۱۰ خودروی اقتصادی‌ بازار ایران کدامند؟

۱۰ خودروی اقتصادی‌ بازار ایران کدامند؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

خودروهای منتخب و کم‌مصرف بازار که با بودجه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان پشت رل آنها نشست
چند سالی از سهمیه‌بندی سوخت‌های فسیلی در کشورمان می‌گذرد و حال که موضوع سهمیه‌بندی به پایان رسیده، هر از گاهی زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین به گوش می‌رسد. این روزها هر لیتر بنزین با نرخ آزاد ۱۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود که پرداخت چنین مبلغی برای بعضی رانندگان ممکن است سنگین باشد. برخی افراد برای مقابله با هزینه‌های مصرف سوخت به خرید خودروهای دوگانه‌سوز یا گازسوز کردن خودرو اقدام می‌کنند که در درازمدت، منجر به افزایش استهلاک پیشرانه اتومبیل می‌شود، اما راه مناسب‌تر این است که از هر قشری هستید، بودجه‌ای را که در اختیار دارید، به خرید خودروی کم‌مصرف اختصاص دهید.
به گزارش جام جم ، در ادامه به معرفی ۱۰ نمونه از کم‌مصرف‌ترین خودروهای موجود در بازار کشور خواهیم پرداخت که در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، کمتر از هفت لیتر بنزین مصرف می‌کنند.
سایپا ۱۱۱ به نیابت از خاندان بزرگ پراید
قیمت: ۲۱ میلیون تومان
پراید عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار کشور را یدک می‌کشد که این موضوع به دلیل استهلاک پایین، مصرف سوخت بهینه و همچنین قیمت مقرون بصرفه (نسبت به قیمت دیگر خودروهای داخل بازار) پدید آمده است. این خودرو که در تمام نمونه‌ها از پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم ۳/۱ لیتر بهره می‌برد، اخیرا با استانداردهای یورو چهار همگام شده و در حال حاضر نمونه انژکتوری مورد استفاده روی ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۵۱ نهایت قدرتی معادل ۷۱ اسب بخار دارد که عدد خوبی به نظر می‌رسد. سایپا ۱۱۱ مصرف سوختی معادل ۴۴/۶ لیتر در هر صدکیلومتر دارد و با توجه به بهره‌گیری از مخزن سوخت ۴۰ لیتری قادر به پیمایش ۶۲۱ کیلومتر به ازای هر باک بنزین در شرایط ایده‌آل خواهد بود.
سایپا ساینا، برادر پیشرفته پراید
قیمت: ۲۹ میلیون تومان
مدتی پیش سایپا محصولی با عنوان تیبا را بر پایه پراید و با تغییرات کلی در ساختار بدنه، طراحی و البته پیشرانه روانه بازار کرد که با توجه به برخی ویژگی‌ها، فروش چندان بدی را هم تجربه نکرد. این روزها ساینا به عنوان نسخه جدیدتر تیبا به بازار عرضه شده است که از همان پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم ۵/۱ لیتر و هشت سوپاپ استفاده می‌کند. این خودرو که از جعبه‌دنده پنج سرعته دستی بهره می‌برد، نهایت توانی معادل ۸۷ اسب بخار دارد و طبق اعلام کارخانه سازنده مصرف سوختی معادل هفت‌لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی به شما ارائه می‌کند. با توجه به مخزن سوخت ۴۱ لیتری این خودرو، ساینا با هر باک سوخت چیزی نزدیک به ۵۸۵ کیلومتر را می‌پیماید.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پرطرفدار و محبوب جوانان
قیمت: حدود ۳۳ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ که از اوایل دهه ۸۰ تاکنون، روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد، از خودروهای محبوب و مقرون بصرفه بازار محسوب می‌شود که در حال حاضر در دو تیپ دو و پنج با دو پیشرانه چهار سیلندر ۴/۱ و ۶/۱ لیتری از سوی این شرکت به فروش می‌رسد. نسخه تیپ دو که بتازگی شرایط فروش جدیدی برای آن تعریف شده، از پیشرانه‌ای منسوب به TU3 بهره می‌برد که با وجود حجم ۴/۱ لیتری، قدرتی معادل ۷۵ اسب بخار را به جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و محور فعال جلو منتقل می‌کند. این خودرو که شتاب و کشش چندان بالایی هم ندارد، مصرف سوختی معادل ۴/۶ لیتر در هر صد کیلومتر (سیکل ترکیبی) به شما ارائه می‌کند و با وجود باک سوخت ۵۰ لیتری، مسافتی نزدیک به ۷۸۰ کیلومتر را با یک بار سوخت‌گیری می‌پیماید.
ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، کوچولوی دوست‌داشتنی
قیمت: ۳۱ تا ۳۴ میلیون تومان
مدیران خودرو که مسئولیت عرضه محصولات شرکت خودروسازی چینی چری تحت برند ام‌وی‌ام را به بازار ایران دارد، بتازگی محصولی با عنوان ۱۱۰ اس روانه خیابان‌های کشور کرده است که نسل جدیدی از همان ۱۱۰ که سابقا در بازار حضور داشت، به شمار می‌رود. این محصول تنها با پیشرانه سه سیلندر خطی به حجم ۰/۱ لیتر به بازار عرضه می‌شود و در تمام نسخه‌ها از جعبه‌دنده پنج سرعته دستی استفاده می‌کند. ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس که یک خودروی سایز کوچک شهری محسوب می‌شود، مصرف سوختی معادل ۲/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی دارد که با توجه به بهره‌گیری از باک سوخت ۳۵ لیتری، با هر بار پرکردن مخزن بنزین قادر به پیمایش مسافتی نزدیک به ۸۳۳ کیلومتر (در شرایط ایده‌آل رانندگی و آب و هوایی) خواهد بود.
برلیانس اچ ۲۲۰، حاصل وصلت سایپا با چینی‌ها
قیمت: ۴۰ تا ۴۶ میلیون تومان
اچ ۲۲۰ (H220) چینی که چند ماهی است به بازار کشور عرضه شده، از دیگر خودروهای مقرون بصرفه خیابان‌های ایران محسوب می‌شود. این محصول هاچ‌بک سایز متوسط ساخته شده در شرکت برلیانس چین، از پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ ۵/۱ لیتری با نهایت قدرت ۱۰۳ اسب بخار بهره می‌برد و با دو نوع جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک در بازار حضور دارد که هر یک از این نمونه‌ها به ترتیب رکوردهای مصرف سوختی معادل ۴/۶ و ۵/۶ در هر ۱۰۰ کیلومتر به شما ارائه می‌کند که با وجود باک بنزین ۴۲ لیتری قادر به پیمایش ۶۵۰ کیلومتر با هر بار سوخت‌گیری خواهد بود. البته برادران دیگر این خودرو نیز از پیشرانه‌ای مشابه با توان، گشتاور و مصرف سوخت یکسان استفاده می‌کنند که نمونه هاچ‌بک آن، مشتریان جوان‌پسند خاص خود را خواهد داشت.
کیا پیکانتو، کره‌ای محبوب در بازار
قیمت: حدود ۶۹میلیون تومان
سه سال پیش که نخستین پارت از کیا پیکانتو به بازار کشورمان راه پیدا کرد، کسی فکرش را نمی‌کرد این خودرو روزی به محبوبیت کنونی‌اش برسد. پیکانتوی کوچک با ظاهر عجیب، اما جالبش و البته از همه مهم‌تر با وجود مصرف سوخت پایین خود توانست یکی از خودروهای بهینه وسوسه‌انگیز بازار باشد. این محصول کوچک که شاهد عرضه نسخه فیس‌لیفت آن با مدل ۲۰۱۷ به بازار هستیم، از پیشرانه چهار سیلندر ۲/۱ لیتری ۱۶سوپاپ با نهایت قدرت ۸۵ اسب بخار و جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک بهره می‌برد که با وجود استاندارد آلایندگی یورو ۶، مصرف سوختی معادل ۵/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی خواهد داشت. توجه داشته باشید، باک سوخت این خودروی کوچک فقط ۳۵ لیتر گنجایش دارد. از این رو شما با هر بار پر کردن باک بنزین قادر به پیمایش مسافتی بیش از ۶۰۰کیلومتر خواهید بود.
ام‌جی۳، فرزند چینی‌تبار با والدین انگلیسی
قیمت: حدود ۶۰ میلیون تومان
شرکت خودروسازی ام‌جی (MG) که از برندهای اصیل انگلیسی به شمار می‌رود، چندی پیش با توجه به بحران مالی به SAIC Motors چین واگذار شد و از آن پس، خودروهای جالب و جذابی از خط تولید مشترک این دو برند روانه بازار شده‌اند. ام‌جی۳ (MG 3) تنها هاچ‌بک حال حاضر برند MG است که از دو سال پیش به بازار کشور ما راه پیدا کرد. این خودرو که یک هاچ‌بک اسپرت، اما اقتصادی است، از یک پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم ۵/۱ لیتر با نهایت توان ۱۰۷ اسب بخار بهره می‌برد که با وجود جعبه‌دنده اتوماتیک پنج سرعته، مصرف سوختی حدود ۸/۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی دارد. این عدد در کنار مخزن سوخت ۴۵ لیتری خودرو به معنای پیمایش ۷۷۵ کیلومتر به ازای هر بار پر کردن باک بنزین خواهد بود. هرچند نمایندگی این کمپانی در ایران آخرین محموله ام‌جی۳ را در سال ۱۳۹۴/ ۲۰۱۵ از گمرک ترخیص کرد، اما به نظر می‌رسد امسال شاهد ورود دوباره نسخه به روز شده این خودرو به بازار باشیم.
هیوندای آی ۱۰ کرمان خودرو، به کیفیت قالی کرمان
قیمت: ۷۲ میلیون تومان
گروه خودروسازی کرمان خودرو قرار است، بزودی هیوندای آی ۱۰ (i10) را برای نخستین بار به بازار کشورمان عرضه کند. هرچند شرکت خصوصی دیگری مسئولیت واردات محصولات هیوندای را بر عهده دارد، اما آی۱۰ به عنوان کوچک‌ترین هاچ‌بک هیوندای بزودی روی خط تولید کرمان خودرو قرار خواهد گرفت. این خودروی کوچک و دوست‌داشتنی از پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی ۲/۱ لیتری با نهایت قدرت ۸۶ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۲۱ نیوتن‌متر بهره می‌برد که با انتقال قدرت به جعبه‌دنده چهار سرعته تیپ ترونیک، مصرف سوختی معادل فقط۹/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (برای سیکل ترکیبی) خواهد داشت که عدد ایده‌آلی است. همچنین این خودرو به لطف بهره‌گیری از باک سوخت ۴۰ لیتری، مسافتی حدود ۸۰۰ کیلومتر را با هربار سوختگیری می‌پیماید.
هیوندای آی۲۰ کرمان خودرو، هاچ‌بک پرقدرت کره‌ای
قیمت: ۸۷ میلیون تومان
هیوندای آی ۲۰ (i20) که پیشینه حضور بیش از چهار سال را در بازار کشورمان دارد، در کنار آی۱۰ از سوی کرمان خودرو به بازار عرضه خواهد شد. این محصول که نسل جدید آی۲۰ به شمار می‌رود، از طراحی جذابی، مطابق زبان طراحی جدید هیوندای بهره می‌برد. کرمان خودرو قرار است این خودرو را با پیشرانه ۴/۱ لیتری مشابه نسل قبل به بازار عرضه کند. این موتور چهار سیلندر خطی ۴/۱ لیتری که در هر دو نسخه نسل قبل و حال حاضر ۹۸ اسب بخار تولید می‌کند، به جعبه‌دنده چهار سرعته تیپ ترونیک متصل می‌شود و نهایتا مصرف سوخت ۹/۵ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر را برای این هاچ‌بک سایز متوسط به ارمغان خواهد آورد. این محصول با وجود باک سوخت ۵۰ لیتری، حدود ۸۵۰ کیلومتر مسافت را با هر بار سوختگیری می‌پیماید.
میتسوبیشی میراژ، کم‌مصرف‌ترین در بازار ایران
قیمت: ۸۰ میلیون تومان
نماینده محصولات میتسوبیشی در کشورمان این محصول را با شعار کم‌مصرف‌ترین خودروی بنزین سوز بازار به ایران عرضه کرده است. این هاچ‌بک سایز کوچک که در بازار جهانی برچسب قیمتی بسیار پایینی دارد و یکی از خودروهای اقتصادی قابل اعتماد محسوب می‌شود، در بازار کشورمان با پیشرانه چهار سیلندر ۲/۱ لیتری با نهایت قدرت ۷۹ اسب بخار حضور دارد. این پیشرانه به لطف جعبه‌دنده ضریب متغیر سی‌وی‌تی که تاثیر بسزایی در مصرف سوخت خودرو دارد، فقط ۹/۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند که این موضوع در کنار باک سوخت ۳۵ لیتری، دامنه پیمایش مسیری حدود ۹۰۰کیلومتر را به شما ارائه می‌کند که برای یک خودروی هاچ‌بک، آن هم با این ابعاد مساله‌ای بسیار حائز اهمیت است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.