آیا تولید هیوندای النترا در کرمان موتور منتفی شده است؟

آیا تولید هیوندای النترا در کرمان موتور منتفی شده است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شرکت ” کرمان موتور ” به عنوان نماینده رسمی ” هیوندای ” در ایران، تا امروز سه مدل از محصولات این خودروساز کره ای را روی خط تولید برده است.

به گزارش اسب بخار؛ هیوندای i10 و i20 به عنوان نخستین خودروهای مونتاژی در ” کرمان موتور ” شناخته می شدند که به روش SKD به بازار آمدند. پس از آن هیوندای اکسنت به صورت CKD با داخلی سازی حدود ۲۴ درصد به خط تولید این شرکت آمد.

با گذشت زمان شرکت ” کرمان موتور ” پیش فروش هیوندای النترا مونتاژی را با قیمت قطعی کم تر از ۱۵۰ میلیون تومان در سال گذشته انجام داد و استقبال بسیار خوبی هم از این پیش فروش شد. با توجه به این که در آن دوره هیوندای النترا AD وارداتی قیمتی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان داشت، بدیهی بود که نسخه فول آپشن تولید داخل آن می تواند فروش خوبی داشته باشد و مشتریان هم از آن استقبال کردند.

اما با نزدیک شدن به زمان تحویل این خودرو، خبرهایی به گوش می رسد که گویا ثبت نام کنندگان این خودرو را نگران کرده است. برخی مخاطبان ” اسب بخار ” می گویند ” کرمان موتور ” پیامک هایی را برای شان ارسال کرده و خواسته با مراجعه به نمایندگی ها، تکلیف حواله شان را روشن کنند. آن ها می گویند ” کرمان موتور ” باید تیر ماه امسال النترای مونتاژی را به آن ها تحویل دهد و در این پیام ها هیچ صحبتی از تکمیل وجه و اطلاعات دیگر به مشتریان نیست. از سویی برخی شنیده ها می گویند گویا دست و پای هیوندای هم برای ادامه فعالیت با شرکای ایرانی شل شده و قصد دارد مانند PSA فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد. چندی پیش اعلام شده بود که پس از تعطیلات عید فطر، قرار است خبرنگاران به مراسم آغاز تولید انبوه هیوندای النترا AD دعوت شوند، اما گویا این مراسم قرار نیست برگزار شود و هنوز اطلاعاتی درباره این سفر به رسانه ها داده نشده است.

برخی کارشناسان معتقدند سرنوشت هیوندای النترا AD مونتاژی مانند پژو ۳۰۱ می شود و با توجه به تحریم های جدید، امکان تولید آن ها در ایران وجود ندارد. این دسته از کارشناسان می گویند اگر در هفته های آتی، اتحادیه اروپا و رؤسای کشورهای همکار با ایران بتوانند ترامپ را برای تحویل ندادن صنعت خودرو قانع کنند، همچنان نمی توان در چند هفته به آسانی تولید خودرویی جدید را جشن گرفت و در بهترین حالت این اتفاق با چند ماه تاخیر رخ می دهد. کارشناسانی که چنین دیدگاهی دارند، احتمال می دهند ” کرمان موتور ” در صورت تولید نشدن النترا AD ضرب العجلی را مثل همیشه برای مشتریان خود اعلام می کند تا با پولی که دارند یک خودروی چینی را جایگزین النترا کنند.

اگر قرار باشد النترا AD وارد خط تولید نشود، باید خبرهای ناخوشایندی درباره هیوندای i20 و اکسنت نیز اعلام شود که هنوز این اتفاق نیافته است و شاید نشان از آن باشد که ” کرمان موتور ” تمام تلاش خود را برای پاسخ به تعهدها انجام می دهد. در چنین مواقعی هم نباید مشتریان از طرف ایرانی شاکی باشند، چون این اتفاق دلیل بیرونی دارد و طرف ایرانی نمی تواند حتی با گرفتن غرامت هم اصل ماجرا را خوشایند جلوه دهد. در اصل این شرکت هیوندای و سیاست های کره جنوبی است که باید تکلیف خود را درباره ادامه همکاری با خودروسازی ایران مشخص کند. در این میان بهتر است ” کرمان موتور ” اطلاعات بیش تر و دقیق تری به مشتریان خود بدهد و در صورت لغو تولید النترا AD، پیشنهاد خوب و متناسب با شأن خریداران را به آن اعلام کند و اجباری را برای شان ایجاد نکند.

هیوندای النترا AD قرار بود ( یا قرار است ) به عنوان رقیب مزدا۳ گروه ” بهمن ” در بازار ایران حضور داشته باشد و روی خط تولید ” کرمان موتور ” برود. این خودرو به غیر از کیسه هوای زانوی راننده، پارک خودکار و رادار خطی، تفاوت خاصی با دیگر نمونه های وارداتی ندارند. البته بیش تر نمونه های وارداتی هم بدون سیستم پارک خودکار و رادار خطی هستند. این خودرو در آخرین اعلام قیمت ” کرمان موتور “، به صورت قطعی، بهایی کم تر از ۱۴۸ میلیون تومان داشت.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.