دو فساد رایج در برخی شرکت های واردکننده

دو فساد رایج در برخی شرکت های واردکننده

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این روزها شاید از خود پرسیده باشید که چرا باید تا این حد خودروی وارداتی صفر کیلومتر، آگهی های فروش آن ها و دلالان در بازار کشور وجود داشته باشند؟ مگر تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو، نوسان های بازار و جو اقتصادی جدید، این حجم از خودروهای صفر کیلومتر و آگهی های شان در فضای مجازی وجود داشتند؟ از سویی در مواردی دیگر شاهد هستیم که افراد بسیار زیادی به دلیل بد عهدی واردکنندگان در فضای مجازی گلایه های خود را منتشر می کنند و از سویی دیگر تعداد بسیار زیادی از آن دسته خودروها به بازار می آیند و به فروش می رسند! در این گزارش سعی داریم به این دو فساد یا ایجاد بی نظمی در بازار خودرو اشاره کنیم.

بدیهی است که امکان اعلام نام شرکت های متخلف به دلیل مسائل حقوقی وجود ندارد و در برخی موارد، برخی افراد حاضر در شرکت ها مسبب این اتفاق هستند و ارتباط قطعی با شخصیت حقوقی نام تجاری ندارند.

۱- توزیع خودروی مازاد، بدون بخشنامه فروش عمومی و عرضه به صورت عمده

امروز شما در میان آگهی های خودروهای وارداتی می بینید برخی خودروهای نه چندان محبوب، با قیمت های عجیب توسط دلالان برای فروش گذاشته شده اند. جالب است که پیش از گرانی ها، پیدا کردن نسخه صفر کیلومتر یا کارکرده خودروهای کم طرف دار در بازار آزاد دشوار بود و مشتریان این دسته از خودروها تنها ناچار بودند برای خرید به سراغ نمونه های صفر کیلومتر موجود در نمایندگی بروند یا برای تحویل در چند ماه آینده، آن ها را ثبت نام کنند. اما از عجایب روزگار می بینیم که امروز اگر به نمایندگی همان خودروها مراجعه کنید، خبری از پیش فروش یا فروش نقدی با قیمت مصوب نیست و برعکس، در بازار آزاد حجم قابل توجه ای از این خودرو وجود دارد.

در روزهای گذشته با پیگیری برخی افراد مشخص شد که گویا ترفندی جدید از سوی برخی واردکنندگان خودرو در بازار کشور رایج شده است. با صدور اجازه ترخیص خودروهایی که از قبل ثبت سفارش شده و در گمرک موجود است، شاهد هستیم که برخی خودروها مستقیم از گمرک خارج شده و پس از چند روز آگهی های فروش آن ها در فضای مجازی با قیمت های دلخواه منتشر می شود.

البته این اتفاق بیش تر در عملکرد یکی از شرکت های واردکننده خودرو دیده می شود و گویا چند هفته ای است که خودروهای موجود در گمرک را به صورت سبد ( شامل چند خودرو که گاهی به ۳۰ دستگاه در هر سبد هم می رسد ) به نمایندگان و سرمایه گذاران واگذار می کند. در این میان تعدادی از خودروها را نیز در قبال تعهدهای خود به مشتریان، تحویل می دهد. آن چه مشخص است، این شرکت از قبل، خودروی بیش تری ثبت سفارش کرده بوده و می خواسته آن ها را به صورت تحویل فوری به فروش بگذارد، اما با ماندن خودروها در گمرک و نوسان بازار ارز، مدیران این شرکت تنها خودروهای تعهد داده شده را به مشتریان تحویل می دهند و مازاد آن ها را با قیمت مصوب و در قالب فروش رسمی به خریداران واگذار نمی کنند. بلکه ترجیح می دهند هنگام داشتن خودروی مازاد آن ها را به صورت سبدی و فروش عمده در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند. شاید بسیاری از کارشناسان و بازاریان معتقد باشند که این شرکت واردکننده رسمی کار درستی می کند و برای هرچه زودتر رسیدن به سرمایه اش، با فروش عمده سعی دارد هرچه زودتر نقدینگی خود را دوباره به دست آورد. اما مسأله این جاست که با این رویکرد، امکان خرید خودرو تنها برای اشخاص سرمایه دار یا به عبارتی دلالان بازار خودرو وجود دارد و بدیهی است که آن ها هم با سود ۱۰ میلیون تومانی خودروی وارداتی را عرضه نمی کنند و خارج از عرف رسمی و قوانین، قیمت های نجومی را برای خودروها انتخاب می کنند. در برخی محافل اعلام می شود که این شرکت یکی از مدل خودروهایش را با قیمت پیشنهادی ۳۳۰ میلیون تومان و سبد ۳۰ دستگاهی به برخی نمایندگان داده و اکنون آن نمایندگان هم قیمت ۳۹۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان را برای آن خودرو اعلام می کنند. همچنین هنگامی که بحث سبد ۳۰ دستگاهی می شود و خودروی وارداتی، معلوم است که خبری از چند هزار دستگاه نیست و در بهترین حالت ۱۰ سرمایه گذار با سبدهای ۳۰ دستگاهی از هر مدل، کل خودروهای مازاد این واردکننده را می خرند و حال خودشان هستند که می دانند چه زمانی خودروها را با چه قیمتی در بازار به فروش بگذارند و کسی نیست که بتواند قیمت آن ها را بشکند!

با توجه به مسائل حقوقی و تا زمان کامل شدن تمام مستندات، بدیهی است که نمی توان نام این شرکت را اعلام نمود. اما در نظر داشته باشید که این شرکت یا بهتر بگوییم هلدینگ، در زمینه های مختلف واردات مرتبط به خودرو فعالیت دارد و در بحث خودروهای سواری، محصولات برندهای اروپایی و آسیایی مطرح را به بازار ایران عرضه کرده است. از سویی این شرکت امروز با یکی از سنگین ترین تعهدها به مشتری دست و پنجه نرم می کند و به احتمال زیاد مجبور است برای بسیاری از مشتریان خودروی تازه واردش، طرح تبدیل با محصولی دیگر را لحاظ کند.

۲- تحویل خودرو با هزینه های بیش تر و غیر قابل پیگیری!

یکی دیگر از عواملی که امروز باعث افزایش قیمت برخی خودروها در بازار شده است، عدم تحویل به موقع خودرو به مشتری بوده و به عبارت ساده نیاز بازار در زمان مناسب تامین نشده و به دلیل کاهش موجودی برخی مدل ها در بازار، قیمت شان هم افزایش پیدا کرده است. حال در این میان بسیاری از واردکنندگان سعی دارند خودروها را به هر شکلی که شده، دیر یا زود به دست ثبت نام کنندگان برساند، اما در مواردی که شکایت و گلایه مشتریان بیش تر دیده می شود، شاهد آن هستیم که واردکننده خودرو پس از ماه ها تاخیر، برای خریداران دعوتنامه ارسال کرده و پس از تکمیل وجه نیز خودرو را تحویل نمی دهد. این اتفاق از سوی برخی مدیران شرکت های واردکننده به دلیل دیر ترخیص شدن خودروها اتفاق افتاده و از قبل قابل پیش بینی نبوده است.

حال در نظر بگیرید که فردی ماه ها تاخیر را تحمل کرده و وقتی دعوتنامه با افزایش قیمت به او ابلاغ می شود، هر طور که شده سعی می کند وجه نهایی را واریز کند و در چنین شرایط اضطراب آوری، خودروی خود را زودتر تحویل بگیرد، اما پس از تکمیل وجه هم خبری از خودرو نیست و دوباره پس از هفته ها تاخیر، هیچ کس جواب مناسبی به او نمی دهد. از آن سو به گفته مسئولان، شرکت های واردکننده می توانند خودروهای مانده در گمرک را ترخیص کنند و به دست مشتری برسانند. همین صحبت او را دلگرم می کند که با چند روز این طرف و آن طرف در نهایت شرکت واردکننده به او یک خودرو می دهد، اما ناگهان در گروه های مجازی می بیند که برخی افراد صحبت از کم بودن خودروهای موجود در گمرک و انبار شرکت می زنند و می گویند به احتمال زیاد به همه افراد، خودرو تعلق نمی گیرد. در میان این همه خبر ضد و نقیض، بدیهی است که فرد ثبت نام کننده گیج شود و به نگرانی اش اضافه گردد. در این مواقع فرقی نمی کند که خریدار، مصرف کننده واقعی است یا دلال خرده پا، شایعه ها می گویند که شاید سرانجام خودرو به او نرسد. اکنون اگر فردی کمی وضعش از بقیه مشتریان منتظر بهتر باشد، احتمال دارد که بخواهد با دادن مبلغی شیرینی، خودرو را زودتر از دیگران تحویل بگیرد و خیالش راحت شود. واقعیت این است که این پیشنهادها از سوی بسیاری از کارکنان شرکت های واردکننده رد شده است، اما در یکی از موارد، فردی با پرداخت ۲۵ میلیون تومان به یکی از کارکنان شرکت واردکننده مورد نظر، چند صد نفر مشتری را پشت سر گذاشته و در کم ترین زمان ممکن، خودرو را تحویل گرفته است. البته گویا این فرد برای دلالی یا به قول خودش برای سرمایه گذاری، این خودرو را ماه ها پیش ثبت نام کرده بود و حالا راضی شده از بخشی از سودش بگذرد و آن را به عنوان پول چای و شیرینی، خرج زودتر تحویل گرفتن خودرویش کند. نکته جالب این است که شرکت مورد نظر به عنوان یکی از فعالان بازار خودروهای وارداتی آسیایی شناخته می شود و این روزها تعهدهای عقب افتاده زیادی دارد، اما این شرکت این روزها سعی دارد اعتبار نشان تجاری خود را در بازار کشور حفظ کند و کم تر مشکلات را به چالش بکشد. بنابراین عجیب و از سویی جالب است که چه گونه یک کارمند در چنین شرایطی می تواند تا این حد راحت در خارج از نوبت تحویل دادن خودروها دخیل باشد و مدیران و بازرسی شرکت متوجه چنین تخلفی نشوند. شاید بهتر باشد نه تنها شرکت مورد نظر، بلکه امروز هر شرکت واردکننده و خودروسازی که نسبت به مردم و مشتریان تعهد عقب افتاده دارد، یک قانون داخلی وضع کند که بر مبنای آن به هیچ وجه امکان تحویل خودرو خارج از نوبت وجود نداشته باشد.

امروز یکی از بهترین راهکارهایی که مردم و مصرف کنندگان می توانند انجام دهند، بی تفاوتی و تحریم دلالان وضعیت کنونی است و اگر می بینید که شرکتی خودروهایش را بدون بخشنامه فروش و به صورت سبدی در اختیار یک نمایندگی یا افراد خاص برای عرضه در بازار قرار داده است، به عنوان یک شهروند این اتفاق را به رسانه ها و نهادهای نظارتی اعلام کنید. از سویی دیگر اگر برخی شرکت های واردکننده در پاسخ به تعهدات شان بی توجه هستند و می بینید پس از ماه ها تاخیر هنوز به خودروی تان نرسیده اید و از طرفی هر روز به آگهی های فروش خودروی مشابه شما در فضای مجازی اضافه می شود، بی درنگ به شکل مسالمت آمیز حقوق خود را به مدیران شرکت واردکننده یادآور شوید و بخواهید که به صورت مستند دلیل تخصیص بیش تر خودروها به دلالان را برای شما توضیح دهند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.