کدام سدان ها پرچمدار اتوماتیک های کمتر از 100 میلیون تومان می شوند؟

کدام سدان ها پرچمدار اتوماتیک های کمتر از 100 میلیون تومان می شوند؟
این روزها با نوسان های بازار ارز و حواشی ایجاد شده برای صنعت خودرو، شاهد هستیم که هر روز قیمت خودروها افزایش پیدا می کند. این افزایش قیمت بیشترین فشار مالی و روانی را به مشتریان بازار کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان وارد می کند و از طرفی بیشترین نوسان در این بخش دیده می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

حال در کنار نوسان بازار ارز، امروز به خاطر کسری قطعه و از طرفی سخت شدن تامین مواد مورد نیاز برای تولید خودرو، شاهد هستیم که اکثر خودروسازان کشور با تاخیر محصولاتشان را به بازار عرضه می کنند. همین تاخیر یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودروها است و وقتی مقام مسئولی در شرایط فعلی سخن از آزاد سازی قیمت خودرو می زند، بدیهی است که ناگهان بازار به حد انفجار نزدیک شده و گاهی همین خودروهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به کانال بالاتری ورود پیدا می کنند.
در شرایط فعلی اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه برخی خودروها، باعث شده تا احتمال آن وجود داشته باشد که خودروسازان قیمت رسمی محصولاتشان را افزایش دهند. از طرفی آزادسازی نرخ ارز برای شرکت های خودرویی، یکی از دلایلی است که پیش بینی کارشناسان برای افزایش قیمت خودروهای مونتاژی وجود دارد.
به عنوان مثال امروز می بینیم که خودرویی چون فاو بسترن B30 با قیمتی حدود ۷۰ میلیون تومان در کارخانه بهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان را در بازار آزاد تجربه می کند و از طرفی تاخیرهای پیش آمده در تحویل آن و عدم اعلام شرایط فروش جدید برای این سدان چینی، احتمال آن را می دهد که در طرح های فروش جدید بهمن موتور، بهای این خودرو با توجه به شرایط فعلی حدود ۲۸% افزایش پیدا کند.
از آن طرف شاهد آن بودیم که بهای رسمی جیلی GC6 اکسلنت به عنوان یک خودرو مهجور در بازار از ۶۵ میلیون تومان به مرز ۸۰ میلیون تومان در کارخانه رسید و این یعنی باز هم احتمال دارد که بهای این خودرو افزایش پیدا کند.
برلیانس H330 هم که پرفروشترین سدان اتوماتیک این بازار است، امروز وقتی قیمتی کمتر از ۷۰ میلیون تومان را در کارخانه دارد، با بهایی بیش از ۸۲ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شود. در همین وضعیت می بینیم که برخی مقام های مسئول در دولت و مجلس موافقت خود را با آزادسازی قیمت خودروها اعلام کرده اند و از طرفی پارس خودرو هم باید از این پس به جای استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی به سراغ تامین منابع مالی از بازار ثانویه باشند و این به آن معناست که به احتمال زیاد این خودرو هم افزایش قیمت حدود ۲۰ درصد را در آینده نزدیک بر اساس وضعیت فعلی پیدا می کند.
پژو ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک هم که قرار بود با قیمتی کمتر از ۶۰ میلیون تومان به دست مشتریان برسد، به احتمال زیاد با آزادسازی قیمت گذاری قیمتی فراتر از ۷۰ میلیون تومان را به خود اختصاص می دهد. در شرایط فعلی نسخه هاچبک این خودرو گاهی بهای ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان را هم به خود دیده و این درحالی است که قیمت رسمی این هاچبک اتوماتیک کمتر از ۵۵ میلیون تومان در کارخانه است.
جک J4 هم به عنوان جدیدترین سدان اتوماتیک کرمان موتور حضور خود را در مرحله پیش فروش با قیمتی کمتر از ۶۷ میلیون تومان آغاز کرد و در آخرین پیش فروش این شرکت، قیمت حدود ۷۸ میلیون تومان را به خود دید. با اینکه قرار است که از چند هفته دیگر تحویل J4 آغاز شود، اما می بینیم که گویا بازار دلالی و سرمایه گذاری برای این خودرو داغ شده و برخی افراد حواله های ۳۰ میلیون تومانی خود را تا ۵۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته اند. به عبارت ساده، احتمال دارد که در بهترین حالت جک J4 قیمتی حدود ۸۵ میلیون تومان را در بازار آزاد به خود اختصاص دهد. حال اگر کرمان موتور هم بخواهد پیرو سایر خودروسازان قیمت این خودرو را افزایش دهد، احتمالا در دور جدید پیش فروش بهای بیش از ۸۰ میلیون تومان را برای این خودرو اعلام می کند و به این ترتیب باید توقع قیمت ۹۰ تا ۹۵ میلیون تومان را برای جک J4 در بازار آزاد داشت.
رنو تندر۹۰ پلاس اتوماتیک هم که گویا آخرین نفس های حضورش را در بازار ایران تجربه می کند، قیمتی حدود ۸۸ میلیون تومان را در بازار آزاد دارد و گاهی بهای ۱۰۰ میلیون تومان را هم در آگهی ها به خود دیده است. حال برخی احتمال می دهند با ارائه مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان، قیمتی رسمی این خودرو حداقل ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند و به عبارت ساده شاید رنو تندر۹۰ پلاس قیمتی فراتر از ۱۰۰ میلیون تومان را در بازار تجربه کند.

پس به این نتیجه می رسیم که اگر کوچکترین اجازه تغییر در قیمت خودروها به خودروسازان داده شود، به راحتی محصولاتی چون فاو بسترن B30، رنو تندر۹۰ پلاس و برخی خودروهای سدان اتوماتیک دیگر فراتر از ۱۰۰ میلیون تومان می شوند و عملا مشتریان بسیاری نمی توانند به راحتی خرید این خودروها را انجام دهند.
در نهایت بهترین حالت ممکن در صورت افزایش قیمت رسمی خودروها این است که محصولاتی چون پژو ۲۰۷i صندوقدار، برلیانس H330، برلیانس H230، جک J4، ساینا و جیلی GC6 بازار اتوماتیک های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان را حفظ کنند. اما واقعیت این است که با توجه به اعلام ترک جیلی از بازار ایران، نمی توان توقع داشت که جیلی GC6 به عنوان سرآمد این بازار شناخته شود. همچنین خودروهایی چون برلیانس H230 و ساینا اتوماتیک هم با توجه به مشخصات و سابقه حضورشان در بازار، نمی توانند در جو رقابتی قابل توجهی را در بازار کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان سدان های اتوماتیک ایجاد کنند.
بنابراین به احتمال زیاد در صورت افزایش قیمت رسمی خودروها توسط خودروسازان، رقابت اصلی میان سدان های اتوماتیک کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بین جک J4، برلیانس H330 و پژو ۲۰۷i صندوقدار شکل می گیرد. از همین الان می توان پیش بینی کرد که با توجه به عدم عرضه اقساطی پژو ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک از جانب ایران خودرو، بیشترین حاشیه قیمتی برای این سدان پیش می آید و بعد از آن احتمالا برلیانس با سابقه به نسبت خوبش می تواند با فروش بالا و از طرفی اختلاف قیمت منطقی وضعیت مساعدش را در بازار همچنان تجربه کند. اما جک J4 نیز می تواند به عنوان یک سدان اتوماتیک که شرایط فروش راحتتری نسبت به رقبای دیگر دارد، به ناگاه موفقیت های زیادی را در بازار کم رونق سدان های اتوماتیک از آن خود کند و به خاطر همین سهولت در خرید و از طرفی ایجاد جو بازار سرمایه ای برای J4، فروش آن در بازار بیشتر شود.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.