خودرو گران می شود و مشتریان عقب گرد نمی کنند!

خودرو گران می شود و مشتریان عقب گرد نمی کنند!

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به فرض که شرکت های تولیدکننده، خودروهای خود را در انبار نگه داشته اند. تصور کنید که تولید خود را کاهش داده اند تا با کمبود عرضه، قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش پیدا کند و راهی برای رشد قیمت ها در کارخانه ها ایجاد کنند.

تا کی قرار است که خودرو در انبار بماند و تا کی قرار است خودروساز افت تولید داشته باشد؟ اگر این اتفاق ادامه داشته باشد که کارگران بی کار می شوند و بازار سرمایه خودروسازان با مشکل شدید مواجه و ختم کلام ورشکسته می شوند!
پس با دو دیدگاه طرف هستیم. مردم و جامعه ای که اعتماد چندانی به رفتار صادقانه خودروسازان ندارند و می گویند که خودروسازان، خودروها را به عمد در بازار عرضه نمی کنند و در انبارهای شان نگه می دارند. همچنین افت تولید را برای برخی خودروها به صورت خود خواسته رقم زده اند تا کاهش حضور خودروی صفر در بازار بیش تر جلوه داده شود.
دیدگاه دوم این است که این اتفاق در عمل امکان پذیر نیست یا وقوع آن امکان ندارد که طولانی باشد، زیرا تنها کم تر از یک ماه، کاهش تولید باید از سوی خودروسازان گزارش شود و این یعنی احتمال خطر بی کاری برای مشغولان در صنعت خودرو! از سویی عدم فروش خودرو توسط خودروسازان و همچنین کاهش تولید، به مراتب برای شان گران تر از این تمام می شود که با نفروختن خودرو به دنبال افزایش قیمت آن باشند. زیرا حضور آن ها در بازار سرمایه و همچنین خسارت های روزشماری که باید بپردازند، می تواند صدمه ای را به بدنه شرکت شان وارد کند که شاید جبران اش بیش از دو سال طول بکشد.
امروز در بازار خودرو این دو دیدگاه بیش تر در میان مشتریان وجود دارد. چه مشتریانی که تنها یک بار به بازار مراجعه می کنند و چه افرادی که نگاه تخصصی به بازار خودرو دارند. بدیهی است که بیش تر افراد جامعه با دیدن کاهش عرضه، گرایش به سمت دیدگاه اول پیدا می کنند. خب اگر به دیدگاه اول اعتقاد داشته باشند، وظیفه انسانی و عقلی شان است که برای دفاع از حقوق خود تن به خرید خودرو با قیمت بالا ندهند و در زمان کاهش عرضه، با کنترل و کاهش تقاضای خود نگذارند تا قیمت خودرو به صورت غیر رسمی افزایش پیدا کند.
افرادی هم که مشتری همین بازار هستند، اما نگاه تخصصی و عمیق تری به رخ دادهای اخیر دارند، به احتمال زیاد دیدگاه دوم را در سر دارند، یعنی این که می دانند که متضرر اول در عرضه نشدن خودرو یا کاهش تولید، شرکت های خودروساز هستند. پس نتیجه می گیرند که این روند نمی تواند ادامه دار باشد و دست کم این که مانند دوره هایی از بازار خودرو در سال های اخیر، با حباب موقت طرف هستیم. بنابراین نیازی نیست در لحظه برای خرید خودرو تصمیم بگیریم و می توانید تا شفاف شدن شرایط و بازگشت یا ثبات قطعی بازار دست نگه داریم.
اما امروز رفتاری غیر عقلانی و غیر قابل تحلیل را از مشتریان بازار خودرو می بینیم. در هر دو دیدگاه به این نتیجه می رسیم که در شرایط کنونی دست نگه داریم، زیرا آشکار است که از این جای کار به بعد، تنها هجوم برای خرید خودرو است که قیمت آن را افزایش می دهد و اگر تقاضا هم کاهش پیدا کند، بدیهی است که بهای خودرو در بازار کم می شود. بر اساس فرمول های سود و حفظ سرمایه، کسی توقع ندارد که امروز مالکان خودروهای صفر کیلومتر بازار با همان قیمت کارخانه خودروی شان را بفروشند. بدیهی است که وقتی زمان تحویل خودرو از کوتاه مدت به بلند مدت تبدیل می شود، حاشیه سود یا اختلاف قیمت بازار و کارخانه بیش تر از گذشته خواهد شد. اما هیچ توجیهی جز هجوم مشتریان در بازار وجود ندارد که حاشیه سود برخی خودروها برای دلالان به بیش از ۳۰ درصد رسیده باشد. قرار نیست که مشتریان و متقاضیان خودرو، شرکت ها را تحریم کنند و با نخریدن، صنعت و بازار خودرو را فلج کنند، بلکه امروز باید مشتریان و تمام افراد جامعه بدانند که این افزایش قیمت در بازار به شکل بی سابقه، تنها به دلیل ترس خریداران است و وقتی بدون هیچ دلیلی تقاضا را بیش تر از حد واقعی می برند، بدیهی است که چنین اتفاق هایی نیز رخ می دهد.
کافی است امروز نگاهی به آگهی های فروش خودروهایی همچون سوزوکی گرندویتارا، مزدا۳، کیا سراتو آپشنال، هیوندای i20، هیوندای اکسنت، رنو ساندرو، پژو ۲۰۷i و… بیاندازید. برخی فروشندگان گرندویتارا قیمت ۲۱۰ میلیون تومان را در شرایطی گذاشته اند که امکان خرید این خودرو با بهای کم تر از ۱۷۹ میلیون تومان فراهم است یا مزدا۳ را گاهی تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت می دهند، اما می توان با قیمتی کم تر از ۱۶۵ میلیون تومان آن را خرید. با این که قیمت های معامله ای هم واقعی نیستند و تنها با کنترل تقاضای مشتریان می توان این اعداد را به مراتب کاهش داد، اما می بینیم که افرادی هم جوگیر شده اند و قیمت های دل خواه را برای خودروهای شان اعلام می کنند. امروز اگر به آگهی های اینترنتی خودرو مراجعه کنید، بیش تر با شماره تماس هایی مواجه می شوید که متاسفانه برای اولین بار در تاریخ بشریت می توانید مکالمه با موجودی به غیر از انسان داشته باشید و جالب است که آن موجود ناشناخته می تواند زبان شما را بفهمد و با شما ارتباط برقرار کند!
شاید بهتر باشد در شرایط کنونی بازار، مشتریان و عموم مردم خارج از مسائل دلال بازی باشند و راه بهتر و کم خطرتری را برای سرمایه گذاری یا حفظ ارزش دارایی خود انتخاب کنند. کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند امروز سرمایه گذاری در بازار خودرو و استفاده از آن برای ثابت نگه داشتن دارایی یک فرد، به هدف برخی از افراد جامعه تبدیل شده است. مردم می دانند که امکان سرمایه گذاری امن در بازار طلا و ارز وجود ندارد و بسیاری نمی خواهند در این بازارهای اقتصادی خطر کنند. به همین دلیل است که ساده ترین راه از نگاه مردم، خرید خودرو و نگهداری آن است تا در زمان افزایش قیمت بتوانند حداقل سودی را داشته باشند. اما واقعیت این است که این کار نه تنها سودی برای خریداران و سرمایه گذاران ندارد، بلکه باعث می شود بیش تر از هدف اقتصادی خود دور شوند و نقشی در زنجیره گرانی و تورم داشته باشند. هجوم به بازار خودرو از سوی افرادی که تنها به دنبال سود هستند، نه تنها سودی را برای شان فراهم نمی کند، بلکه باعث می شود که ارزش دارایی و توان خریدشان در بازار رفته رفته کم تر از گذشته شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.