باعث و بانی مشکلات امروز مشتریان خودروهای لوکس در ایران کیست؟

قیمت های جدید ب ام و 730i و برخی حواشی
سال گذشته شرکت ” پرشیا خودرو “، پیش از این که تعرفه واردات افزایش پیدا کند، اقدام به پیش فروش ب ام و ۷۳۰i و ۵۳۰i کرده بود و امروز مشتریان این شرکت و خودروها، به دلیل تحویل ندادن محصول مورد نظر، گلایه های بسیاری دارند و ناراحتی های خود را به گوش نمایندگی های ” پرشیا خودرو ” می رسانند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بدیهی است وقتی فردی قدرت خرید ب ام و ۷۳۰i را دارد، نمی تواند دغدغه های اقتصادی و مشکلات این روزهای مردم را تجربه کند، اما می بینیم برخی سیاست گذاری های یک شبه به گونه ای است که حتی ناراحتی و مشکلات را برای این قشر مرفه پدید آورده است. حال چه کسی مقصر اصلی ناراحتی این دسته از مشتریان است؟
سال گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی بندرعباس ۹۶، شرایطی فراهم شد تا سری به گمرک شهید باهنر واقع در این شهر تجاری بزنیم. در بسیاری از انبارهای این گمرک، خودروهای ب ام و وجود داشت که بیش تر آن ها مربوط به نسخه های ۷۳۰i، ۵۳۰i، ۱۱۸i و ۱۲۵i بود. حضور این خودروها در گمرک بندرعباس همزمان با شرایطی بود که وضعیت واردات خودرو در شرایط نامشخصی به سر می برد و چندی پیش از آن هم این شرکت پیش فروش ۷۳۰i و ۵۳۰i را انجام داده بود.
با گذشت زمان قوانین جدید گمرک اعلام شد و مشخص گردید که واردات این خودروها ممنوع است، زیرا براساس قوانین جدید نمی توان خودرویی را با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار وارد کشور کرد. اما شرکت ” پرشیا خودرو ” و بسیاری از شرکت های دیگر پیش از اعلام این قانون بر مبنای قوانین در حال اجرای آن زمان، پیش فروش این دسته از خودروها را انجام داده و با گرفتن پول از مردم، خودروها را به گمرک های کشور آورده بودند. با گفت و گوهای مختلف گویا مقرر گردید که در نهایت، برای خودروهایی با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار که در گمرک های کشور حضور دارند، با در نظر گیری ۳۰ درصد تعرفه بیش تر مجوز ورود خودروها داده شود. به عبارت ساده، ب ام و ۷۳۰i و ۵۳۰i که پیش تر تعرفه ای کم تر از ۵۵ درصد داشتند، حال قرار بود با تعرفه ۱۱۵ درصد وارد شوند. باید تاکید کرد که این قانون و اتفاق ها تنها به خودروهای ” پرشیا خودرو ” بر نمی گردد و در آن موقع بسیاری از خودروهای لوکس بازار مانند لکسوس و… هم شامل این طرح شدند.تمام این اتفاق ها در پایان سال ۹۶ منجر به این شده بود که مشتریان ” پرشیا خودرو ” نتوانند با قیمت قبلی و در زمان مقرر به خودروهای شان برسند، اما اعتراض های این افراد زمانی شدت گرفت که ” پرشیا خودرو “، چندی پیش دوباره ب ام و ۷۳۰i را پیش فروش کرد. با اعلام این خبر برخی از مخاطبان ” اسب بخار ” و مشتریان ” پرشیا خودرو “، ناراحتی خود را با رسانه ها درمیان گذاشتند. آن ها به این قضیه اعتراض داشتند که هنوز خودروی شان را پس از مدت ها تاخیر تحویل نگرفته اند و اکنون ” پرشیا خودرو “، پیش فروش خودروهای مشابه به آن ها را دوباره آغاز کرده است. با پیگیری های انجام شده از سوی
گروه ” اسب بخار ” مشخص گردید که در همان سال ۹۶، تعداد قابل توجه ای از ب ام و ۷۳۰i و ۵۳۰i به گمرک باهنر آمده و بیش تر آن ها سفارش همین مشتریانی است که امروز نتوانسته اند خودروهای شان را تحویل بگیرند و ناراحت هستند.
در میان این محموله ” پرشیا خودرو “، تعداد انگشت شماری از خودروی مورد نظر وجود داشته که گویا هنوز نام مالکی برای آن ثبت نشده بود و ” پرشیا خودرو ” نیز براساس توافق های انجام شده برای ترخیص خودروها از گمرک، قصد داشته همین تعداد انگشت شمار را پیش از ترخیص قطعی به فروش برساند. برپایه گفته مدیران این شرکت در آن زمان، ترخیص خودروها قطعی شده بود و مانعی بر سر راه وجود نداشت. قضاوت این مسأله را به شما مخاطبان می سپاریم که آیا ” پرشیا خودرو “، اقدام درستی را پیش از ترخیص قطعی خودروها در آن زمان انجام داده است یا خیر؟ اما آن چه مشخص است، هیچ شرکتی در شرایط کنونی دوست ندارد خود را گرفتار کند و بدیهی است که از سوی نهادهای مرتبط تضمین قطعی برای ترخیص خودروها داده شده بود.
پس از این پیش فروش اعلام شد که مراحل ترخیص خودروها در دست انجام است و مشتریان می توانند از چند هفته دیگر به خودروهای شان برسند، اما پس از گذشت ماه ها، همچنان این خودروها در اختیار خریداران قرار نگرفته و قانون جدیدی وضع شده که واردات خودرو را به طور کامل ممنوع کرده است. بدیهی است که وضع قانون جدید، فرآیند گفت و گوها و درخواست های واردکنندگان خودرو را دوباره به خانه اول باز گردانده و امروز بسیاری از واردکنندگان سعی دارند دوباره اقدام ماه های پیش خود را تکرار کنند تا بتوانند خودروهای مشتریان را به دست شان برسانند. بدیهی است وقتی یک مشتری، در زمان مقرر به خودروی مورد نظر نمی رسد، گلایه و شکایت خود را به شرکت طرف قرارداد خود اعلام می کند. گاه این ناراحتی ها در حد صحبت است و گاهی مشتریان دعواها و درگیری های دور از ذهنی را با فروشندگان و کارکنان شرکت ها داشته اند، اما واقعیت این است که اگر امروز مسئولان بگذارند، بسیاری از نارضایتی های حاکم بر بازار خودرو حل می شود. زیرا بیش تر خودروهای مشتریان شاکی نگین خودرو، پرشیا خودرو، ایرتویا، کرمان موتور، آرین موتور تابان، کیان موتور وارنا، آسان موتور، اطلس خودرو و… در گمرک موجود است و می توان این خودروها را به دست مشتریان رساند.
با این که امروز در موارد بسیاری سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده می گوید که برای بسیاری از پیش فروش ها مجوز صادر نشده و پیش از به وجود آمدن این ناراحتی ها مشتریان خود باید هوشیار عمل می کردند، اما واقعیت آن است که چند هزار مشتری بر اساس قوانین حاکم بر اقتصاد کشور و همچنین مجوز فعالیت شرکت ها اقدام به واریز پول کرده اند و از آن طرف هم در بیش تر موارد، شرکت ها خودروها را به گمرک آورده اند. شاید در چند روز گذشته بارها با خبرهایی مواجه شده اید که دیگر صدای شرکت های وارد کننده خودرو هم در آمده و آن ها هم اعتراض شان را به سازمان حمایت می برند، زیرا در گفت و گوهایی که به تازگی با مدیران خودرویی داشته ایم، همه به اتفاق می گویند که مسئولان بگذارند تا ما به تعهدهای مان پاسخ دهیم و خودروهای موجود در گمرک را به دست خریدار برسانیم.
با این که شاید در میان خودروهای موجود در گمرک های کشور، همچنان تعدادی خودرو باشند که هنوز مشتری ندارند و برخی شرکت ها می خواهند با ترخیص شان، آن ها را مستقیم به بازار آزاد بفرستند و سود بیش تری ببرند، اما مسئولان کشوری در نظر داشته باشند که بخش قابل توجه ای از خودروهای موجود در گمرک برای مشتریان است و این خریداران مدت ها پیش با قوانین گذشته اقدام به پیش خرید کرده اند. امروز تاخیر در تحویل خودروها نه تنها ناراحتی هایی را برای مشتریان پدید آورده است، بلکه دیگر شرکت های خودرویی نیز ناراحت هستند و نمی خواهند بیش از این به اعتبارشان ضربه بخورد.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.