سوزوکی ویتارا نسل جدید با پلاک گذر موقت در ایران خودرو

سوزوکی ویتارا نسل جدید با پلاک گذر موقت در ایران خودرو
روز گذشته در کارخانه ایران خودروی مرکزی واقع در جاده مخصوص تهران- کرج، یک دستگاه سوزوکی ویتارا نسل جدید با پلاک گذر موقت دیده شد و عکس آن توسط خبرنگار ” اسب بخار ” گرفته شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سال گذشته تصویرهای دیگری از سوزوکی ویتارا نسل جدید با رنگ های مختلف از جمله آبی در ایران خودروی مرکزی و ایران خودروی خراسان منتشر شده بود. البته این تصویرها به صورت مخفیانه گرفته شده بود و گویا این شرکت از سال گذشته برنامه عرضه ویتارای جدید را در دست انجام داشته است. همچنین برخی از این تصاویر حاکی از برپایی کلینیک های خصوصی برای ویتارای جدید بودند و آن موقع که ایران خودرو، رنو کپچر را به صورت وارداتی عرضه می کرده است، سوزوکی ویتارای جدید را نیز در کلینیک خود در کنار این فرانسوی قرار داده بود.
خلاف تصور برخی افراد که فکر می کنند سوزوکی ویتارای جدید، نسل نوین گرندویتارای کنونی است، باید گفت کمپانی سوزوکی ژاپن، ویتارای جدید را به عنوان یک کراس اوور معرفی کرده و از آن سو همچنان تولید گرندویتارا را به عنوان یک خودروی SUV و مجزا از ویتارای کراس اوور در چرخه تولید و عرضه اش حفظ کرده است.
ویتارای نسل جدید از نظر ارتفاع و ابعاد کمی کوچک تر از سوزوکی گرندویتارا کنونی است که در خط تولید ایران خودروی خراسان مونتاژ می شود. این خودرو از نظر وزن، بسیار سبک شده است و از سویی ایمنی آن به مراتب بالاتر رفته است. ویتارای نسل جدید در کلاس کراس اوورهای جمع و جور قرار می گیرد و با توجه به سفارش، موتور ۱٫۴ لیتری توربو ۱۳۸ اسب بخار یا ۱٫۶ لیتری ۱۱۵ اسب بخار روی آن نصب می شود. وزن ۱۰۷۵ کیلوگرمی این خودرو باعث شده ویتارا با موتورهای حجم پایین سازگار باشد و حتی قابلیت دو دیفرانسیل را داشته باشد. مصرف سوخت ترکیبی کم تر از ۶٫۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر باعث شده از این کراس اوور ژاپنی در بازار جهانی استقبال خوبی به عمل آید. گیربکس پنج دنده دستی و شش دنده اتوماتیک از انتخاب های مشتری بوده و می تواند آن را با توجه به سلیقه خود سفارش دهد.


سوزوکی ویتارای جدید با توجه به قابلیت ها می تواند با سانگ یانگ تیوولی تک دیفراسیل و دو دیفرانسیل، رنو کپچر و داستر، نیسان جوک وارد رقابت شود. باید خاطر نشان کرد که ویتارای نسل جدید قابلیت های آفرودی گرندویتارا را ندارد و بیش تر برای آفرودهای نرم و عادی از آن استفاده می شود. سال گذشته که تصاویر حضور نمونه های اولیه این خودرو در کارخانه ” ایران خودرو ” منتشر شد، بسیاری احتمال می دادند که سوزوکی ویتارای جدید با قیمتی حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان عرضه شود، اما اکنون که به دلیل نامشخص بودن ادامه همکاری بیش تر شریک های خارجی خودروسازان داخلی، معلوم نیست که تکلیف ویتارای جدید در ” ایران خودرو ” چه می شود و آیا سوزوکی ژاپن مایل به ادامه همکاری با طرف ایرانی است یا خیر؟ اما با این حال ” ایران خودرو ” پلاک گذر موقت را برای سوزوکی ویتارای جدید دریافت کرده است. در گذشته هم اشاره شده بود که پلاک گذر موقت در سیستم شرکت های عرضه کننده داخلی، به معنی بررسی و تست خودروی مورد نظر برای بازار ایران است و بیش از یک سال و نیم است که پلاک گذر موقت به جای پلاک آزمایش فنی به شرکت های خودرویی داده می شود. با این حال باید گفت هیچ گاه نصب پلاک گذر موقت روی ویتارای جدید و دیگر خودروهای جدید به معنی عرضه قطعی آن ها در آینده نیست و در موارد متعددی دیده شده که پس از انجام برخی تست ها و پیش بردن روند تطبیق خودرو، عرضه نشدن آن در ایران نتیجه نهایی بوده است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.