مقایسه سوزوکی گرندویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل

مقایسه سوزوکی گرندویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل
شاید این مقایسه برای بسیاری از افراد خنده دار باشد، اما واقعیت آن است که از گذشته تا امروز، همواره خرید یک خودروی دیفرانسیل رده متوسط بازار برای مشتریان سوال برانگیز بوده و در این چند سال با توجه به شرایط، مقایسه های مختلفی میان ” سوزوکی گرندویتارا ” و ” رنو داستر ” دو دیفرانسیل انجام شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بدیهی است که سوزوکی گرندویتارا به عنوان یک کراس اوور یا بهتر بگوییم، شاسی بلند کوچک دو دیفرانسیل، همیشه فروش بیش تری را نسبت به رنو داستر داشته است، اما آمار فروش چند هزار دستگاهی رنو داستر در هر سال، اختلاف زیادی را به عنوان یک خودروی وارداتی با محصول تولید داخل ” ایران خودرو ” ایجاد نمی کند. در سال گذشته بیش از ۵ هزار سوزوکی گرندویتارا به دست مشتریان رسیده و از سویی با بسته بودن چند ماه ثبت سفارش شرکت های خودرو، تعداد زیادی هم رنو داستر از سوی خریداران خودرو در بازار انتخاب شده است. هنگامی که به آمار فروش و عرضه خودروها در سال ۱۳۹۵ برمی گردیم، باز هم گرندویتارا سهم بیش تری نسبت به داستر داشته است، اما این اختلاف در آن سال کم بوده و این نکته نشان می دهد که اگر خللی در واردات خودرو نباشد، یک محصول وارداتی در رده قیمتی یک خودروی تولید داخل می تواند فروش بالایی را به خود اختصاص دهد.
اکنون که رنو داستر دو دیفرانسیل فول آپشن قیمتی حدود ۱۶۰ میلیون تومان را دارد و سوزوکی گرندویتارا نیز قیمتی حدود ۱۸۰ میلیون تومان را به خود اختصاص داده است، شاید فرصت خوبی باشد تا این دو خودروی دو دیفرانسیل بازار را با هم مقایسه کنیم.


داستر بزرگ تر است یا گرندویتارا؟

مقایسه سوزوکی گرندویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل
سوزوکی گرندویتارا از نظر طول کلی، کمی از رنو داستر کشیده تر است، اما عرض گرندویتارا مقداری از داستر کم تر و در بحث ارتفاع این سوزوکی گرندویتارا است که برتری دارد. در بحث فاصله محوری، داستر کمی کشیده تر از گرندویتارا بوده و برای همین است که ابعاد داخلی کابین و فضای پای داستر بیش تر از سوزوکی گرندویتارا به نظر می آید. واقعیت هم آن است که فضای پا و سرنشین داستر کمی بزرگ تر و دل بازتر از گرندویتارا بوده و تنها در بحث فضای بار، گرندویتارا می تواند نسبت به داستر برتری داشته باشد.


سامانه فنی کدام یک قوی تر است؟

مقایسه سوزوکی گرندویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل
بدون شک در این بخش برتری کامل با سوزوکی گرندویتارا خواهد بود. رنو داستر به یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۳۲ تا ۱۳۵ اسب بخار مجهز است که می تواند گشتاور ۱۹۵ نیوتن متر را تولید کند و توان آن را از طریق یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو و عقب برساند. رنو داستر در حالت استاندارد، تک دیفرانسیل جلو است و در وضعیت اتوماتیک تقسیم نیرو نیز، همیشه بیش ترین توان به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین هنگامی که انتقال نیرو به چهار چرخ خودرو ثابت می شود، امکان ثبات در انتقال قدرت به صورت پایدار میان چرخ های جلو و عقب وجود ندارد، زیرا ذات هیچ کراس اووری اجازه این را نمی دهد که توان خروجی جعبه دنده به صورت ۵۰:۵۰ میان چرخ های جلو و عقب تقسیم شود. البته در برخی مواقع امکان رسیدن به توان مساوی میان چرخ های جلو و عقب وجود دارد که این اتفاق تنها در چند ثانیه حالت پایدار را دارد و اگر بیش تر از این به خودرو فشار آید، آسیب جدی به جعبه دنده و دیفرانسیل وارد می شود. همچنین داستر مانند بیش تر کراس اوورها هنگامی که تحت فشار زیاد در حالت چهار چرخ ثابت قرار می گیرد، به ناگاه انتقال نیرو به چرخ های عقب را متوقف می کند. در نظر داشته باشید که این مشکل فنی داستر به حساب نمی آید، بلکه تمام کراس اوورها و یا خودروهای به اصطلاح با شاسی مونوکوک، به دلیل نوع قرارگیری موتور و جعبه دنده و ترکیب شاسی نمی توانند فشار زیادی را تحمل کنند. اما در میان کراس اوورهایی با پیشرانه دو هزار تنفس طبیعی، داستر دو دیفرانسیل می تواند راضی کننده ظاهر شود.
درباره سوزوکی گرندویتارا، واقعیت این است که در بحث فنی به عنوان دو رقیب قیمتی حتی نمی توان کم ترین برتری را به داستر اروپایی داد. سوزوکی گرندویتارا به موتور ۲٫۴ لیتری ۱۶۹ اسب بخار با گشتاور ۲۲۱ تا ۲۲۶ نیوتن متر مجهز است که توان آن توسط یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو و عقب منتقل می شود. با توجه به این که شاسی گرندویتارا سبک متفاوتی از داستر دارد و بر مبنای یک خودروی SUV طراحی شده است، توانسته جعبه دنده میانی را در دل خود جای دهد و به همین دلیل، گرندویتارا در بیش تر مواقع در حالت رانندگی استاندارد، انتقال قدرت را با ضریب های مختلفی میان چرخ های جلو و عقب حفظ می کند. با این که ترفندهایی برای رانندگی تک دیفرانسیل با گرندویتارا وجود دارد، اما ذات خودرو و استاندارد استفاده از آن حکم می کند که این خودرو همیشه دو دیفرانسیل باشد. همچنین در کنار این که می توان انتقال نیرو را با ضریب های ثابت با نام چهار چرخ سبک دائم ( ۴H Lock ) تجربه کرد، این امکان نیز وجود دارد که بتواند این ضریب ثابت تقسیم نیرو را به صورت دنده کمک سنگین ( ۴L ) به جعبه دنده و دیفرانسیل اعمال نمود.
جعبه دنده میانی، انتقال قدرت دائم به چهار چرخ، شاسی بر مبنای اصول SUV، حالت سنگین جعبه دنده و موتور قوی تر دلایلی است که در بحث فنی، برتری را برای داستر به وجود نمی آورد.


گرندویتارا ایمن تر است یا داستر؟

مقایسه سوزوکی گرندویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل
رنو داستر خودرویی وارداتی است که به سیستم کنترل پایداری نیز مجهز است و توانسته استانداردهای ایمنی اروپا را دریافت کند. سوزوکی گرندویتارا نیز در بررسی های جهانی توانسته استانداردهای اروپا و آمریکا را پشت سر بگذارد، این خودرو در برخی بازارها به سیستم کنترل پایداری نیز مجهز است که آپشن ESP آن از سوی ” ایران خودرو ” در بازار عرضه نشده است. اما اگر بحث ایمنی در تصادف و سلامت سرنشین را در نظر بگیریم، سوزوکی گرندویتارا با شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای به مراتب ایمن تر و مطمئن تر از داستر با دو کیسه هوا است. همچنین آزمایش های مختلف ایمنی شاسی و بدنه نشان می دهد گرندویتارا نسبت به داستر ذات قوی تری در تصادف ها دارد.
می توان گفت اگر ” ایران خودرو ” گرندویتارا را با سیستم کنترل پایداری الکتریکی عرضه می کرد، در بحث ایمنی هم برتری کامل با این خودروی ژاپنی بود. در بحث مانورهای جاده ای و پایداری در شرایط سخت، به دلیل سیستم انتقال قدرت دائمی به چهار چرخ گرندویتارا، می توان در برخی موارد اطمینان بیش تری را به این ژاپنی نسبت به داستر وارداتی داشت.


امکانات کدام یک بیش تر است؟

مقایسه سوزوکی گرندویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل
در این بخش نیز می توان گرندویتارا را بیش تر باب میل آپشن دوستان دانست. گرندویتارا کلاس ۱۰ که چند وقتی است از سوی ” ایران خودرو ” عرضه می شود به امکاناتی مانند سانروف، کروزکنترل، استارت بدون سوییچ، گرم کن صندلی های جلو، سنسور پارک و دوربین عقب، تریم داخلی چرم، سه نمایش گر، سیستم پخش DVD فابریک، کامپیوتر سفر، آینه های تاشوی برقی، سیستم تهویه خودکار و… مجهز است. اما در میان فهرست امکانات رفاهی گرندویتارا، تنها کروزکنترل، نمایش گر، دوربین و سنسور عقب در داستر دیده می شود. البته رنو داستر چراغ روزتاب و محدودکننده سرعت را بیش تر از گرندویتارا دارد.


لذت رانندگی با کدام یک بیش تر است؟


شما می توانید با رنو داستر رانندگی ساده تری را تجربه کنید. اصول رانندگی با این خودرو تفاوتی با یک خودروی سدان یا هاچ بک ندارد، چون اتاق و زیربندی یکپارچه این خودرو، اصول خودروهای معمولی را دارد و شاید پایداری بهتر و آرامش بیش تری در پیچ ها را با آن تجربه کنید. سواری داستر مناسب است و آن چنان صدای مزاحمی از بیرون به درون خودرو نمی آید. اما نباید توقع صندلی های چندان راحتی را از این خودرو داشته باشید. همچنین سیستم تهویه به ویژه کولر این خودرو چندان خوب و مناسب نیست. همچنین نبود برخی امکاناتی که امروز در خودروها مرسوم است، گاهی حس یک خودروی قدیمی را به راننده و سرنشینان منتقل می کند. از سویی سیستم صوتی این خودرو خیلی قوی نیست و نباید توقع خاصی را از آن داشته باشید. شتاب خودرو، عادی است و می توان گفت، پیشرانه داستر می تواند از پس اتاق خودرو بر آید. همچنین جعبه دنده عملکرد منطقی دارد و تکان خاصی از آن احساس نمی شود. نرمی خودرو در چاله ها و دست اندازها مناسب است و می توان تجربه به نسبت خوبی را با رنو داستر به عنوان یک کراس اوور اقتصادی داشت.
اما سبک رانندگی با گرندویتارا کمی متفاوت از رنو داستر است. سوزوکی گرندویتارا به دلیل سبک اتاق و زیر بندی، حرکت های عرضی بیش تری نسبت به رقیب قیمتی اروپایی دارد. همچنین کمی خشکی بیش تر در گرندویتارا احساس می شود. اما صندلی های سوزوکی راحت تر است و شما می توانید قدرت و شتاب خوبی را در این خودرو احساس کنید. کولر و سیستم تهویه گرندویتارا مانند تمام خودروهای ژاپنی برتری خاصی نسبت به رقیب ها دارد. همچنین جعبه دنده خودرو، عملکرد نرم تری نسبت به رنو داستر دارد. البته به دلیل وسط بودن جعبه دنده سوزوکی گرندویتارا، هنگام شروع به حرکت پرگاز، لگد معروف شاسی بلندها در آن احساس می شود. در بحث پایداری، قدرت، شتاب و فرمان پذیری هم حس به نسبت خوبی در این ژاپنی احساس می شود. هنگام معکوس کشیدن ها با این که گرندویتارا حالت تیپ ترونیک را در جعبه دنده ندارد و باید از تعویض دنده دستی به صورت استپ گیت استفاده کرد، اما احساس تحت فرمان بودن بیش تری در این خودرو نسبت به داستر که جعبه دنده با قابلیت تیپ ترونیک دارد به راننده القا می شود. شما می توانید با سوزوکی گرندویتارا تجربه طبیعت گردی به مراتب بیش تری را نسبت به رنو داستر داشته باشید و هنگامی که پا به سرزمین های آفرودی می گذارید، خیال تان از خودرو آسوده باشد.


نتیجه گیری

مقایسه سوزوکی گرندویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل
شما در سوزوکی گرندویتارا خواه ناخواه مصرف سوخت بیش تری از رنو داستر دارید. شاید مجبور باشید با خرید این ژاپنی، سبک رانندگی خود را تغییر دهید. از سویی کمی کوبش بیش تر در گرندویتارا نسبت به داستر شاید دلیلی باشد که شما را از خرید یک خودروی ژاپنی مونتاژ داخل به خرید یک کراس اوور وارداتی اقتصادی سوق دهد. نبود برخی امکانات در گرندویتارا مانند چراغ روزتاب یا سیستم کنترل پایداری شاید به شما حس قدیمی بودن دهد. شاید تحت تاثیر حرف مردم قرار بگیرید که سوزوکی گرندویتارا در بازار دنیا از رده خارج است. اما جالب است بدانید که این حرف اشتباه است و گرندویتارا در کمپانی سوزوکی متفاوت از ویتارای جدید معرفی شده است. سوزوکی ویتارا یک کراس اوور است و گرندویتارا همچنان به عنوان یک شاسی بلند به سبک SUV جایگزینی را در این کمپانی ژاپنی پیدا نکرده است. اگر به تغییر نسل خودروهای SUV در تمام خودروسازان جهان دقت کنید، می بینید که این موضوع به مراتب دیرتر از تغییر نسل در کراس اوورها اتفاق می افتد، زیرا هزینه طراحی و مهندسی یک SUV به مراتب بیش تر از یک کراس اوور است و بهبود بخشیدن به یک شاسی بلند واقعی نسبت به نسل قبل اش کاری سخت است. بنابراین بسیاری از شاسی بلندهای مطرح دنیا گاهی با هر نسل حدود ۱۲ سال هم تولید می شوند و تنها فیس لیفت و تغییر امکاناتی و موتوری باعث ارتقای بازار آن ها می شود. شما در سوزوکی گرندویتارا به مراتب با کیفیت بهتری نسبت به داستر رو به رو هستید. استهلاک تان کم تر است و خدمات این خودرو و حتی تامین قطعه های آن از بازارهای منطقه به مراتب آسان تر از دست یابی به قطعه های خودروهای اروپایی است. اما در نظر داشته باشید که گارانتی گرندویتارا کم تر از داستر است و اگر نمی خواهید در طول زمان استفاده، هزینه ای برای قطعه های خودرو داشته باشید ( البته برخی قطعه ها )، می توانید داستر را انتخاب کنید. شما در گرندویتارا شاید رانندگی را با قلق های سخت تری از داستر تجربه کنید، اما بدانید که به مراتب قابلیت های حرکتی گرندویتارا ارزنده تر و جذاب تر از کراس اووری همچون رنو داستر است.سال گذشته شما می توانستید با هزینه حدود ۱۵ درصد بیش تر از رنو داستر دو دیفرانسیل فول آپشن به سراغ سوزوکی گرندویتارا بروید. به همین دلیل در آن ایام پیشنهاد می شد که می توانید با هزینه کم تر خودرویی ساده تر بگیرید و اگر قرار نیست استفاده خاصی از یک شاسی بلند داشته باشید، داستر دو دیفرانسیل می تواند نسبت به کراس اوورهای تک دیفرانسیل برای شما به صرفه تر باشد. اما امروز به دلیل افزایش تعرفه های واردات خودرو و برخی مسائل حاشیه ای در بازار، می بینیم که اختلاف قیمت رنو داستر و سوزوکی گرندویتارا در بازار آزاد کم تر از ۱۰ درصد شده است. این یعنی شما می توانید با درصد هزینه پایین تر نسبت به گذشته صاحب خودرویی شوید که ارزش افزوده امکاناتی، ایمنی، کیفیتی، فنی، استهلاکی و… بیش تری را در اختیارتان می گذارد. شاید اگر امروز نسل جدید رنو داستر به بازار آمده بود و با آن سطح امکانات خوب به دست مشتری ایرانی می رسید، می توانستیم همچنان ارزش خرید بالا را برای داستر اعلام کنیم. البته شاید برای برخی پرداخت هزینه بیش تر از ۱۰ درصد بهای داستر، ساده نباشد که بتوانند گرندویتارا را خریداری کنند و شاید به دلیل نکات منفی ای که از این ژاپنی در متن اشاره شد، نخواهند به سراغ سوزوکی گرندویتارا بروند.
مقایسه سوزوکی گرندویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل
در پایان می گوییم اگر به دنبال یک خودرو برای استفاده طولانی هستید و برخی نکته های اشاره شده در این متن برای تان مهم است، گرندویتارا را در رده ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان انتخاب کنید. اما اگر از سوزوکی گرندویتارا خوش تان نمی آید و تنها می خواهید یک کراس اوور دو دیفرانسیل داشته باشید به سراغ رنو داستر بروید، زیرا این خودرو به غیر از قابلیت دو دیفرانسیل نسبت به کراس اوورهای چینی و غیر چینی دیگر، برتری و ارزش افزوده خاصی برای تان ایجاد نمی کند. هر چند محکومیت برای داستر، بیش تر به دلیل سیاست های نه چندان جالب دولت درباره تعرفه واردات پدید آمده است که یک خودروی به نسبت منطقی در بازار سال گذشته را به جایگاه یک خودروی غیر رقابتی در بازار امروز می فرستد.

گروه مستند اسب بخار

۱.۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.