رنو از ایران می رود؛ تکلیف پیش فروش خریداران ساندرو و تندر90 چه می شود؟

رنو ساندرو اِستِپ وِی یا لیفان X50
به تازگی سایت خبرگزاری ” بلومبرگ ” خبری را از سوی « تیری بولور »، مدیر اجرایی خودروسازی ” رنو “ی فرانسه اعلام کرده که به احتمال زیاد این کمپانی نیز از تحریم های جدید آمریکا پیروی می کند و فعالیت خود را در ایران متوقف می نماید. این مقام مسئول به تحلیلگران و کارشناسان صنعت خودروی جهان گفته که با توجه به ظرفیت های موجود در دیگر نقاط جهان مانند آفریقا و رشدی که در آن جا برای رنو به دست آمده است، به راحتی می توانیم از بازار ایران چشم پوشی کنیم و در نقاط دیگر جهان جایگزین هایی به جای ایران بیابیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با این خبر و صحبت ها می توان احتمال داد خطوط تولید رنو در ایران کم کارتر از هفته های گذشته می شوند و کم کم به سوی تعطیلی می روند. چندی پیش در وبسایت خبری ” اسب بخار ” اعلام شد که تولید برخی خودروهای پرفروش در بازار به کم تر از ۱۰ دستگاه در روز رسیده و اکنون مشتریان می بینند که منظور از آن برخی خودروها، رنو تندر۹۰ پلاس و خانواده B90 یا همان رنو ساندرو است. همچنین به تازگی از منابع آگاه اعلام شده که تولید بسیاری از خودروها در کارخانه های ایران به صورت کامل انجام نمی شود و برخی محصولات پرطرف دار امروز با کسری قطعه از خط تولید خارج می شوند و منتظر رسیدن برخی قطعه ها برای تحویل به مشتری هستند.
چند روز گذشته نیز گروه صنعتی ” ایران خودرو ” جایگزین اولیه رنو تندر۹۰ پلاس اتوماتیک و دنده ای را اعلام کرد و براساس بخشنامه این شرکت، در صورت تمایل کسانی که پیش فروش این خودروها را خریداری کردند، می توانند به جای سدان اقتصادی رنو، هاچ بک چینی اتوماتیک یعنی دانگ فنگ H30 کراس را تحویل بگیرند. البته در این بخشنامه، تاکید به عدم اجبار برای طرح تعویض اعلام شده است.
اکنون با اعلام چنین خبری می توان احتمال داد در بهترین حالت سرنوشتی همچون سیتروئن C3 و پژو ۲۰۰۸ در انتظار رنو ساندرو و تندر۹۰ پلاس خواهد بود و حداقل کمپانی رنو تا آخرین تعهد خود به مشتریان و شرکت ” پارس خودرو ” و ” ایران خودرو “، قطعات لازم را به ایران می فرستند. اما با توجه به برخی شنیده ها در مورد تولید ناقص این خودروها در خطوط تولید، احتمال داده می شود که به زودی طرح تعویض رنو تندر۹۰ پلاس و ساندرو نیز به صورت فراگیرتر به نمایندگی ها و خریداران اعلام شود و دیگر طرح های اعلام شده به صورت اختیاری نباشد و رنگ و بوی اجبار بدهد. برخی از کارشناسان صنعت خودرو احتمال می دهند ” پارس خودرو ” به جای رنو تندر ۹۰، پارس تندر و خانواده رنو ساندرو، به مشتریان طرح تبدیل برلیانس خانواده H300، H200 و C3 یا همان برلیانس H320 کراس را بدهند. همچنین ” ایران خودرو ” در کنار وجود گزینه ای به نام دانگ فنگ H30 کراس، سبدی کامل تر شامل پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۷i هاچ بک و صندوق دار دنده ای و… را به مشتریان تندر۹۰ پلاس ارائه می دهد. در نظر داشته باشید که هنوز به صورت رسمی و در قالب یک بیانیه خبری، شرکت ” رنو پارس “، ” ایران خودرو ” و ” پارس خودرو ” به صورت رسمی خروج رنو از ایران را اعلام نکرده اند و تنها ” بلومبرگ ” به این مسأله پرداخته است. حتی احتمال دارد برای کنترل جو روانی میان مشتریان، عدم تولید یا تولید محصولات رنو با کسری قطعه و احتمال طرح تبدیل نیز تکذیب شود. اما باید منتظر بود و دید که در هفته های آتی صنعتگران ایرانی نسبت به صحبت های مدیر اجرایی رنوی فرانسه چه واکنشی نشان می دهند؟
برخی از افراد جامعه که تعدادشان هم کم نیست، در چند هفته گذشته می گویند که رنو بازاری جز ایران ندارد و اگر از کشور ما برود، مانند PSA زیان خواهد کرد. اما شاید بهتر باشد دوباره وضعیت گروه رنو در سال های دور و نزدیک یادآوری شود. گروه ” رنو ” که به رنو- نیسان – میتسوبیشی معروف است و نشان هایی همچون لادا، داچیا، اینفینیتی، آلپاین و… را شامل می شود، در سال ۲۰۱۷ مقام اول تعداد تولید خودروهای سواری و تجاری را در دنیا داشته و در بحث تولید خودروهای سواری نیز پس از گروه ” فولکس واگن ” در مقام دوم جای گرفته است. پس بدیهی است که تحریم های آمریکا بتواند بر بازار کلی این گروه خودروسازی بزرگ تاثیر مستقیم داشته باشد. اما برخی احتمال می دهند رنو نشان تجاری خود را از ایران خارج کند و از آن سو به دلیل روابط سیاسی به نسبت خوب روسیه و ایران، محصولات مشابه با خانواده خودروهای اقتصادی رنو با نشان لادا و تحت نظارت گروه رنو وارد خط تولید خودروسازان ایرانی شود. چند ماه پیش برخی رسانه ها به احتمال ورود لادا با فن آوری گروه ” رنو ” به ایران مطالبی را منتشر کردند و اکنون احتمال به وقوع پیوستن این نظریه بیش تر شده است.
گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.