گزارش خط تولید بی وای دی S6 در ایران

گزارش خط تولید  بی وای دی S6 در ایران
روز دوشنبه شرایطی فراهم شد تا جمعی از خبرنگاران برای بازدید و تهیه گزارش به خط تولید شرکت کارمانیا در ارگ جدید بم بروند. در این بازدید که به همراه وزیر کشور و هیئت همراه انجام شد، بخش های مختلف این کارخانه مورد بازدید قرار گرفت و روند تولید اولین خودرو این شرکت، یعنی بی وای دی S6 مورد بازدید و بررسی قرار گفت.
در حاشیه این برنامه شرایطی فراهم شد تا بتوانیم به سبک خودمان بخش های مختلف شرکت را بازدید کنیم و خط تولید S6 را در ایران برای اولین بار به صورت گزارشی مختصر معرفی کنیم. در این بخش قصد داریم تا گزارشی در خصوص فرایند تولید BYD S6 به مخاطبان روزنامه دنیای خودرو ارائه دهیم:
۱- ساخت بدنه

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

بی وای دی S6 به عنوان یک خودرو CKD در ایران شناخته شده که به صورت مونتاژی با ۱۴% داخلی سازی روانه بازار می شوید و برنامه شرکت کارمانیا بر این است که داخلی سازی این خودرو را به ۴۰ درصد برسانند. ابتدا قطعات مختلفی فلزی و آلیاژی وارد خط تولید بدنه می شوند و اجزای آن توسط دستگاه ها و کارگران در کنار هم قرار می گیرند. سپس توسط جوش های مخصوص، اجزای مختلف بدنه و ظاهر کنار هم قرار می گیرند و به هم متصل می شوند. بعد از اینکه بدنه اولیه تولید می شود، کارشناسان مخصوص سلامت جوش ها و قطعات را مورد بررسی قرار می دهند تا در صورت وجود قوری یا صدمه در بدنه، اجازه ارسال آن را به اتاق رنگ نمی دهند. بعد از آنکه اصلاحات لازم روی بدنه انجام شد و مورد تایید واحد بازرسی قرار گرفت، بدنه خام و جوش خورده S6 به اتاق رنگ ارسال می شود تا رنگ مورد نظر روی آن قرار گیرد.
۲- خط مونتاژ تزئینات

در این بخش کارگران شرکت قطعاتی مانند سانروف، شیشه ها، داشبورد، ایربگ ها، صندلی ها، چراغ ها، سپرها، تودوزی و… را روی خودرو نصب می کنند و هر ایستگاه وظیفه خاص خود را دارد تا هر قطعه توسط متخصص آن روی خودرو نصب شود. در این بخش اکثر کارها توسط دست انجام می شود و با وسایل مخصوص این کار صورت می گیرد. دقت لازم جهت انجام کارها در این قسمت توسط سنجش انسانی انجام می شود تا خطاهای مونتاژ به حداقل ممکن برسد.
۳- خط مونتاژ قطعات فنی

در این بخش، بسته قطعات فنی باز شده با توجه به نوع آن ها، ارسال آن به خط تولید یا مونتاژ اولیه انجام می شود. بعد از اینکه سلامت موتور و گیربکس قبل از اتصال به اتاق تایید شد، بدنه کامل خودرو روی سکوی مخصوص قرار می گیرد و زیربندی خودرو توسط ابزار مخصوص و نیروی کار انسانی نصب می شود. به همین ترتیب خودرو تا انتهای خط تکمیل شده و استارت اولیه آن زده می شود و وقتی به پایان خط می رسد، تمام قطعات فنی و تزییناتی بدنه و کابین روی آن نصب شده اند. بعد از آن خودرو به بازرسی ظاهری می رود و کارشناسان فنی سلامت قطعات مختلف و ظاهر خودرو را مورد بازرسی قرار می دهند تا ضعفی در خودرو دیده نشود.
۴- بازرسی فنی

خودرو برای انجام تست های فنی و صحت عملکرد، ابتدا در کارخانه به ایستگاه های مختلف فرستاده می شود تا کیفیت قطعات و عملکرد کارکنان سنجیده شود. در این ایستگاه ها قدرت ترمزگیری، صحت عملکرد سیستم تعلیق، میزان بودن فرمان و اکسل، تست نفوذ آب و… انجام می شود و توسط دستگاه های اندازه گیری مخصوص، سلامت هر خودرو مورد بازرسی قرار می گیرد. در این بخش اگر خودرویی مشکل داشته باشد برای تنظیمات و بازنگری مجدد به خط تولید بر می گردد. در صورتی که خودرو تاییده های رسمی را از ایستگاه های بازرسی بگیرد، به بیرون محوطه سر پوشیده رفته و در مسیر مشخص که سطوح مختلفی دارد به صورت عملی و متحرک مورد بررسی و تست های فنی قرار می گیرد. اگر در این بخش خودرو مورد تایید کارشناسان شرکت کارمانیا باشد، خودرو به انبار ذخیره رفته و امور لازم برای انجام کارهای شماره گذاری و تخصیص پلاک انجام می شود.
این است فرایند تولید بزرگترین کراس اوور مونتاژی در ایران که امروز در خط تولید شرکت خودروسازی کارمانیا انجام می شود و تا به امروز که مشتریان از این خودرو استفاده می کنند، رضایت حداکثری را به شرکت اعلام کرده اند. این خط تولید سال آینده به عنوان اولین خط تولید صادرات خودرو در ایران شناخته می شود که در یک شرکت خصوصی واقع شده است. در حال حاضر یک شیفت از خط تولید بی وای دی S6، توانایی این را دارد تا ۲۰ دستگاه از این خودرو را تولید کند. برنامه شرکت کارمانیا این است که تا چند ماه آینده سالن دوم مونتاژ را تاسیس کند و ظرفیت مونتاژ هر خط را تا دو برابر افزایش دهد.
روزنامه دنیای خودرو

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.