مقایسه هیوندای النترا و مزدا3

مقایسه هیوندای النترا و مزدا3
در واقعیت باید هیوندای النترا AD را با مزدا۳ نسل جدید و مدل ۲۰۱۸ مقایسه کرد. اما امروز بازار ایران حکم می کند که هیوندای النترا AD تولید کرمان موتور با مزدا۳ گروه بهمن رقیب باشد و این کره ای با یک ژاپنی چند نسل قبل، اما تولید روز رقابت کند. مزدا۳ گروه بهمن قیمت رسمی حدود ۱۳۹ میلیون تومان را دارد و النترا AD هم از چند هفته دیگر با قیمتی کمتر از ۱۴۸ میلیون تومان به دست متقاضیان اولیه می رسد. البته که هر دو این خودروها در بازار آزاد قیمت بیشتری را در حواله تجربه کرده اند و برای فردی که این خودروها را از بازار آزاد خریداری کند، احتمال دارد که هزینه حدود ۱۶۰ میلیون تومانی را متقبل شود. در این بخش قصد داریم تا هیوندای النترا AD را با مزدا۳ گروه بهمن مقایسه کنیم.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید


مزدا۳ بزرگتر است با النترا؟

مقایسه هیوندای النترا و مزدا3
هیوندای النترا AD و مزدا۳ به همان دلایلی که در بالا به آن اشاره شد، در بازار ایران رقیب هم به حساب می آیند. در کنار تمام جذابیت هایی این دو خودرو سدان دارند، برای بسیاری مهم است در استفاده خانوادگی، کدامیک فضای کابین و بار بیشتری را در اختیار مالک و سرنشین می گذارند. وقتی به اعداد و ارقام ابعادی این خودرو نگاه می کنید، متوجه می شوید که تا حدودی النترا AD بزرگتر از مزدا۳ فعلی گروه بهمن است. النترا کرمان موتور فاصله محور ۲۷۰۰ میلی متر را دارد و از آن طرف مزدا۳ با فاصله محوری ۲۶۴۰ میلی متر عرضه می شود. همچنین در بحث عرض خودرو هم چند میلی متری مزدا۳ کوچکتر از هیوندای النترا است. اما در مسئله ارتفاع و طول کلی خودرو، مزدا۳ بزرگتر از النترا AD ظاهر می شود. وقتی هم که در واقعیت با این دو خودرو مواجه می شوید، تا حدی فضای کابین مزدا۳ دلگیرتر از النترا است و شاید جای پای سرنشین های عقب کمتر از رقیب کره ای به نظر برسد. در بحث فضای بار این خودرو شباهت زیادی به هم دارند و آنچنان تفاوت خاصی در آن ها دیده نمی شود. در نهایت می توان گفت که در بحث بزرگی و کوچکی، النترا AD کرمان موتور و مزدا۳ گروه بهمن بسیار به هم شبیه اند، اما النترا در ردیف دوم فضای پای بهتری را در اختیار سرنشین قرار می دهد.


سامانه فنی کدام یک قوی تر است؟

مقایسه هیوندای النترا و مزدا3
همیشه مزدا۳ به عنوان یک خودرو پرشتاب در بازار ایران جا افتاده و هنوز هم وقتی کسی به دنبال یک سدان اسپرت با کیفیت است، این خودرو از طرف اطرافیان به او پیشنهاد می شود. اما شاید زمانی که هیوندای النترا AD هم می تواند با همین قیمت در بازار حضور داشته باشد، بتواند گزینه هایی غیر مزدا۳ را پیشنهاد داد.
مزدا۳ گروه بهمن به یک موتور دو لیتری تنفس طبیعی مجهز است که قدرت حدود ۱۴۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۷ نیوتون متر تولید می کند. توان این موتور توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. هیوندای النترا کرمان موتور هم به یک موتور دو لیتری مجهز است. توان این پیشرانه ۱۴۷ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتون متر است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو نیز می تواند قدرت را به چرخ های جلو منتقل کند. هر دو خودرو به سیستم فرمان کمکی برقی مجهز هستند و تا حدی در بحث سامانه های کنترلی مشابه ظاهر می شوند.
اما اگر بحث شتاب و قدرت را در نظر بگیریم، شاید جهش اولیه و لذت رانندگی با مزدا۳ بیشتر باشد. زیرا دنده های پشت فرمان این خودرو می تواند حس اسپرت را بیشتر به راننده انتقال دهند و از طرفی عملکرد گیربکس این ژاپنی به خاطر هرزگردی کمتر و تعویض دنده سریعتر، بهتر از النترا است. در مورد شتاب شاید در پارامترهای روی کاغذ این دو خودرو تفاوت خاصی با هم نداشته باشند. زیرا مزدا۳ با کمی قدرت کمتر چند کیلوی هم از النترا سبکتر است. اما برخی بررسی های عملی نشان می دهد که مزدا۳ می تواند شتاب اولیه بهتری از النترا داشته باشد و در مسیرهای مختلف به خاطر هنلدینگ بهتر نسبت به النترا زمان مناسبتری را ثبت کند. اما در بحث شتاب ثانویه تا حدی النترا حرف برای گفتن دارد. اما این اختلاف آنچنان نیست که در این رقابت یکی از این دو خودرو تحقیر شود.


مزدا۳ ایمنتر است یا النترا AD؟

در بحث ایمنی هر دو خودرو ۵ ستاره را از موسسات معتبر دنیا دریافت کرده اند. هر دو به شاسی سبک قفس مجهز هستند و از طرفی شش کیسه هوا و سیستم های کنترل پایداری در آن ها دیده می شود. اما بررسی های رسمی نشان می دهد که النترا AD تا حدی ایمنتر و قویتر از مزدا۳ در تصادف های شدید ظاهر می شود و برای همین در سال گذشته میلادی نگاه های بسیاری را در بازار آمریکا به سمت خود کشانده است. ایمنی مزدا۳ در زمان خودرو برای عرضه به بازار جهانی جز بهترین ها بوده و در حال حاضر هم نسل سوم مزدا۳، ایمنی به مراتب بیشتری از نسخه فعلی بازار ایران دارد.
در بحث امکانات کنترلی و حفاظتی نیز، النترا کرمان موتور در نسخه مونتاژی می تواند گزینه برتری نسبت به مزدا باشد. البته در صورتی که نسخه نهایی خارج شده از خط تولید با امکاناتی نظیر سنسور پارک جلو و رادار نقطه کور عرضه شود. زیرا مزدا۳ گروه بهمن این دو آپشن حفاظتی را ندارند.


امکانات کدام یک بیشتر است؟

مقایسه هیوندای النترا و مزدا3
تا حد قابل توجهی می توان گفت که النترا کرمان موتور و مزدا۳ گروه بهمن در رده خودروهای فول آپشن قرار می گیرند. النترا به تنظیم حالت رانندگی سه گانه، سردکن صندلی، گمرکن فرمان، گرمکن صندلی عقب، دی لایت، حافظه صندلی و سیستم صوتی حرفه ای مجهز است و این امکانات را بیشتر از مزدا۳ دارد. اما از آن طرف مزدا۳ چراغ های AFS با قابلیت شست و شوی را دارد و بر روی فرمان آن دکمه های تنظیم دنده وجود دارد. در هر دو این خودروها سنسور نور و باران، سانروف، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، مانیتور، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه تاشو برقی، استارت دکمه ای، سیستم تهویه دوگانه و… نیز وجود دارد.


لذت رانندگی با کدام یک بیشتر است؟

مقایسه هیوندای النترا و مزدا3
رانندگی با مزدا۳ بیشتر باب میل جوان ها و افراد اهل هیجان است. این خودرو هندلینگ بهتری نسبت به النترا دارد و از طرفی طراحی داخلی آن و نوع قرارگیری دکمه ها می تواند حس جذاب بیشتری را به راننده منتقل کند. صندلی های این خودرو اسپرتتر است و صدای موتور آن نسبت به النترا زیباتر احساس می شود. اما هیوندای النترا تا حدی فضای کابین بهتری را دارد. همچنین صندلی های این خودرو نرمتر از مزدا۳ است و شما در آن چیدمان راحتتر و دردسترس تر دکمه ها را می بینید. به عبارت ساده ارگونومی داخلی هیوندای النترا بهتر و جذابتر از مزدا۳ بوده و بیشتر به درد افرادی می خورد که به دنبال کاربرد آسان در خودرو هستند. همچنین وجود سیستم هایی چون رادار نقطه کور، تنظیم میزان سفتی و نرمی فرمان و… می تواند برای بسیاری رانندگی دلچسب تری را داشته باشد. همچنین از نظر نرمی نیز شاید النترا به خاطر صندلی های غیر اسپرت و همچنین فاصله محوری بیشتر و نوع بازی سیستم تعلیق، راحتتر ظاهر شود. البته که تا حدی حرکات عرضی این کره ای بیشتر از مزدا۳ است. اما در نظر داشته باشید که هر دو این خودرو ارتفاع از سطح زمین کمی را دارند و به خاطر عدم رعایت استاندارد واحد در ساختار شهری و جاده ای ایران، شاید کمی رانندگی با آن ها نیاز به احتیاط بیشتری را داشته باشد.


در نهایت به سراغ کدام یک برویم؟

مقایسه هیوندای النترا و مزدا3
نمی توان انکار کرد که مزدا۳ دیگر یک خودرو به روز و فوق العاده در بازار شناخته نمی شود و شاید بهتر باشد که گروه بهمن نسخه جدیدتر آن را در صورت امکان به بازار کشور عرضه کند. اما در نظر داشته باشید که همچنان این ژاپنی نه چندان به روز در بحث کیفیت، دوام، لذت رانندگی و برخی مسائل دیگر بهتر از خودروهای روز تولید داخل ظاهر می شود و حتی گاهی بهتر از برخی وارداتی ها است. از طرفی قیمت این خودرو تا حدی کمتر از هیوندای النترا بوده و قطعا هم در آینده نزدیک النترا با ورود خود به بازار، قیمتی بیش از بهای رسمی ۱۴۷ میلیون تومانی را به خاطر فعالیت دلال ها و واسطه ها تجربه می کند. برای همین خرید مزدا۳ به خاطر کیفیت و اثبات خوب بودن آن در سال های گذشته منطقی تر است و قیمت کمتری را هم نسبت به النترا کرمان موتور دارد.
اما از آن طرف النترا AD خودرویی است که در حال حاضر در بازارهای مهم جهانی به فروش می شود و شما می توانید با این هزینه سوار بر خودرویی شوید که حداقل مشتریان آمریکایی و آسیایی هم از آن ها در شرایط فعلی استفاده می کنند. النترا سواری نرمتری را دارد و تا حدی امکانات به روزتری در آن دیده می شود. از طرفی سابقه قطعات خودروهای کره ای و ژاپنی نشان می دهد که هم در بحث هزینه های استهلاکی و هم قطعات بدنه، خودروهای کره ای تا حدی قیمت مناسبتری را در بحث هزینه های جاری نسبت به ژاپنی ها دارند. البته این را در نظر بگیرید که به خاطر کیفیت و ریزه کاری های بیشتر در تولید قطعات ژاپنی بدیهی است که قیمت آن ها هم از نمونه های کره ای بیشتر است.

شما میان هیوندای النترا مونتاژی و مزدا۳ گروه بهمن کدام را انتخاب می کنید؟

گروه مستند اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.