افزایش قیمت شدید بهای قطعات یدکی خودروها + قیمت برخی قطعات خودرو

تولید خودرو دچار مشکل می‌شود
با افزایش نرخ ارز در بازار و از طرفی به وجود آمدن برخی مشکلات برای واردات نیز شاهد هستیم که از هفته گذشته موج گرانی ها وارد بازار قطعات خودرو هم شده است. برخی معتقد هستند که موج گرانی قطعه حدود یک ماه پیش وارد بازار قطعه شده است. اما واقعیت آن بوده که موج جدید فشار بیشتری را به دارندگان خودرو، مخصوصا خودروهای وارداتی و یا مونتاژی شرکت های خصوصی می آورد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گفته یکی از قطعه فروشان بازار تهران، اکثر قطعات مصرفی و یدکی هیوندای و کیا تا سه برابر افزایش قیمت را تجربه کرده اند. به گفته این فرد حتی قیمت قطعات خودرویی چون هیوندای آوانته مونتاژی هم بسیار گران شده و اگر دارنده این خودرو بخواهد سرویس ۱۰۰ هزار کیلومتر آوانته را طبق اصول انجام دهد، حدود ۳ تا ۶ میلیون تومان باید هزینه قطعاتی را بدهد. از طرفی قطعات مصرفی مانند لنت که در خودروهای هیوندای اکثرا بهایی کمتر از ۲۲۰ هزار تومان را داشتند، امروز گاهی تا ۹۰۰ هزار تومان هم به مصرف کنندگان فروخته می شوند.
اما از بازار خودروهای معروف کره ای که بگذریم، لکسوس، تویوتا و میتسوبیشی هستند که حتی قیمت قطعات مصرفی شان صدای تعمیرکارها را هم در آورده است. یکی از تعمیرکاران تخصصی خودروهای ژاپنی می گوید: « افزایش قیمت قطعات مصرفی چون لنت باعث شده تا دارندگان خودروهای ژاپنی که اکثرا وضع مالی خوبی را دارند، کمتر به تعمیرگاه بیایند و این اتفاق باعث شده تا درآمد اکثر تعمیرگاه ها نیز افت شدید داشته باشد ».
به گفته این تعمیرکار امروز قیمت لنت لکسوس NX بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و وقتی این عدد را به مشتری می گوییم و او هم با چند ماه پیش مقایسه می کند، در اکثر مواقع از تعویض به موقع قطعه صرف نظر می کند و می گوید که حالا چند ماه دیگر لنت را تعویض می کند. لنت تویوتا لندکروزر که قطعه ای حیاتی در حفظ ایمنی آن است و چند ماه پیش بهایی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان را داشته، گاهی تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام قیمت می شود.
در میتسوبیشی های وارداتی گروه بهمن نیز این اتفاق بیشتر حس می شود و فشار زیادی به دارندگان این خودرو در هفته گذشته برای تامین قطعه آمده است. قطعاتی چون لنت، پلوس و دیسک پاجرو گاهی افزایش قیمت بیش از ۳۰۰ درصد را تجربه کرده اند. به گفته یکی از مالکان مراکز فنی خودروهای کره ای، ژاپنی، آلمانی و چینی، امروز اگر یک مشتری بخواهد خدمات سرویس دوره ای را طبق استاندارد کمپانی های سازنده انجام دهد، در برخی موارد نمی تواند هزینه آن را پرداخت کند و برای همین از این سرویس ها صرف نظر می کند. به گفته این کارشناس، امروز برای خرید قطعه از بازار مشکل خاصی وجود ندارد و اکثر قطعات نیز یافت می شود. اما بالاتکلیفی واردکنندگان قطعه و از طرفی نوسان بازار ارز باعث شده تا آن ها قطعات را با قیمت های بالا به فروش برسانند. به گفته او اگر چنین شرایطی ادامه پیدا کند، ما تعمیرکارها هم برای جبران هزینه های خود باید اجرتمان را به نسبت افزایش قیمت قطعات بالا ببریم. طبق نظر فروشندگان بازار قطعه، اگر بگذارند که قطعات خودرو به راحتی به کشور بیاید و فعالان این بازار آرامش خاطر برای بارهای خود داشته باشند، قطعات قیمت قطعات تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند.

گروه مستند اسب خار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.