصی طرح فروش آن شرکت ندارد و حداقل تضمین قانونی به عنوان پیشتوانه آن شناخته نمی شود. پس اگر می بینید که شرکت عرضه کننده خودرویی، هرچقدر هم که معتبر است، مجوز پیش فروش را از سوی وزارت صمت و سازمان حمایت ندارد، به سراغ آن طرح نروید تا حداقل ریسک خریدتان کمتر شود.
یکی دیگر از قواعد پیش فروش و فروش این است که شرکت عرضه کننده خودرو بعد از دریافت مجوزهای رسمی، باید در فضای اطلاع رسانی خود پیش از آغاز فروش بخشنامه را منتشر نماید تا اطلاع رسانی کافی انجام شود. حال امروز می بینیم که برخی شرکت ها بعد از چند هفته پیش فروش محصولی، هنوز بخشنامه فروش خود را بر روی سایتشان قرار نداده اند و اصلا مجوز رسمی هم برای دریافت وجه نقد از مردم ندارند. به عبارت ساده مشخص است که این شرکت در کنار داشتن مجوز فعالیت، نتوانسته و یا نمی تواند مجوز پیش فروش را دریافت کند و مشتری ناآگاهانه به سراغ خرید خودرو از آن شرکت رفته است.
یکی دیگر از موارد مهم است که بینید طرح فروش و قرارداد شما با چه عنوانی نوشته شده است. اگر در قرارداد شما و یا طرح فروش اعلام شده از جانب شرکت اصطلاح « مشارکت در تولید » دیده شود، برخی تعهدات شرکت نسبت به شما کاسته خواهد شد. در طرح های فروش عادی، پیش فروش قطعی، و پیش فروش عادی سود مشارکت و انصراف کمتری نسبت به طرح مشارکت در تولید به مشتری داده می شود. پس بدیهی است که بسیاری از شرکت ها برای جذب سرمایه و مشتری بیشتر، سودهای بالاتری را در قالب طرح های مشارکت در تولید اعلام می کنند و احتمالا بسیاری از افراد جذب این طرح ها می شوند. اما برخی شرکت ها از همان ابتدا اعلام می کنند که طرح فروش مشارکت در تولید دارند و بعد از مدت مشخص مشتری می تواند خودرویی را از میان سبد تولیدی شرکت انتخاب کند. در مواقع معنی واقعی طرح های مشارکت در تولید، دقیقا همین است که هر از چندگاهی خودروسازان بزرگ کشور چون ایران خودرو و سایپا چنین طرح هایی را اعلام می کنند.
اما برخی از شرکت ها طرح های مشارکت در تولید را برای محصولی خاص اعلام می نمایند. معمولا هم این طرح ها برای خودروهایی است که هنوز وارد خط تولید نشده و شرکت برنامه دارد که در آینده نزدیک آن را به مرحله مونتاژ تولید برساند. بدیهی است که وقتی هنوز زیرساخت های کافی برای عرضه خودرویی وجود ندارد، شرکت خودرویی مورد نظر هم نمی تواند به وزارت صمت تعداد دقیق خودروهای قابل فروش و تولید را اعلام نماید و برای همین نمی تواند مجوز پیش فروش عادی و قطعی را دریافت کند. به عبارت ساده تر، وزارت صمت به خاطر مشخص نبودن برنامه قطعی شرکت، نمی توان مجوزی را صادر کند و خود را پشتوانه طرح فروش شرکت اعلام نماید. برای همین شرکت های خودرویی در چنین مواقعی طرح های مشارکت در تولید را اعلام می کنند که به خاطر امکان ارائه سودهای مشارکت و انصراف بیشتر، بتوانند مشتریان را راحتتر راضی کنند. اما طبق مصوبه هیئت وزیران، اصطلاح مشارکت در تولید می تواند در برخی موارد به نفع خودروسازانی باشد که خودروهای جدید الورود خود را اینگونه پیش فروش می کنند. طبق تعریف شرایط مشارکت در تولید، اگر خودروساز نتواند محصول مورد نظر را به مرحله تولید و یا عرضه برساند، مشتری می تواند از میان خودروهای تولیدی قابل عرضه شرکت یک محصول را طبق ضوابط انتخاب کند. به عبارت ساده درست است که شما برای مالکیت خودرویی خاص قرارداد پیش فروش شرکت را امضا کرده اید و به حساب آن شرکت پول واریز نموده اید. اما چون در قرارداد شما اصطلاح مشارکت در تولید به کار برده شده است، در صورتی که شرکت نتواند خودرو را به شما تحویل دهد طبق قانون به راحتی می تواند خودرویی جایگزین را به شما بدهد و بدیهی است که نمی توانید شکایت خاصی را از شرکت داشته باشید. امروز بسیاری از ناراحتی های مشتریان از اکثر خودروسازان خصوصی همین است. زیرا برخی شرکت های خودرویی چند وقتی است که در قراردادهای خود « مشارکت در تولید » را درج می کنند و بدیهی است که وقتی مشتری آن را امضا می کند، در صورت عدم امکان تحویل شرکت می تواند خودروی جایگزین را به او بدهد.

حال پیشنهاد گروه مستند اسب بخار این است که حداقل یکبار این چند صفحه از مصوبه هیئت وزیران را مطالعه کنید تا در زمان خرید خودرو به مشکلی بر نخورید و بتوانید ریسک خریدتان را کمتر کنید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.