کدام کراس اوورهای متوسط چینی بیش ترین حباب قیمتی را دارند؟

کدام کراس اوورهای متوسط چینی بیش ترین حباب قیمتی را دارند؟
این روزها بیش تر تولیدکنندگان خودرو از فروش محصولات شان با شرایط تحویل فوری دست کشیده اند و بیش تر به صورت پیش فروش و با موعد تحویل چند ماهه عرضه خودروهای شان را انجام می دهند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این اتفاق در کنار کاهش عرضه کلی خودرو به بازار و جو اقتصادی کشور باعث شده قیمت بیش تر خودروهای تولید داخل نیز افزایش پیدا کند. در این میان برخی کراس اوورهای چینی بیش ترین افزایش قیمت را داشته اند که در این بخش به این مسأله می پردازیم:

۱- هایما S7؛ رکوردار حباب قیمتی با ۴۲ میلیون تومان
کدام کراس اوورهای متوسط چینی بیش ترین حباب قیمتی را دارند؟
با این که قیمت هایما S7 در بازار آزاد کم تر از برخی رقیب ها در این رده قیمت قرار می گیرد، اما به دلیل آخرین قیمت رسمی اعلام شده از سوی ” ایران خودرو “، این روزها بیش ترین حباب را تجربه می کند. هایما S7 توربو که قیمتی کم تر از ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در کارخانه دارد، این روزها در بازار آزاد بهای بیش از ۱۴۵ میلیون تومان را تجربه می کند و گاهی تا ۱۷۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری می شود. البته به گفته برخی نمایشگاه داران، این خودرو با قیمتی حدود ۱۴۵ تا ۱۴۷ میلیون تومان معامله می شود و عددهای بالاتر، آن چنان قابل استناد نیستند. به گفته کارشناسان بازار خودرو، در کنار وضعیت اقتصادی که باعث افزایش قیمت همه خودروها در بازار آزاد شده است، نوع عرضه ” ایران خودرو ” برای هایما S7 دلیل اصلی گرانی بیش از حد آن به حساب می آید. در حال حاضر ” ایران خودرو ” دیگر پیش فروشی برای تحویل فوری یا اقساطی این کراس اوور ندارد و آخرین پیش فروش S7 توربو برای تحویل در سال ۱۳۹۸ است. به گفته کارشناسان اگر ” ایران خودرو ” دوباره بتواند هایما S7 توربو را با موعد تحویل کم تر از سه ماه به بازار عرضه کند، می توان توقع داشت که بهای بازار آزاد آن دوباره کم تر از ۱۲۵ میلیون تومان باشد و به عبارت ساده به جای حباب قیمتی بیش از ۴۰ درصدی، با اختلاف قیمت کم تر از ۲۰ درصد در بازار آزاد معامله شود.
هایما S7 توربو به دلیل پیشرانه قوی، جعبه دنده AT به نسبت کم استهلاک، شتاب و قدرت خوب، امکانات رفاهی مناسب، ظاهر قابل قبول و پشتوانه خدماتی ” ایران خودرو ” توانسته در این چند سال با استقبال خوبی ظاهر شود و حضور کم رنگ نسخه تنفس طبیعی S7 را جبران نماید.

۲- جک S5؛ محبوب ترین کراس اوور بازار با حباب ۴۰ میلیون تومانی
کدام کراس اوورهای متوسط چینی بیش ترین حباب قیمتی را دارند؟
جک S5 از زمان عرضه خود به عنوان محبوب ترین کراس اوور بازار شناخته شد. با این که این خودرو اصالت چینی دارد و ابتدا تنها با نسخه دنده ای به فروش می رسید، اما ” کرمان موتور ” توانست تولید بالایی را برای جک S5 تجربه کند. این خودرو که قیمت ۱۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را در کارخانه ” کرمان موتور ” دارد، این روزها بهای بیش از ۱۵۰ میلیون تومان را در بازار آزاد تجربه می کند. هنگامی که به آگهی های فروش این خودرو مراجعه می کنید، برخی دلالان می خواهند نسخه های کارتکس و بدون پلاک را به شما بفروشند و اعلام می کنند که پس از دو سه روز خودرو به دست شما می رسد، اما در واقعیت شاید این فرآیند تا سه هفته هم طول بکشد. اما اگر بخواهید نسخه پلاک شده آمده تحویل این خودرو را خریداری کنید، به احتمال زیاد به قیمتی فراتر از ۱۶۰ میلیون تومان می رسید. بنابر گفته نمایشگاه داران تهران، حباب قیمتی جک S5 اتوماتیک حدود ۳۸ تا ۴۰ میلیون تومانی است و گویا این خودرو در ابتدای این هفته با قیمتی حدود ۱۶۳ میلیون تومان هم معامله شده است. به گفته کارشناسان بازار خودرو، اگر ” کرمان موتور ” بتواند عرضه جک S5 اتوماتیک را سریع تر از گذشته انجام دهد و از سویی آن را با موعد تحویل حدود یک ماه به دست مشتریان برساند، می توان توقع داشت قیمت این خودرو کم تر از ۱۳۵ میلیون تومان شود. به گفته این کارشناسان نوسان بهای ارز و طلا از یک سو و از سویی دیگر، نبود شرایط فروش جدید برای جک S5 اتوماتیک باعث شده اختلاف قیمت این خودرو در بازار و کارخانه بیش از حد تصور شود. در حال حاضر حباب قیمتی جک S5 اتوماتیک فراتر از ۳۰ درصد است که می توان آن را به حالتی مشابه به گذشته و حدود ۱۰ درصد رساند.

۳- بی وای دی S6؛ بزرگ ترین کراس اوور چینی بازار با حباب ۳۰ میلیون تومانی
کدام کراس اوورهای متوسط چینی بیش ترین حباب قیمتی را دارند؟
بی وای دی S6 بزرگ ترین کراس اوور بازار چینی ها شناخته می شود که از سال ۱۳۹۵ تولید آن در کارخانه ” کارمانیا ” آغاز شده است. این خودرو امروز بهای رسمی ۱۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را در ” کارمانیا ” دارد و مشتریان می توانند برای تحویل در سال ۱۳۹۸، برای پیش خرید بی وای دی S6 اقدام کنند. این کراس اوور از نظر فضای کابین، فضای بار، نوسان سیستم تعلیق و ابعاد کلی، بزرگ ترین و جادارترین کراس اوور شناخته می شود و به دلیل همین ویژگی و برخی تفاوت ها با رقیب ها توانسته سالانه چندهزار مشتری را برای شرکت نوپای ” کارمانیا ” جذب کند. البته این خودرو هنوز نتوانسته رکورد فروشی مانند رقیب های دیگر داشته باشد و به تیراژ تولید فراتر از ۱۰ هزار دستگاه در سال برسد. با این حال امروز دلالان و دارندگان بی وای دی S6 صفر کیلومتر گاهی قیمتی فراتر از ۱۷۰ میلیون تومان را برای این چینی قد کشیده اعلام می کنند. اما واقعیت این است که بهای قابل معامله برای S6 عددی حدود ۱۵۴ تا ۱۵۸ میلیون تومان است و در نهایت می توان گفت حبابی در حدود ۳۰ میلیون تومان دارد. کارشناسان بازار معتقدند اگر خودروسازی ” کارمانیا ” در کنار شرایط پیش فروش نقدی و اقساطی بلند مدت، بتواند تحویل های کم تر از ۳ ماه را با قیمت قطعی به دست مشتریان برساند، می توان بهایی کم تر از ۱۴۰ میلیون تومان برای این خودرو توقع داشت و به جای اختلاف قیمت ۲۴ درصدی، این عدد را به کم تر از ۸ درصد رساند.
البته امروز شرایط فروش جدیدی برای بی وای دی S6 ویژه نمایشگاه شیراز منتشر شد که در آن قیمت این خودرو ۱۳۶ میلیون ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده است که با توجه به افزایش قیمت ۱۱ میلیون تومانی از جانب کارخانه،قیمت بازار آزاد این خودرو هم افزایش خواهد داشت.

۴- چری تیگو۷؛ گران ترین کراس اوور چینی با حباب ۲۳ میلیون تومانی
کدام کراس اوورهای متوسط چینی بیش ترین حباب قیمتی را دارند؟
چری تیگو۷ به عنوان گران ترین کراس اوور چینی بازار شناخته می شود که شرکت ” مدیران خودرو ” آن را از سال ۱۳۹۶ به بازار کشور عرضه کرده است. این خودرو که روزهای اول، قیمتی کم تر از ۱۳۰ میلیون تومان را در کارخانه داشت، امروز بهای رسمی ۱۷۷ میلیون تومان دارد. این کراس اوور که در هفته های گذشته در برخی نمایشگاه های تهران قیمتی حدود ۲۳۰ میلیون تومان را هم تجربه می کرد، از ابتدای این هفته افت قیمت را تجربه کرده با بهایی کم تر از ۲۰۵ میلیون تومان برای فروش گذاشته می شود. البته این قیمت برای نسخه های پلاک شده ای است که در نمایندگی حضور دارند و همان لحظه می توانید خودرو را تحویل بگیرید. به گفته بازاریان با اعلام شرایط فروش جدید ” مدیران خودرو “، با این که قیمت چری تیگو۷ افزایش پیدا کرده بود اما به دلیل موعد تحویل ۴۵ روزه، قیمت های بسیار بالای این خودرو شکسته شده و اکنون خریداران واقعی حاضر هستند قیمتی کم تر از ۲۰۰ میلیون تومان را برای این کراس اوور چینی بپردازند. اما بیش ترین قیمتی که در چند روز گذشته برای چری تیگو۷ پرداخت شده است، حدود ۱۹۴ تا ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. به این ترتیب در شرایطی که فروشندگان و دلالان این خودرو از موضع خود عقب نشینی کرده اند و اکنون قیمت های حدود ۲۰۰ میلیون تومان را برای تیگو۷ اعلام می کنند، همچنان حباب قیمتی حدود ۱۳ درصد برای این خودرو وجود دارد که برای محصولی با موعد تحویل ۴۵ روز باید کم تر از ۱.۷ درصد باشد.

نتیجه گیری

مفهوم این گزارش حرکت بازار سرمایه های سرگردان به سوی خرید خودرو نیست، بلکه باید بدانیم، در این میان شرکت های تولیدکننده خودرو نقش اساسی در کنترل بازار دارند و مشتریان و مسئولان باید در میان مطالبه گری های خود، از خودروسازان دولتی و خصوصی بخواهند با بخشنامه های فروش میان مدت و کوتاه مدت، بهای بازار آزاد را کاهش دهند. در این میان هم گاهی وجدان شرکت های خودرویی باید به میان آید و آن ها هم اگر می توانند، به جای سوء استفاده از بازار با عرضه سریع و فروش های کوتاه مدت، قیمت خودرو را در بازار کنترل کنند. بدیهی است اگر قیمت تعدادی از خودروهای مشابه و در یک رده قیمت کاهش پیدا کند، خودروهای همرده دیگر نیز مجبور به افت قیمت در بازار هستند. برخی از کارشناسان بازار معتقدند تعدادی از تولیدکنندگان دولتی و خصوصی به صورت خود خواسته از عرضه خودروهای شان به صورت تحویل فوری جلوگیری کرده اند تا بتوانند قیمت آن را در بازار آزاد بالا ببرند و در پایان جذب سرمایه بیش تری را با پدید آوردن بازار پر سود و کاذب داشته باشند. این پیشنهاد تنها یک حرف نیست، بلکه امروز اگر یک شرکت، خودرویی را همچنان مانند روند سال گذشته خود عرضه کند با تمام مشکلات اقتصادی، بهای بازار آزاد آن غیر منطقی نمی شود. در حال حاضر در میان رده کراس اوورهای متوسط چینی هستند خودروهایی که در بازار آزاد با بهای کارخانه معامله می شوند یا در کلاس های دیگر، خودرویی می بینیم که اختلاف کم تر از ۲ درصد میان بهای کارخانه و بازار برای آن وجود دارد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.