کدام خودروها و شرکت ها مجوز پیش فروش دارند؟

کدام خودروها و شرکت ها مجوز پیش فروش دارند؟
با مراجعه به سایت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، یکی از لینک های موجود در این وبسایت مربوط به مجوز پیش فروش خودروهای تولید داخل و وارداتی است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در بخش مربوط به مجوزهای پیش فروش خودرو ذکر شده است که: « به گزارش روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، فهرست شرکت های تولیدی و وارداتی مجاز به پیش فروش و واردات خودرو که نسبت به اخذ مجوز وفق ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نموده اند به شرح جداول زیر می باشد. » در همین صفحه شما می توانید جدولی متشکل از نام خودرو، شماره مجوز، تاریخ و نام عرضه کننده شرکت ها را ببینید. چندی پیش در سایت رسمی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان،می توانستید ببینید که یک شرکت خودرویی چند دستگاه از هر محصول را در مرحله پیش فروش می تواند عرضه کند.
با بررسی های ساده ای که خود مخاطبان و مشتریان می توانند در این سایت داشته باشند و نوع اعلام این اطلاعیه را مورد تحلیل قرار دهند، مشخص است که در ابتدا اگر شرکتی بخواهد خودرویی را پیش فروش کند، باید درخواستی را با شرایط مورد نظر خود به این سازمان وابسته به وزارت صمت ارسال نماید. بدیهی است که باید در اولین گام، بخشنامه پیش فروش یک شرکت قوانین اصلی را مانند بازه زمانی تحویل، سود مشارکت، انصراف و… را رعایت نماید. اما یکی از کارهای این سازمان در خصوص صدور مجوز پیش فروش خودرو این است که ببیند، یک خودروساز یا وارد کننده، چند دستگاه از هر محصول را می تواند در یک طرح فروش عرضه کند و به اصلاح ساده، در زمان تحویل آیا می تواند این تعداد خودرو را به دست مشتری برساند؟ بدیهی است که شرکت های عرضه کننده خودرو باید مدارکی درباره امکان تولید یا واردات خودرو به این سازمان اعلام کنند و در گام بعدی با توجه به مجوزهای دریافت شده پیشین، اثبات کنند که قصد دارند بر مبنای سفارش قطعات برای تولید، سفارش گذاری به کمپانی مادر در خارج از کشور یا ظرفیت موجود در عقد قراردادهای ظرفیت ساخت، این تعداد خودرو را پیش فروش کنند. بدیهی است که وقتی یک شرکت چنین شرایطی را داشته باشد می تواند در کم تر از چند روز مجوز پیش فروش هر خودرویی را دریافت کند و از آن طرف هم پیش از مراجعه مشتری برای پیش خرید، سازمان حمایت نیز
راستی آزمایی این طرح فروش درباره تحویل قطعی خودرو را انجام داده است. در این چند وقت بارها شاهد بوده ایم که به هر سختی، اگر شرکتی مجوز پیش فروش خودرو داشته است، توانسته در نهایت خودرو را بر اساس تعهدات داده شده به دست خریدار برساند. حال در این میان از شرکت های خودروساز بزرگ دولتی گرفته تا واردکنندگان کوچک، در برخی موارد شاید به دلیل ناقص بودن مدارک شان یا آماده نبودن بستر تولید یا واردات خودرو، به سمت دریافت مجوز نرفته اند و فروش خود را با نام هایی همچون مشارکت در تولید، فروش سرمایه گذاری یا علی الحساب انجام داده اند.
اما نکته جالب این جاست که در آخرین به روزرسانی سایت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، عمده شرکت هایی که امروز در حال فروش مدت دار خودرو هستند، هیچ یک مجوزهای لازم را برای پیش فروش دریافت نکرده اند و به عبارت ساده، هنوز شرایط عرضه خودرو یا تولید آن برای شان فراهم نشده است. بر اساس جدول زیر، آخرین مجوزهای داده شده برای پیش فروش به شرکت ” یاران خودروی اروند ” بوده که بتواند دو محصول دامای X5 و X7 را با مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به فروش رساند. مجوز قبلی در فهرست سازمان حمایت هم به شرکت ” بهمن موتور ” برای فروش هاوال H2 و فاو بسترن B30 داده شده و با گذشت بیش تر از دو ماه از آن مجوز می بینیم که در هفته های گذشته، شرکت ” بهمن موتور” از این مجوز استفاده کرده است. بنابراین مشتریانی که این خودروها را ثبت نام کرده اند، می توانند به مراتب اطمینان خاطر بیش تری نسبت به افرادی داشته باشند که خودروهای مشابه را بدون مجوز پیش فروش خریداری نموده اند.
امروز شاید بهتر باشد که مشتریان خودروها هوشمندانه تر نسبت به پیش خرید خودرو اقدام کنند و اگر می بینند که شرکتی محصولی را با شرایط فروش مدت دار عرضه می کند، دلیل نداشتن مجوز را جویا شوند و به نوعی با رفتار خود، این حق قانونی را مطالبه کنند.
کدام خودروها و شرکت ها مجوز پیش فروش دارند؟

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.