شرایط فروش جدید هایما S7 توربو، گمانه زنی های افزایش قیمت را قوت بخشید!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

گروه صنعتی ” ایران خودرو ” به تازگی اعلام کرده است هایما S7 توربو را برای تحویل در زمستان ۹۷ پیش فروش می کند. این طرح پیش فروش دو مرحله ای که در قالب بخشنامه های مشارکت در تولید اعلام شده است، از فردا صبح ساعت ۹ روی درگاه فروش اینترنتی ایران خودرو قرار می گیرد. این شرکت اعلام کرده که هر فرد تنها می تواند یک دستگاه از هایما S7 توربو را خریداری کند و مشتریان امکان صلح حواله ها را ندارند. همچنین کسانی که در شش ماه گذشته این کراس اوور چینی را از ایران خودرو خریداری کرده اند، نمی توانند از این طرح فروش استفاده نمایند.

اما در این طرح فروش نکته هایی وجود دارد که گمانه زنی های افزایش قیمت و آزادسازی بهای خودروها را در هفته های آینده قوت می بخشد. از سویی ایران خودرو این طرح پیش فروش را با نام « مشارکت در تولید » اعلام کرده است که در خبرهای قبلی « اسب بخار » معنی مشارکت در تولید در قراردادها عنوان شد. مشارکت در تولید امتیاز قانونی را به خودروسازان می دهد که در صورت عدم تحویل خودروی ذکر شده در قرارداد، بتوانند محصولی دیگر از خط تولید را به انتخاب مشتری در صورت امکان پذیر بودن به او تحویل دهند. بنابراین این روزها می بینیم که بیش تر خودروسازان به سمت پیش فروش های مشارکت در تولید رفته اند تا در صورت بروز مشکلات اقتصادی و شدت گرفتن مسأله تحریم ها، بتوانند تعهدهای خود به مشتریان را راحت تر پاسخ دهند.

اما نکته اصلی که مسأله افزایش قیمت را تشدید کرده، پیش پرداختی است که ایران خودرو برای هایما S7 توربو در نظر گرفته و اعلام شده مشتریان باید برای ثبت نام مبلغ ۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را به حساب ایران خودرو واریز نمایند. البته بعدازظهر یکشنبه شرکت ایران خودرو اصلاحیه ای داد تا حواشی بخش نامه فروش جدیدش کم شود . ایران خودرو اعلام کرده که به جای پیش پرداخت ۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی ، مشتریان می توانند ۵۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان پیش پرداخت بپردازند .

بر اساس تبصره شماره یک تصویب نامه هیأت وزیران در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ برای موضوع « آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو »، شرکت های تولید کننده خودرو می توانند در مرحله پیش فروش حداکثر ۵۰ درصد از قیمت نهایی خودرو را به عنوان پیش پرداخت دریافت کنند. البته ایران خودرو این طرح فروش را پیش فروش دو مرحله ای مشارکت در تولید می داند و می توان گفت که ترکیبی از قواعد فروش مشارکت در تولید و پیش فروش در آن نهفته شده است. حال اگر در نظر بگیریم که پیش پرداخت ۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نیمی از قیمت تمام شده خودرو خواهد بود، می توانیم به این نتیجه برسیم که هایما S7 توربو، قیمتی بیش از ۱۷۰ میلیون تومان را در آینده نزدیک به خود اختصاص می دهد. البته این قیمت را نمی توان دور از ذهن و غیر منطقی دانست، زیرا تا چند ماه پیش خودروسازان کشور اعم از خصوصی و دولتی، برای خرید مواد اولیه و قطعه های خودروهای شان از ارز دولتی که در روزهای آخر حدود چهار هزار و ۲۰۰ تومان بود استفاده می کردند، اما اکنون باید برای تامین ارز به سراغ بازار ثانویه بروند که بهای دلار در آن جا حدود ۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. به عبارت ساده تر، آن بخش اصلی خودروهای مونتاژی CKD و SKD که گاهی ۸۰ درصد ارزش و هزینه های تولیدی یک خودرو را تشکیل می دهند، افزایش قیمت بیش از صد در صد را تجربه کرده و بنابراین می توان احتمال داد که هایما S7 با قیمت کارخانه ای ۱۰۴ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان در مرداد ۹۷، با قطعیت آزادسازی قیمت خودروها و رجوع کامل خودروسازان به بازار ارز ثانویه، بهایی حدود ۱۷۰ میلیون تومان را پیدا می کند.

امروز مسأله افزایش قیمت تنها برای ایران خودرو و هایما S7 توربو مطرح نمی شود، بلکه خودروهای مونتاژی دیگر همچون محصولات مدیران خودرو، کارمانیا، خودروسازان بم، ریگان خودرو، کرمان موتور، آذویکو، پارس خودرو، گروه بهمن، سایپا سیتروئن، ایکاپ، سیف خودرو و… که بیش ترشان داخلی سازی کم تر از ۴۰ درصد را دارند، شاهد آن خواهیم بود که آن بخش حداقلی ۶۰ درصدی باید به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی از ارز ۹۸۰۰ تومانی استفاده کند و این یعنی بخش عمده ای از هزینه های تولید یک خودرو، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می کند. اکنون تنها راه کنترل قیمت بازار و فاصله آن با بهای رسمی کارخانه این است که خودروسازان بتوانند شرایط پیش فروش را با موعد تحویل کم تر از ۲ ماه انجام دهند تا فاصله زمانی زیاد برای تحویل خودرو، خود دلیلی برای افزایش قیمت یک محصول در بازار آزاد نباشد. در حال حاضر هایما S7 توربو در بازار آزاد با قیمتی حدود ۱۶۴ تا ۱۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود و اگر قرار باشد افزایش قیمت شدید در کارخانه به همراه ادامه دار بودن تحویل های بلند مدت اتخاذ شود، باید منتظر آن روز باشیم که قیمت این کراس اوور چینی در بازار آزاد و در میان دلال ها، فراتر از ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شود.
گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.