جک J4 احیا کننده بازار رقبا

جک J4 احیا کننده بازار رقبا

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در رده قیمتی ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان امروز بازار خودرو، شاهد هستیم که گزینه های اتوماتیک به نسبت زیادی حضور دارند، اما در این میان تنها سه سری خودرو هستند که شهرت بیش تری در میان مشتریان دارند.
به گزارش اسب بخار خانواده رنو تندر۹۰ پلاس و ساندرو، خانواده برلیانس H300 و فاو بسترن B30 گزینه هایی هستند که امروز به عنوان خودروهای اتوماتیک ارزان قیمت و اقتصادی در کانون توجه مشتریان قرار دارند. حتی شاید اشتباه نباشد اگر بگوییم خودروهایی همچون دانگ فنگ H30 کراس و حتی پژو ۲۰۷i اتوماتیک نیز امروز آن چنان بازار داغی همچون رقیب های نام برده ندارند و با این که در سابقه خود استقبال خوبی را ثبت کرده اند، اما صف خریدشان در بازار آزاد مانند سه گروه رقابتی دیگر آن چنان فشرده نیست. اکنون با معرفی جک J4 برخی معتقدند این خودرو می تواند بازار رقیب های دیگر را داغ تر کند و برخی گزینه های نه چندان مشهور را به گود رقابت آورد، زیرا این خودرو در مرحله معرفی نیاز دارد با دیگر رقبای ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومانی مقایسه شود و همین اتفاق می تواند برتری بیش تر رقیب ها را نسبت به آن نشان دهد. با این که جک J4 می تواند در میان برخی رقبا برتری های خاص خود را داشته باشد، اما در نهایت حضور این خودرو در جمع محصولات ” کرمان موتور ” به عنوان خودرویی اقتصادی و کم آپشن، می تواند ارزش خرید دیگر گزینه ها را با توجه به نوع قیمت گذاری ” کرمان موتور ” بالا ببرد. زیرا با بودجه حدود ۶۵ میلیون تومانی که برای خرید جک J4 آن هم به صورت ثبت نامی و تحویل چند ماهه نیاز است، می توان در خرید یک ساعته از بازار، بیش تر گزینه ها را به صورت پلاک شده و آماده استفاده، تحویل گرفت.

جک J4 احیا کننده بازار رقبا

جک J4 با این که پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد، اما تنها خودروی اتوماتیک در این بازه است که به جای استفاده از جعبه دنده AT از نوع CVT در آن استفاده شده است. اگر جعبه دنده نیمه اتوماتیک ( AMT ) برلیانس خانواده H200 را بدترین سیستم انتقال قدرت در بازه خودروهای اتوماتیک ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان بدانید، بدون شک جک J4 می تواند عملکرد بهتری نسبت به این سری از برلیانس داشته باشد. اما بعید است در بحث جعبه دنده این خودرو، ” کرمان موتور ” بتواند از پس سدان های دیگر با جعبه دنده AT بر آید. به عبارت ساده اگر بخواهیم رتبه بندی جعبه دنده ای این بازه قیمتی را به ترتیب از بدترین به بهترین اعلام کنیم، می توان گفت که برلیانس H220 و H230 بدترین جعبه دنده ها را دارند و پس از آن جک J4 در رده بعدی قرار دارد!

جک J4 احیا کننده بازار رقبا

همچنین در بحث امکانات رفاهی، جک J4 تنها با داشتن فرمان کمکی برقی، سنسور نور، سیستم TPMS و کروزکنترل برتری خود را نسبت به خودروی ساده ای همچون رنو تندر۹۰ پلاس اتوماتیک و ساندرو حفظ کرده است. اما وقتی بحث رقابت این خودرو با دیگر گزینه های چینی می شود، می بینیم که نبود سانروف، نمایش گر، سیستم تهویه خودکار یا برقی، دوربین عقب و… در J4 احساس می شود. یکی دیگر از دلایلی که جک J4 می تواند به فروش بهتر رقبا کمک کند، همین مسائل ساده در بحث امکانات رفاهی است. به عنوان مثال شاید کم تر کسی به جیلی GC6 اکسلنت برای خرید فکر کرده باشد، اما امروز می بینید GC6 اکسلنت هم در گروه خودروسازی ” کرمان خودرو ” تولید می شود و در بحث امکانات رفاهی، ارزش افزوده قابل توجه ای با قیمت کم تر برای مشتری دارد و می تواند این محصول جیلی و خودروسازان بم را به جک J4 ترجیح دهد.

جک J4 احیا کننده بازار رقبا

در پایان می توان گفت اگر بخواهیم جک J4 را به عنوان یک گزینه منطقی معرفی کنیم و به دنبال متقاعد کردن مشتریان باشیم، باید دلایل جدیدتر و منطقی تری را بیان کنیم. اگر بگوییم در خرید جک J4 بیش تر باید به کیفیت آن دقت کنید تا امکانات آن، خب با اطمینان بیش تری می توان گفت رنو تندر۹۰ پلاس را انتخاب کنید، زیرا همه می دانند دردسر تندر۹۰ پلاس اتوماتیک به مراتب کم تر است، از هر نظر می تواند استهلاک کم تر و کیفیت بهتری از جک J4 به شما تحویل دهد و حداقل جعبه دنده بهتری دارد و بازار فروش اش تضمین شده است. شباهت اش هم با جک J4 این است که ظاهر جذابی ندارد و امکانات رفاهی خاصی در آن دیده نمی شود.

جک J4 احیا کننده بازار رقبا

اگر بخواهیم بگوییم به دلیل اطمینان برند جک و کرمان موتور با بودجه حدود ۶۵ میلیون تومانی در صف خرید جک J4 بایستید، خب چرا نباید به فاو بسترن B30 یا برلیانس H300 مراجعه کنید؟ فاو و گروه بهمن و همچنین برلیانس و
پارس خودرو در بررسی سطح مشارکت و خروجی کار تا حد زیادی مانند جک و کرمان موتور در بازار خودرو موفق هستند و در کنار این مسأله، شما با خرید فاو بسترن B30 یا برلیانس H330 می توانید از جعبه دنده بهتر، امکانات معقول تر و بازار فروش بهتر بهره مند شوید. اگر هم قرار باشد که بگوییم هیچ کدام از این معیارها را در نظر نگیرید و سعی کنید خودروی جدید را تجربه کنید، چرا نباید سدانی همچون جیلی GC6 اکسلنت را پیشنهاد دهیم؟ این خودرو هم جدید است و حداقل امکانات رفاهی رایج تر با پیشرانه و جعبه دنده بهتر در آن دیده می شود و از سوی دیگر، خودروسازان بم شرایط فروش اقساطی را برای GC6 اکسلنت در نظر گرفته است.

بدیهی است که جک J4 می تواند در بحث کیفیت متریال داخلی و حتی مونتاژ از خودرویی همچون جیلی GC6 یا حتی برلیانس خانواده H200 و دانگ فنگ H30 کراس کمی بهتر باشد. بی شک مشتریانی هم هستند که اطمینان بیش تری نسبت به نشان جک ( JAC ) نسبت به دیگر خودروهای چینی داشته باشند و به همین دلیل به سراغ این سدان جدید کرمان موتور بیایند. احتمال دارد افرادی بخواهند به دنبال یک رانندگی بدون حاشیه باشند و از نوع عملکرد جعبه دنده CVT جک J4
خوش شان آید، اما این نگاه ها باعث نمی شود دوباره محصولی از جک در رده رقابتی خود میان دیگر خودروها موفق ظاهر شود و همچنان شاهد باشیم که خودروهای جک در هر بازه قیمتی جزء بهترین انتخاب های بازار باشند. شاید بهتر باشد کرمان موتور به جای خالی گذاشتن جای استارت دکمه ای، قرار ندادن سانروف روی سقف، حذف سیستم تهویه اتوماتیک و… با توجه به قیمت ۶۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی این خودرو، جک J4 را در سطح فول آپشن عرضه کند تا دست کم با وجود سیستم فنی نه چندان جذاب، امکانات رفاهی کامل و مشابه به رقیب ها در J4 دلیلی برای انتخاب آن از نگاه بازار شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.