چند خودرو چینی در سال 1396 تولید شده است؟

چند خودرو چینی در سال 1396 تولید شده است؟
با انتشار آمار تولید شرکت های خودروساز در سال ۱۳۹۶، مشخص شد که تولید و عرضه خودرو در سال گذشته افزایش پیدا کرده و برخی خودروها توانسته اند به مراتب بهتر از سال گذشته خود در بازار ایران حاضر شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما یک نگاه کلی در جامعه وجود دارد که اکثر مشتریان سعی دارند تا کمتر به سراغ خودروهای چینی بیایند. از طرفی در واقعیت شاهد آن هستیم که هر ساله استقبال از خودروهای چینی افزایش پیدا می کند و مقابله با خرید خودرو چینی در میان مشتریان واقعی کمتر می شود. حال شاید این سوال پیش بیاید که چه میزان از تولید خودرو در کشور به محصولات چینی اختصاص دارد؟
در سال ۱۳۹۶ تنها در بخش خودروهای سواری (سدان، هاچبک، هاچبک کراس، کراس اوور، شاسی بلند)، یک میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۷۷ دستگاه خودرو تولید و مونتاژ شده است. در این میان ۲۲۸ هزار و ۹۴۴ دستگاه از تولید خودروهای سواری به محصولات چینی اختصاص پیدا کرده است. به عبارت ساده ۱۵.۸۸۱ درصد از بازار خودروهای داخلی به محصولاتی اختصاص پیدا کرده که از کمپانی های چینی به خطوط تولید شرکت های ایرانی آمده اند. این در حالی است که خودروسازان داخلی در سال ۱۳۹۵ با تولید ۱۵۲ هزار و ۹۳۸ دستگاه خودرو چینی سواری توانسته بودند تا ۱۲.۱۸۴ درصد بازار این بخش را در اختیار چینی ها بگذارند.
این آمار نشان می دهد که سرعت رشد چینی ها در بازار ایران بر مبنا سهم بازار مستقل هر سال، ۳.۶۹۷ درصد رشد پیدا کرده است. اما نکته جالبتر این است آمار کلی تولید خودروهای سواری در سال ۱۳۹۶ بر اساس اعلام وزارت صنعت معدن و تجارت ۱۴.۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد داشته است. این در حالی است که رشد تولید خودروهای چینی ۴۹.۶۹ درصد رشد داشته و این نشان می دهد که به احتمال زیاد سهم خودروهای چینی نیز در سال جاری به مراتب بیشتر سال گذشته می شود.

گروه مستند اسب بخار
عکس: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.