اهمیت پارامتر شتاب و عوامل موثر بر آن

اهمیت پارامتر شتاب و عوامل موثر بر آن
نخستین سوال فنی هر کس از عملکرد فنی خودرو، شتاب صفر تا صد کیلومتر آن است. اما این ویژگی تا چه اندازه مهم است؟
در بازار امروز خودرو، تمرکز کمپانی ها در معرفی محصول، بیش تر متمرکز بر شتاب صفر تا صد خودروها می شود. تأکید بر این ویژگی به گونه ای است که انگار چیزی غیر از شتاب صفر تا صد اهمیت ندارد و حتی مشتریان و علاقه مندان، خودروهای مورد علاقه خود را با این معیار می سنجند و این درست همان فرهنگی است که کمپانی ها در مشتریان به وجود آورده اند.
شتاب در خودرو مسأله پیچیده ای است و برای عملکرد بهتر در شتاب گیری خودرو، مهندسی های گوناگون و بسیاری انجام می شود. شتاب گیری در خودرو چیزی فراتر از میزان اسب بخار است. باید دید در خودرو، محدوده چسبندگی چه گونه شکسته می شود و نیرو به چه صورت به یک یا هردو محور منتقل می شود. اما یکی از ویژگی های مهم که چندان به چشم نمی آید، میزان پهن بودن و چسبندگی تایر های خودرو است. در ادامه مطلب به مثال هایی در بیان اهمیت این دو ویژگی در تایر ها می پردازیم.
اهمیت پارامتر شتاب و عوامل موثر بر آن
برای مثال دوج هلکت ۷۰۷ اسب بخاری را در نظر بگیرید که در ۳.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد، تایر هایی ۲۷۵ میلی متری دارد که به نسبت، تایرهای قطوری است. برادر بزرگ تر هلکت یعنی دوج چلنجر دمون، شتاب صفر تا صد ۲.۳ ثانیه ای دارد. تصور اولیه در مورد عملکرد بهتر دمون معطوف به اختلاف ۱۰۰ اسب بخاری با هلکت می شود، اما ویژگی مهم تری این جا نقش بازی می کند. در واقع تایرهای درگ ” Nitto ” موثرترین ویژگی در عملکرد بهتر دوج دمون است.
از عوامل موثر دیگر در شتاب گیری خودرو می توان به تعلیق تنظیم شده عقب ماشین اشاره کرد. در واقع اگر تعلیق قسمت عقب خودرو به خوبی تنظیم نباشد، میزان زیادی از نیرو و گشتاور هرز می رود. عامل اصلی دیگر هم مدیریت سیستم توربو موتور است و در نسخه های دنده دستی، تعویض دنده ها تا صدم ثانیه هم بسیار تاثیرگذار است. البته خودروسازان اکنون سیستم لانچ کنترل را برای ماشین ها ساخته اند که باعث بهبود عملکرد ماشین در شتاب گیری می شود. همان گونه که اشاره شد سیستم لانچ کنترل به حدی در شتاب گیری موثر است که اگر خودروهای امروزی را بدون این سیستم در نظر بگیریم، شتاب گیری کندی را در این خودرو ها خواهیم دید. برای مثال مرسدس بنز AMG CLA45 با فعال بودن لانچ کنترل در ۴.۱ ثانیه از سرعت صفر تا صد، شتاب گیری می کند، اما بدون این سیستم مدت زمان شتاب گیری ۱ ثانیه بیش تر خواهد بود. در واقع با غیر فعال بودن لانچ کنترل، موتور برای حفاظت از توربوشارژ امکان بوست را نمی دهد و شتاب گیری کندتر انجام می شود. با تمام مزیت های سیستم لانچ کنترل بسیاری از این اختلاف عملکرد راضی نیستند. به همین دلیل فورد در فوکس RS، سیستم لانچ کنترل را قرار نداده و شما در فوکس RS بدون فشار دادن دکمه و فعال کردن سیستمی می توانید شتاب گیری کنید. مهندسان فورد در این رابطه می گویند: ” ممکن است شتاب گیری در این حالت کندتر باشد، اما در مورد عملکرد کلی، خودرو بدون لانچ کنترل بهتر عمل می کند. ” اما منظور فورد از عملکرد کلی خودرو چیست؟ آن چه بیش تر از شتاب گیری برای ارزش گذاری خودرو باید در نظر گرفت، راحتی و لذت رانندگی است. به نظر شما شتاب گیری مهم ترین معیار در عملکرد فنی خودرو است؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

گروه مستند اسب بخار
محمدرضا پاداش

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.