ASX، کراس‌اورى از سرزمین چشم‌بادامی‌ها

ASX، کراس‌اورى از سرزمین چشم‌بادامی‌ها
میتسوبیشى ASX طیفى گسترده از اتومبیل هاى تولید شده توسط شرکت ژاپنى میتسوبیشى است که از سال ١٩٩١ تا ٢٠٠٢ تحت عنوان میتسوبیشى RVR که یک خودروى چند منظوره جمع و جور (Compact MPV) بود، در دو نسل تولید شد. در سال ٢٠١٠ سومین نسل از آن با یک اتاق جدید و سبک متفاوت از ٢ نسل قبلى رونمایى شد. این بار میتسوبیشى، RVR را در کلاس یک خودروى کراس اور کامپکت ( Compact Crossover) به بازار معرفى و عرضه کرد.
نسل اول آن که در سال ١٩٩١ تا ١٩٩٩ تولید شد، یک خودروى ۵ نفره بود که در عقب آن به صورت کشویى باز و بسته می‌شد. میتسوبیشى در سال ١٩٩٧ نسل دوم را با تغییراتى در سپر و چراغ‌ها و حذف‌کردن در عقب به بازار عرضه کرد. نسل دوم که با کاهش فروش مواجه شد، کمپانى میتسوبیشى در سال ٢٠٠٢ تصمیم به توقف تولید RVR گرفت و تا سال ٢٠١٠ دیگر سراغ این پروژه نرفت. سرانجام میتسوبیشى در ١٧ فوریه سال ٢٠١٠ از نسل سوم این خودرو با نام ASX پرده برداشت و در بازار جهانى شروع به فروش کرد. ASX در بازار آمریکاى شمالى و اندونزى با نام اوتلندر اسپرت به فروش میرسد. شرکت آرین موتور میتسوبیشى ASX را سال ٢٠١٢ با مدل ٢٠١٢با ٢ نسخه فول و نیمه فول (Midline) وارد ایران کرد.
فنى
ASX، کراس‌اورى از سرزمین چشم‌بادامی‌ها
میتسوبیشى ASX با موتور ٢٠٠٠ سى‌سى ۴ سیلندر با تکنولوژى MIVEC وارد ایران شد. این تکنولوژى با کنترل الکترونیکى زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها جهت بهینه کردن توازن گشتاور و قدرت موتور در شرایط گوناگون گام برداشته و امکان ایجاد عملکرد قوى با مصرف سوختى کمتر و میزان آلایندگى کم را فراهم می‌کند.گیربکس نصب شده روى ASX از نوع CVT میباشد. این به این معنی است که میتسوبیشى تمام تلاش خود را کرده تا در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن، رانندگى آرام و یکنواختى را براى راننده و سرنشینان مهیا کند.
البته همه به خصوص جوان‌ترها این رانندگى آرام و شتاب‌گیرى ایده‌آل را دوست ندارند و دلشان کمى هیجان می‌خواهند، میتسوبیشى فکر اینجا را هم کرده‌است! دو شیفتر در سمت چپ و راست فرمان تعبیه شده است که در صورتى که از رانندگى در حالت اتوماتیک حوصلتان سر رفت، می‌توانید از آنها استفاده کنید که کمى حس اسپرت بودن هم به شما منتقل می‌کند. ASX یکى از معدود کراس‌اور‌هاى موجود در بازار ایران است که آپشن شیفتر را داراست.
سیستم انتقال قدرت این خودرو در جلو قرار دارد و قابلیت الکترونیکى انتقال نیرو به حالت دو دیفرانسیل (۴WD) را دارد، پس در این قسمت چیزى از دیگر کراس‌اورهاى بازار کم ندارد.
سیستم تعلیق ASX در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب مولتى لینک یا اتصال چندگانه است. این قضیه کمک خوبى به حفظ تعادل این کراس‌اور در پیچ‌ها می‌کند.
ترمزهاى به‌کار رفته در این مدل در هر چهار چرخ دیسکى است و به سیستم‌هاى ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل فعال پایدار (ASR)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز کمکى هنگام حرکت در سطوح شیبدار (HSA) و سیستم توزیع الکترونیکى نیروى ترمز (EBD) است.
ASXدر بحث ایمنى مجهز به ۶ کیسه هوا (٢ عدد در جلو براى راننده و سرنشین، ٢عدد ایربگ جانبى و ٢ ایربگ پرده اى) میباشد.
ظاهر خودرو
ASX، کراس‌اورى از سرزمین چشم‌بادامی‌ها
وقتى به ظاهر ASX نگاه می‌کنیم، در اولین نگاه ما را به یاد لنسر مى‌اندازد. به‌ویژه طراحى قسمت جلو پنجره و چراغ‌ها که بسیار شبیه لنسر است. در قسمت جلوى ASX با یک طراحى جذاب، خشن و البته تهاجمى روبه‌رو هستیم. در قسمت عقب هم چراغ‌ها از کناره بدنه تا روى در صندوق کشیده شده اند که با طراحى کل خودرو هماهنگى دارد.
داخل خودرو وقتى پا به داخل کابین ASX می‌گذاریم، طراحى فوق‌العاده ساده داشبورد توجهمان را به خود جلب می‌کند. روى کنسول میانى و در زیر دریچه‌هاى تهویه مطبوع، مانیتور ٧ اینچى با برند راکفورد فاسکیت قرار دارد و در زیر آن دکمه فلاشر و در نهایت سه پیچ مربوط به تنظیم تهویه قرار گرفته است.
ASX، کراس‌اورى از سرزمین چشم‌بادامی‌ها
میتسوبیشى براى سیستم صوتى از برند حرفه‌اى Rockford Fosqate استفاده کرده که صداى فوق العاده خوبى را توسط ۴ باند، ٢ تیوتر و یک ساب‌ووفر تعبیه شده در صندوق عقب به همراه یک مانیتور ٧ اینچى لمسى تولید می‌کند که اگر علاقه‌مند به گوش دادن به موسیقى در رانندگى باشید، از این سیستم صوتى بسیار لذت خواهید برد.
در کنار این سیستم صوتى کم نقص، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک قرار دارد.
در امتداد کنسول میانى دسته دنده و در پشت آن دکمه۴WD قرار دارد که میتوانیم با آن تنظیمات مربوط به دیفرانسیل را تغییر دهیم. دکمه‌هاى گرم‌کن ٢ حالته صندلى در کنار خود صندلى‌ها قرار دارد و براى اولین‌بار شاید کمى پیدا کردنشان سخت باشد.
سقف میتسوبیشى تمام شیشه است ولى مانند لکسوس RX350 قابلیت باز شدن ندارد، اما میتسوبیشى نورپردازى ٣ حالته براى سقف قرار داده که در شب‌نمایى زیبا براى داخل کابین فراهم می‌کند.
روى غربیلک فرمان، در سمت راست دکمه‌هاى مربوط به کروز کنترل و در سمت چپ دکمه‌هاى مربوط به سیستم صوتى و بلوتوث خودرو قرار گرفته است. در پشت فرمان هم شیفتر هاى تعویض دنده جاى گرفته‌اند که همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم، استفاده از آنها، رانندگى را بسیار لذت‌بخش می‌کند.
ASX، کراس‌اورى از سرزمین چشم‌بادامی‌ها
تجربه سوارى همان‌طور که می‌دانیم، میتسوبیشى برندى معتبر است و ایراد گرفتن از آن کار ساده‌اى نیست، اما در تجربه ى شخصى‌اى که با این مدل داشتم، چند نکته به نظرم آمد که گفتنش خالى از لطف نیست. یکى از آنها سیستم صوتى معرکه ASX است که واقعا سرنشینان را مجذوب صداى خودش می‌کند. عملکرد گیربکس هم خیلى خوب است و تعویض آن با شیفتر هم به جذابیت آن مى‌افزاید. اما در کنار این نکات مثبت، خشکى سیستم تعلیق که در جاده‌هاى ناهموار ممکن است باعث تکان خوردن زیاد سرنشینان شود. در کل میتسوبیشى ASX می‌تواند گزینه اى خوب در میان کراس‌اور‌هاى بازار باشد.
در پایان از مالک خودرو جناب آقاى بهمن فلاح بلند‌طبع برای همکارى با ما تشکر می‌کنیم.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

عرفان حمیدی- روزنامه دنیای خودرو

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.