عملکرد ام وی ام X22 با امکانات جدید چه گونه است؟ + ویدیو

عملکرد ام وی ام X22 با امکانات جدید چه گونه است؟
شرکت ” مدیران خودرو ” تولید کننده محصولات چری با نشان ام وی ام، آخر هفته گذشته تست درایو ام وی ام X22 را با امکانات جدید برای مشتریان و خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو فراهم کرد. این تست در پیست کارتینگ آزادی تهران برگزار شد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

برگزاری تست ام وی ام X22 سری جدید در پیست کارتینگ، به دلیل تغییراتی روی سیستم ترمز و پایداری خودرو بود که به واسطه برخی استانداردهای مسیر خودروهای کارتینگ، تغییرات ایجاد شده بیش تر قابل لمس و بررسی است.
کمپانی های مختلف در ایران و خارج از کشور، برای نشان دادن میزان چسبندگی خودرو روی زمین و همچنین قابل اعتماد بودن خودروهای شان در پیچ ها، تست هایی را در مسیرهایی با قابلیت حرکتی عرضی کم تر و پیچ های تند با دهانه های کوچک برگزار می کنند که این اتفاق بیش تر جنبه تبلیغاتی دارد.
شرکت ” مدیران خودرو ” برای تست تغییرات انجام شده روی ام وی ام X22 جدید، نسخه های قبلی این خودرو را نیز به پیست آورد تا تفاوت آن ها قابل بررسی باشد. مهم ترین تغییر انجام شده روی ام وی ام X22، نصب سیستم کنترل پایداری الکتریکی و همچنین تغییر در سیستم ترمزگیری آن است. دکمه ESP ام وی ام X22، روی داشبورد در قسمت پایین تنظیمات سیستم تهویه نصب شده است و راننده می تواند با فشار دادن آن، این سامانه را غیر فعال یا فعال کند.


دیگر آپشن جدید ام وی ام X22، سیستم نمایش فشار باد لاستیک و اخطار آن است که TPMS نام دارد. سنسورهای باد لاستیک، درون هر رینگ کارگذاری شده اند و در صورت وجود مشکل روی صفحه آمپر خودرو اخطار آن نمایش داده می شود. همچنین این سیستم به صورت ارتباط مستقیم لحظه ای کار می کند که نسل جدید TPMS به حساب می آید. این سیستم می تواند افزون بر اخطار برای غیر قابل تنظیم بودن فشار باد، به صورت لحظه، فشار باد درون تایرها را گزارش دهد.
همچنین قرار است در کنار این دو آپشن کمکی راننده، کنسول میانی و زیر آرنجی صندلی های جلو نیز به نسخه قابل تحویل به مشتری نیز اضافه شود. اما شاید سوال باشد که مهم ترین تغییر رخ داده در ام وی ام X22 چه قدر کاربردی و قابل اطمینان است؟
ابتدا چند دوری با ام وی ام X22 قدیم با رنگ های آبی و مشکی حاضر در پیست کارتینگ، تجربه کردیم. مهم ترین مسأله در این خودروها کم فرمانی در پیچ های تند و لغزش بخش عقب آن در سر پیچ ها بود. این لغزش که در محور عقب ام وی ام X22 دیده می شود و گاهی بیش فرمانی لحظه ای را بر تمام خودرو حاکم می کند، می تواند در شرایط لغزنده بودن سطح جاده یا فرمان دادن ناگهانی راننده، باعث چرخش خودرو شود. همچنین به دلیل نبود سیستم کنترل پایداری الکتریکی، مجبور هستید در پیچ های تند، بیش تر به پدال ترمز فشار آورید. این کار باعث می شود پس از چند بار ترمزگیری شدید، به اصطلاح پدال ترمز زیر پای شما چوب شود و عملکرد خوبی را از X22 در پیچ ها و شرایط اضطراری نبینید. همچنین به دلیل کم فرمانی مشهود در سری قدیم این خودرو، شاهد آن بودیم که در تست های اسلالوم، حرکت های عرضی و طولی خودرو بیش از حد احساس می شد و به راحتی ام وی ام X22 سری قبل این انگیزه را دارد تا سر هر پیچ تندی با سرعت به نسبت بالا، بی درنگ تنها روی سه چرخ تعادل خود را حفظ کند که از نظر فنی و ایمنی، این اتفاق خوب و جالب نیست.
اما در سری جدید این خودرو، اولین اتفاق مثبت تغییر سامانه ترمز و بوستر آن است که به مراتب بهتر از پیش شده و می توانید اطمینان بیش تری به این هاچ بک کراس در شرایط اضطراری داشته باشید. X22 جدید به ندرت سر پیچ ها ترمزش سفت
می شود و می توانید حتی در حالت سیستم کنترل پایداری غیر فعال نیز، عملکرد بهتر و ایمن تری از سیستم کنترلی خودرو ببینید. همچنین هنگامی که سیستم کنترل پایداری الکتریکی ( ESP ) در ام وی ام X22 جدید فعال است در تست های اسلالوم، حرکت های عرضی کمی کاهش پیدا می کند و کم فرمانی به مراتب کم تری را در آن می بینید. اما تا حدودی
حرکت های نوسانی طولی در خودرو وجود دارد. از آن طرف در پیچ های تند با وارد عمل شدن ESP و کمی ترمز گرفتن نیز، دیگر تعادل عقب خودرو به شکل بدی بر هم نمی ریزد و می توان کنترل به مراتب بهتری نسبت به گذشته در این خودرو تجربه کرد. سیستم کنترل پایداری الکتریکی ام وی ام X22 مانند هر خودروی دیگری چند نوع سبک فعالیت دارد. در ابتدا این سیستم می تواند با وارد عمل شدن به شکل محدود و اخطار نوری به راننده شرایط نامناسب را هشدار دهد. سپس با وارد عمل شدن ترمزها به شکل تضعیف شده سعی می کند تعادل نیرو میان چرخ ها را برای چسبندگی بیش تر فراهم سازد. در انتها در شرایط اضطراری از گاز خوردن پیشرانه جلوگیری می کند و چند لحظه ای سعی در کاهش سرعت خودرو دارد.
اما در مورد سه چرخ شدن خودرو باید گفت که X22 جدید هم تا حدی این ذات قدیمی خود را به همراه دارد. احتمال آن زیاد است که شما در هاچ بک های مختلف بازار جهانی، حتی در نسخه های اروپایی این کلاس، سه چرخ شدن را سر پیچ ها ببینید. اما توجه داشته باشید که این اتفاق هیچ گاه مثبت ارزیابی نمی شود و بروز آن در خودروهای اسپرت و قوی تا حدی بدیهی
به حساب می آید. اما با توجه به این که X22 یک هاچ بک کراس یا کراس اوور کوچک شهری است، می بینیم که این اتفاق سر پیچ های شدید با وجود سیستم کنترل پایداری الکتریکی برای اش رخ می دهد. البته سه چرخ شدن ام وی ام X22 جدید به مراتب کم تر از نسخه پیش است و تا حدی سیستم کنترل پایداری سعی دارد قبل از بروز این اتفاق و کاهش چسبندگی و پایداری، جلوی سه چرخ شدن خودرو را بگیرد. این عملکرد مقاومتی سیستم ESP به خوبی در خودرو قابل تشخیص است و حتی افرادی که از بیرون این اتفاق را در X22 جدید رصد می کنند، متوجه این موضوع می شوند. رخ دادن چنین مسأله ای در این خودرو به ذات سیستم تعلیق عقب خودرو و جای بازی کم تر این قطعه مهم در X22 برمی گردد.
در نهایت باید گفته که ام وی ام X22 با وجود سیستم کنترل پایداری الکتریکی توانسته تا حد قابل توجه ای نسبت به نسخه قبلی قابل اعتمادتر باشد. به خصوص این که سبک فعالیت ESP در این خودرو تا حد زیادی به روز است و تک بعدی با شرایط برخورد نمی کند. براساس گزارش های رسمی از تصادف های جاده های جهان، وجود سیستم کنترل پایداری الکتریکی
می تواند حدود ۲۵ درصد از بروز حوادث رانندگی را کاهش دهد. بنابراین می توان نصب این قطعه را در سال جدید، اتفاقی خوب برای مالکان جدید ام وی ام X22 دانست. با این که سیستم TPMS و کنسول میانی هم به این خودرو اضافه شده است، اما ارزشمندترین تغییر رخ داده در این خودروی پرفروش ” مدیران خودرو “، نصب سیستم کنترل پایداری به حساب می آید.
شاید بهتر باشد امروز رقیب های این خودرو همچون رنو ساندرو استپ وی، چانگان CS35 و… به سیستم کنترل پایداری مجهز شوند تا احتمال بروز حادثه برای رانندگان و سرنشینان این خودروها نیز کاهش پیدا کند. با این که نصب ESP در خودروهای تولید داخل دیر میسر شده و تا امروز بسیاری از تلفات جاده ای به دلیل یک آپشن چند دلاری بوده است، اما شاید بهتر باشد که از امروز خودروسازان برای ایمنی بیش تر چنین هزینه ای را متقبل شوند. بدیهی است که این هزینه هم همیشه به حساب مشتری زده می شود، پس خواهش می کنیم خودروسازان تنها اراده نصب چنین آپشنی را داشته باشند. با توجه به این که امروز ام وی ام X22 پرفروش ترین محصول شرکت ” مدیران خودرو ” است، نصب ESP می تواند گام موثری در کاهش خسارت تصادف های این خودرو داشته باشد و توقع می رود امسال این شرکت، خودروهای بدون این سیستم خود را به سامانه کنترل پایداری الکتریکی مجهز کند.
بر پایه آخرین بخش نامه منتشر شده از سوی ” مدیران خودرو ” برای فروش ام وی ام X22 اتوماتیک با آپشن های جدید، قیمت نسخه لاکچری آن ۷۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و قیمت نمونه لاکچری اسپرت، ۷۸ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان اعلام شده است.
ام وی ام X22 به پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۱۰۵ اسب بخار با گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر مجهز است. قدرت لازم برای رانش این خودرو در ۲۷۵۰ دور در دقیقه به مدار می آید و می تواند گشتاور حداکثری را به چرخ های جلو منتقل کند. جعبه دنده این
کراس اوور کوچک در نسخه دنده ای ۵ سرعته بوده و در نسخه اتوماتیک از ۴ سرعته استپ گیت استفاده شده است. بسیاری معتقد هستند که استفاده نکردن از جعبه دنده CVT در X22 نوعی سنت شکنی در خودروهای اقتصادی چری و ام وی ام
به حساب می آید که این بار باب میل مشتریان ایرانی است. وزن این خودرو در نسخه اتوماتیک ۱۲۴۵ کیلوگرم اعلام می شود و نمونه دنده ای آن حدود ۳۰ کیلوگرم سبک تر است.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.