کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟

کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
بی شک تا امروز از منابع خبری مختلف شنیده اید یا مطالعه ای در این مورد داشته اید که با اعمال تحریم ها، نشان های خودروسازی همچون رنو، پژو، سیتروئن و… بازار ایران را ترک می کنند و از سویی با ایجاد مشکل در تراکنش مالی میان خودروسازان و شرکت های خارجی، تولید بسیاری از خودروها با نقص قطعه انجام می شود و از سویی دیگر این اتفاق باعث شده در تحویل آن ها تاخیرهای کوتاه و بلند مدت پیش آید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اکنون در این بخش قصد داریم به یکی از مهم ترین دغدغه های مشتریان ایرانی بپردازیم. آیا خودروهایی که در ماه های گذشته ثبت نام کرده اند، سرانجام به دست شان می رسد یا نه؟

اگر یادتان باشد، در هفته های گذشته بارها از سوی رسانه ” اسب بخار ” اعلام شد که اعلام شرایط پیش فروش برای خودروهای مختلف به معنی تعهد صد درصدی خودروسازان نیست و اگر می خواهید از تحویل خودروی مورد نظر اطمینان کامل پیدا کنید، پیش از ثبت نام یک بار به سایت رسمی سازمان حمایت مراجعه کنید و ببینید که خودروساز برای پیش فروش خودروی مورد نظر مجوز دریافت کرده است یا خیر؟ زیرا وجود مجوز پیش فروش خودرو در سایت رسمی سازمان حمایت تا حدی زیادی این اطمینان را می دهد که این نهاد نظارتی امکان سنجی تولید خودرو را بررسی کرده است. اما اگر خودرویی در فهرست سازمان حمایت نبود حداقل پیش فروش هایی را انتخاب کنید که تحویل خودرو را به شکل فوری یا کم تر از ۴۵ روز انجام می دهند. وگرنه امروز می بینیم که بیش تر شرکت های خودرویی طرح های فروش بلند مدت خود را بدون مجوز رسمی سازمان حمایت با نام هایی غیر از پیش فروش مانند مشارکت در تولید، حمایت از تولید ملی و… رسانه ای می کنند و نسبت به دریافت وجه نقد از مشتریان اقدام می نمایند. اگر این مراحل را قبل از پیش خرید خودرو انجام نداده اید، شاید بتوانید در این متن نام خودروی خود و وضعیت احتمالی آن را پیدا کنید.

۱- پژو ۲۰۰۸
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
پژو ۲۰۰۸ از همان ابتدا با تاخیر به دست مشتریان رسید و اکنون حدود ۴ ماه در تحویل این خودرو از سوی ” ایکاپ ” و ” ایران خودرو ” تاخیر در تحویلش وجود دارد. اما مشتریان این خودرو تا حد زیادی می توانند مطمئن باشند سرانجام با ۶ ماه تاخیر هم خودرو به دست شان می رسد و بارها ایران خودرو، ایکاپ و پژو اعلام کرده اند که با وجود ترک پژو از بازار ایران، تمام تعهدها به مشتریان پژو ۲۰۰۸ پاسخ داده می شود. پس جای نگرانی خاصی نیست و گویا قطعه های این خودرو نیز برای ساخت و مونتاژ در کشور وجود دارد. فقط آن هایی که هنوز به دنبال خرید پژو ۲۰۰۸ هستند توجه داشته باشند که با این خبر هم به سراغ حواله های این خودرو نروند، زیرا حواله های ۲۰۰۸ غیر قابل انتقال است و اگر تنها یک درصد، خودرو شامل طرح تبدیل یا تعویض با محصولی دیگر شود، دست تان به هیچ مرجعی برای پیگیری سریع حق تان، بند نیست.

۲- سیتروئن C3
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
خریداران پیش فروش سیتروئن C3 هم می توانند از تحویل خودروی شان مطمئن باشند. همان طور که از گزارش خط تولید این هاچ بک اسپرت پیش از وقوع چنین اتفاق هایی معلوم بود، تولید این خودرو چند هفته پیش از ثبت نام آغاز شده و اکنون با تعلیق همکاری سیتروئن با سایپا، به گفته مدیران ارشد این دو شرکت هیچ نگرانی ای برای مشتریان نباید به وجود آید و تمام دو هزار دستگاه سیتروئن C3 به دست خریداران می رسد. برخی احتمال می دهند تاخیر حدود ۳ تا ۶ هفته ای در تحویل سیتروئن C3 پیش آید، اما احتمال عدم تحویل یا طرح تعویض خودرو نزدیک به صفر است. با این حال با توجه به عدم انتقال حواله سیتروئن C3، به هیچ وجه نسبت به خرید حواله ها و فیش های پرداختی این خودرو اقدام نکنید.

۳- سوزوکی گرندویتارا
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
سوزوکی گرندویتارا جزو آن خودروهایی بود که پس از ایجاد نابه سامانی در بازار خودرو بسیار محبوب شد و اکنون قیمت ۲۵۰ میلیون تومان را در بازار آزاد زیر دست دلالان تجربه می کند و گویا سود حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را برای کاسبان تحریم داشته است. با این که این روزها تحویل سوزوکی گرندویتارا با کمی تاخیر انجام می شود و خبری هم از مرحله جدید پیش فروش این خودرو نیست، پیشنهاد می شود که به هیچ وجه سراغ خرید حواله های این خودرو برای رسیدن به قیمت پایین تر نیز نروید، زیرا احتمال دارد با آغاز تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا، تولید این شاسی بلند کوچک ژاپنی در ” ایران خودروی خراسان ” با مشکل رو به رو شود و از پایان شهریور تاخیرهای چند ماهه برای تحویل گرندویتارا در پیش باشد. برخی شایعه های تایید و تکذیب نشده می گویند تولید گرندویتارا در ” ایران خودرو ” روزهای پایانی خود را سپری می کند و حتی بار جدید قطعه های این خودرو برای تولید در ایران، از سوی ” سوزوکی ” ژاپن به دلیل مسأله تحریم و عدم ثبات در انتقال پول به کشور مبدا نیز، به بنادر ایران ارسال نشده و به احتمال زیاد تولید این خودرو منتفی می شود. اما این صحبت ها تنها در حد شایعه است و ” اسب بخار ” هیچ گاه این مطلب را تایید یا تکذیب نمی کند. اما پیشنهاد ما به مشتریان این است که حداقل احتیاط لازم را داشته باشید و به دلیل برخی صحبت ها هم که شده به سراغ حواله گرندویتارا در شرایط کنونی نروید.

۴- رنو تندر۹۰، تندر۹۰ پلاس، پارس تندر، ساندرو، ساندرو استپ وی و تندر۹۰ پیکاپ
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
همان طور که در خبرها اعلام شد، به تازگی کمپانی ” رنو “ی فرانسه به صورت رسمی اعلام کرده که به احتمال زیاد در جهت پیروی از تحریم های آمریکا فعالیت خود را در ایران متوقف می کند. همچنین چند روز پیش ” ایران خودرو ” در بخشنامه ای اعلام کرد خریداران رنو تندر۹۰ پلاس اتوماتیک و دنده ای می توانند از طرح تبدیل استفاده کنند و به جای این خودرو سوار بر دانگ فنگ H30 کراس بشوند. اعلام این طرح تبدیل گویا به دلیل ضعف در تولید و ناقصی قطعه اعلام شده و در پی آن تاخیرهای بسیاری برای تحویل خودروها پیش آمده است. همچنین تحویل خودروهای تولیدی رنو در ” پارس خودرو ” با تاخیر همراه شده و برخی روزها تولید خانواده ساندرو و تندر۹۰ در ” پارس خودرو ” نیز نزدیک به صفر بوده است. با توجه به حجم تعهدهای این شرکت برای تحویل ساندرو، ساندرو استپ وی، تندر۹۰ و پارس تندر احتمال داده می شود تاخیرهای کنونی بیش از حد انتظار شود و از سویی به دلیل ضعف در تامین قطعه برای تولید این خودروها، طرح تبدیل با محصولات برلیانس از سوی ” پارس خودرو ” و ” سایپا ” اعلام شود. همچنین برخی می گویند در صورت اتمام موجودی ” ایران خودرو ” برای تندر۹۰ پیکاپ، شاید مشتریان به سراغ خودرویی همچون آریسان بروند. با این حال در پی تاخیرهای کنونی و همچنین حاشیه های خروج رنو از ایران، آن هایی که موعد تحویل خودروی شان برای پایان شهریور و نیمه دوم امسال است، آن چنان به تحویل خودروهای رنو دلخوش نباشند و از سویی پیشنهاد می شود که مشتریان خارج این ماجرا نیز از خرید حواله های این خودروها خودداری کنند.

۵- پژو ۲۰۷i هاچ بک و صندوق دار اتوماتیک
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
اگر جزو مشتریانی هستید که پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک یا هاچ بک اتوماتیک را ثبت نام کرده اید، شاید امروز با تاخیر در تحویل این خودروها نیز دست و پنجه نرم می کنید و بسیاری از برنامه های تان بر هم خورده است. امروز در تحویل گروه پژو ۲۰۷i اتوماتیک نیز تاخیر بیش از دو ماه اتفاق افتاده و ” ایران خودرو ” ۲۰۷i صندوق دار و هاچ بک را در نسخه های اتوماتیک به مشتریان تحویل نمی دهد. با این که در فضای مجازی تصاویر خط تولید پژو ۲۰۷i صندق دار اتوماتیک و هاچ بک منتشر شده است، اما در تحویل این خودروها تاخیر وجود دارد و گروه مشتریان تحویل خرداد ماه نیز هنوز دعوتنامه های شان را دریافت نکرده اند. برخی می گویند با توجه به تعلیق همکاری ” پژو ” با ” ایران خودرو “، به احتمال زیاد دوباره تولید پژو ۲۰۷i اتوماتیک متوقف می شود و در بهترین حالت نسخه های دنده ای آن در بازار کشور باقی می ماند. این نظریه بر اساس آن است که بازگشت جعبه دنده اتوماتیک پژو ۲۰۷i پس از امضای برجام اتفاق افتاد و پیش از آن به دلیل وجود تحریم ها از سال ۱۳۹۱، تولید این خودرو نیز در ایران متوقف شده بود. اکنون برخی منابع از داخل ” ایران خودرو ” می گویند آنچنان مشکل خاصی برای تحویل پژو ۲۰۷i اتوماتیک هاچ بک و صندوق دار وجود ندارد و تنها مشتریان باید چند ماه تاخیر را تحمل کنند. اما احتمال دارد برای خریداران پیش فروش این خودروها با موعد تحویل آخر تابستان و نیمه دوم امسال ، دیگر امکان تحویل پژو ۲۰۷i صندوق دار و هاچ بک با جعبه دنده اتوماتیک فراهم نباشد و خریداران به اجبار باید از طرح های تبدیلی همچون معاوضه با نسخه های دنده ای یا تحویل دانگ فنگ H30 کراس اتوماتیک استفاده نمایند. بنابراین پیشنهاد می شود اگر می خواهید حواله پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک یا هاچ بک اتوماتیک را خریداری کنید، حداقل موعد تحویل مرداد ماه به قبل آن را بخرید که اطمینان بیش تری نسبت به تحویل نسخه اتوماتیک آن ها داشته باشید.

۶- بی وای دی F3،S6 دنده ای و بی وای دی S7
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
زمانی شرکت خودروسازی ” کارمانیا ” در بحث تحویل خودرو و تعهداتش به روز شده بود و تاخیری در تحویل خودرو نداشت. اما با توجه به مشکلاتی که امروز برای تمام خودروسازان وجود دارد، این شرکت هم گاهی با تاخیر ۴۵ روز تا دو ماه خودروها را به دست مشتریان می رساند. همچنین در طرح های فروش بی وای دی S7 همیشه اعلام می کند که فروش بر مبنای مشارکت در تولید خودرو است. در حال حاضر این شرکت در تحویل بی وای دی S6 و F3 دنده ای چند هفته تاخیر را برای خریداران ایجاد کرده و احتمال داده می شود بی وای دی S7 هم به جای تحویل سری اول آن در آخر مرداد ماه، از ابتدای پاییز به دست خریداران برسد و این یعنی حدود دو ماه تاخیر! اما آن طور که مشخص است، این شرکت با تمام توان خود تولید بی وای دی S6 و F3 را انجام می دهد و به دنبال آن است که هرچه زودتر در بحث تعهدهای خود به روز شود. اما در نظر داشته باشید که اگر جزو مشتریان این سه محصول ” بی وای دی ” و ” کارمانیا ” هستید، باید حدود دو ماه تاخیر را در نظر داشته باشید. هنوز درباره محصولات بی وای دی بحث عدم تحویل یا طرح تبدیل خودرو پیش نیامده و کمپانی ” بی وای دی ” چین و خودروسازی ” کارمانیا ” بارها بیانیه خبری ای را منتشر کرده اند که همچنان به فعالیت بر مبنای تولید در بازار ایران ادامه می دهند.

۷- هیوندای i20، اکسنت، النترا AD، سانتافه و توسان
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
اگر برای خرید خودروهای هیوندای به ” کرمان موتور ” مراجعه کرده اید، به دو دسته تقسیم می شوید، یا جزو مشتریانی هستید که خودروهای وارداتی هیوندای همچون النترا AD 2018، سانتافه و توسان را انتخاب کرده اید و این روزها پس از مدت ها تاخیر می دانید که با نامه جدید مسئولان، تحویل خودروهای شما میسر شده است. در حال حاضر با تاخیرهای نه چندان کوتاه، ” کرمان موتور ” نیز مانند دیگر واردکنندگان خودرو به دنبال این است که هرچه زودتر تعهدهای خود به مشتریان را پاسخ دهد و در حال حاضر براساس شواهد ترخیص و تحویل، خودروهای وارداتی ” هیوندای ” و ” کرمان موتور ” در حال انجام است.
اما اگر جزو مشتریان هیوندای i20 و اکسنت هستید، مشخص است که به سراغ خودروهای مونتاژی این شرکت رفته اید و می دانید دو ماه تاخیر در تحویل خودروها وجود دارد. از هفته گذشته تحویل هیوندای i20 موعد اردیبهشت و خرداد آغاز شده و همچنین تحویل هیوندای اکسنت هم در حال انجام است. آن طور که از طرح های فروش ” کرمان موتور ” برای این دو خودرو مشخص است، به احتمال بسیار زیاد هیوندای هم مانند پژو و سیتروئن تعهدهای تولیدی خود را انجام می دهد و سرانجام مشتریان با چند ماه تاخیر به هیوندای i20 آپشنال یا اکسنت مونتاژی خود می رسند.

اما اگر جزو مشتریان هیوندای النترا AD مونتاژی هستید، به احتمال بسیار زیاد به جای این خودروی کره ای، جک S3 یا S5 را انتخاب کرده اید و در حال تحویل آن هستید. با توجه به اخبار رسیده تعداد محدود و انگشت شماری از این خودرو در ” کرمان موتور ” تولید شده و تمام آن ها برای انجام تست های تخریب، تطبیق، استاندارد و… به کشور مبدا و نهادهای مختلف ارسال شده و امکان تحویل حتی یک دستگاه از آن ها به مشتریان وجود ندارد. بنابراین می توان گفت به طور کل امکان دیدن حتی نمونه ای از هیوندای النترا AD تولید داخل به هیچ وجه برای عموم وجود ندارد. این موضوع که شایعه شده ” کرمان موتور ” نمی خواهد النتراهای مونتاژی را به مردم تحویل دهد و منتظر است در ماه های آتی آن ها را به اسم وارداتی به بازار عرضه کند، به هیچ وجه امکان پذیر نیست. در گذشته خودروسازانی بوده اند که محصول وارداتی را به اسم تولید داخل به مشتری تحویل داده اند، اما امکان فروش خودروی داخلی به اسم وارداتی به هیچ وجه وجود ندارد، زیرا مدارک خودروهای وارداتی به طور کل متفاوت است و از سویی به هیچ عنوان نمی توان شناسنامه تولید و شماره های شناسایی خودروهای تولید داخل را حتی مشابه خودروهای خارجی درج کرد.

۸- جک S5، S3، J4 و لیفان ۸۲۰، X50 و X60
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
در بحث خودروهای جک هم همین مسأله وجود دارد که ” کرمان موتور ” حدود یک تا دو ماه در تحویل آن ها، تاخیر دارد. اما هنوز خبری از طرح تبدیل نیست و گویا آن قدر قطعات برای تولید محصولات جک و لیفان در انبار این شرکت وجود دارد که جای نگرانی نیست. وقتی می گوییم جای نگرانی نیست، به این منظور است که حداقل در شرایط کنونی، با دو ماه تاخیر به خودروی مورد نظرتان در میان محصولات چینی ” کرمان موتور ” می رسید. در حال حاضر مشتریان جک S3 و S5 تاخیر حدود سه هفته تا دو ماه را تجربه می کنند. برای جک J4 هم باید گفت که تولید آن آغاز شده و به احتمال زیاد مشکل یا تاخیری در تحویل آن از پایان تابستان نیز وجود ندارد. برای محصولات لیفان نیز آمار تولید نشان می دهد که میان عرضه و تقاضا رابطه خوبی برقرار است و مشتریان لیفان ” کرمان موتور ” نیز گلایه خاصی ندارند.

۹- جیلی GC6 اکسلنت
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
برخی منابع خبری می گویند شرکت ” جیلی ” به صورت رسمی به ” خودروسازان بم ” و همچنین ” آرین خودروی پارس ” تعلیق در همکاری خود برای تولید و واردات خودرو را اعلام کرده است. اکنون می گویند این روزها ” خودروسازان بم ” آخرین قطعه های جیلی GC6 اکسلنت را به هم متصل می کند و دیگر قرار نیست خبری از تولید جیلی در ایران باشد، اما آن طور که مشخص است، تاخیر خاصی در تحویل جیلی GC6 وجود ندارد. البته توجه داشته باشید بنا به تعلیق همکاری جیلی با ایران، شاید آنچنان طرح توسعه این برند مطرح چینی در بحث خدمات و کسب بازار رقابتی محقق نشود و تنها شما مالک خودرویی باشید که آن چنان خدمات آن رایج نیست و در ادامه نتوانید به راحتی آن را در بازار بفروشید. اما آن هایی که جیلی GC6 اکسلنت را موعد تحویل شهریور و مهر ۹۷ ثبت نام کرده اند، شاید مجبور باشند تا چند هفته ای تاخیر را تجربه نمایند.

۱۰- ریگان ۲۱۰T یا همان کوپا ۲۱۰T
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
ریگان ۲۱۰T را می توان یکی از گزینه های جذاب خانواده ” خودروسازی کرمان ” دانست. اما با این که مراسم تحویل این خودروها از سوی شهر خودرو برگزار شد، گویا همچنان شماره گذاری خودروهای تحویل داده شده انجام نشده و مدارک این کراس اوور مونتاژ داخل در پلیس راهور تایید نگردیده است. در کنار این که ” ریگان خودرو ” در تحویل کوپا ۲۱۰T تاخیر دارد، شماره گذاری خودروهایش نیز آغاز نشده و پس از سه هفته از تحویل خودروها، مشتریان آن ها را بدون پلاک در پارکینگ منزل خود یا انبار شهر خودرو تماشا می کنند. البته این مشکل قابل حل است و دیر یا زود خودروهای ” ریگان خودرو ” مزین به پلاک ملی می شوند. اما با توجه به تاخیرهای پیش آمده، پیشنهاد می شود از خرید حواله های این خودرو دست بکشید و حداقل به سراغ نسخه های تولید شده آمده تحویل بروید. با توجه به اخبار رسیده مشکلات تراکنش مالی برای کوپا هم مانند برندهای چینی دیگر وجود دارد و به احتمال زیاد تاخیر در تحویل برای ماه های آتی این خودرو بیش تر می شود. این مشکل در حال حاضر برای خودروهای جک، لیفان، بی وای دی، چری و… قابل پیش بینی است.

۱۱- محصولات چری و ام وی ام
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
در هفته های گذشته بارها مشتریان ” مدیران خودرو ” به گروه مستند ” اسب بخار ” پیام داده اند که از ام وی ام X22 گرفته تا چری تیگو۷، مشکلاتی برای تحویل خودرو وجود دارد و مشتریان نمی توانند در موعد مقرر حتی خودروهای فروخته شده به اسم تحویل فوری را دریافت کنند. شاید در روزهای قبل دیده یا خوانده اید که روابط عمومی و بخش بازاریابی و فروش ” مدیران خودرو ” برای برندهای ام وی ام و چری درباره رفع مشکل در تحویل خودروها اطلاع رسانی کرده اند و گویا این تاخیر در حال برطرف شدن است. تاخیر پیش آمده برای تحویل چری تیگو۷ و دیگر محصولات ” مدیران خودرو ” باعث شد برای نخستین بار رشد قیمت این خودروهای چینی در بازار آزاد اتفاق افتد. اما با کمرنگ شدن اختلاف میان قیمت کارخانه و بازار محصولات ” مدیران خودرو “، گویا مسأله تاخیر در تحویل خودروها کمرنگ تر شده است. اما همچنان پیشنهاد می شود در شرایط کنونی به سمت پیش فروش های مدت دار خودروهای چینی مانند ام وی ام و چری نروید و تنها از طرح های فروش فوری و قطعی استفاده نمایید.

۱۲- ام جی ۳۶۰ و خودروسازی آذویکو
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
هنگامی که ام جی ۳۶۰ توربو پا به خط تولید خودروسازی آذویکو گذاشت، به جای موعد تحویل اردیبهشت ماه پیش از عید ۱۳۹۷ به دست مشتریان رسید و به عبارتی هفته ها زودتر در اختیار مالکان قرار گرفت. اما پس از آغاز سال جدید تاخیر در تحویل خودروهای ام جی هم آغاز شد و اکنون برخی مشتریان می گویند از ۴۵ روز تا دو ماه آذویکو در تحویل ام جی ۳۶۰ توربو و دنده ای تاخیر دارد. همچنین با پررنگ شدن مشکلات تراکنش مالی میان چین و ایران، پیشنهاد می شود به سراغ حواله های این سدان چینی تولید داخل نروید و تنها نسخه های موجود در بازار را خریداری کنید. از سویی این شرکت هم همیشه طرح های فروش بلند مدت داشته و شاید در شرایط کنونی اقتصادی، صلاح نباشد از چنین طرح هایی استقبال لازم
به عمل آید.

۱۳- خودروهای هایما و چانگان
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
هایما S7 توربو و S5 توربو به عنوان محبوب ترین کراس اوورهای بازار داخلی شناخته می شوند. البته این محبوبیت پس از آشفتگی بازار خودرو به اوج خود رسیده و قیمت های نجومی برای دو کراس اوور چینی ” ایران خودرو ” در بازار آزاد، اعلام می شود. در حال حاضر شرکت ” ایران خودرو ” پیش فروش هایما S7 توربو را انجام می دهد و خبری از پیش فروش S5 توربو نیست. از سویی پیش فروش های هایما برای مشتریان ایرانی گاهی تحویل بیش از یک سال بعد را در قراردادها دارد که چندان نباید اطمینانی نسبت به رسیدن به هایما S7 توربو در آن روزها داشت. اما با توجه به حضور مستقیم هایما در نمایشگاه خودروی مشهد در این ماه ، نباید مشکل خاصی در تحویل و تولید خودروهای هایما پیش آید و احتمال دارد همین تاخیر کنونی همچنان ادامه داشته باشد. همچنین چانگان CS35 نیز در میان محصولات ” سایپا ” مورد استقبال واقع شده است. اما هنگامی که برای بازدید از خط تولید سیتروئن C3 به کاشان سفر کردیم، شاهد آن بودیم که ظرفیت حداکثری خط تولید ” سایپا سیتروئن ” یا همان سایپای کاشان در خط تولید I، به چانگان CS35 اختصاص دارد. اما تعداد قابل توجه ای از این کراس اوور اقتصادی به دلیل کمبود قطعه در پارکینگ های این شرکت انبار شده بودند. اکنون برخی منابع می گویند در برخی روزها مانند ۲۸ تیر ۱۳۹۷، تولید چانگان در سایپای کاشان به صفر رسیده و احتمال دارد در روزهای آتی تاخیرها در تحویل این خودرو مشهود شود. البته سایپا به تازگی پیش فروش CS35 را با موعد تحویل میانه پاییز امسال انجام داده و برخی می گویند تا آن زمان مشکلات تراکنش مالی و ارسال قطعه نیز میان ایران و چین حل می شود. اما پیشنهاد این است که اگر می خواهید چانگان CS35 را به صورت نقدی خریداری کنید، در صورت توان مالی به سراغ حواله های موعد تحویل روز این خودرو بروید و به حواله های پایان شهریور و نیمه دوم امسال CS35 اعتماد نکنید. همچنین خریداران پیش فروش این خودرو احتمال دارد تاخیر دو هفته تا ۴۵ روز را برای تحویل خودروی شان تجربه کنند. در نظر داشته باشید چانگان هم مانند هایما به صورت مستقیم در هجدهمین نمایشگاه خودروی مشهد حضور دارد و این اتفاق شاید خبر از ادامه روند همکاری این خودروساز چینی با سایپا باشد.

۱۴- هاوال H2، فاو بسترن B30 و مزدا۳
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
همان طور که از پیش فروش مزدا۳ مشخص بود، در کنار تمام حاشیه ها، شرکت ” بهمن موتور ” و گروه ” بهمن ” نشان دادند که مزدا۳ را با موعد تحویل ۳۰ روزه ثبت نام می کنند و حتی در شرایط کنونی خبری از پیش فروش های بلند مدت نیست. البته این اقدام از سوی ” بهمن موتور ” از نگاه برخی کارشناسان خبر از کاهش تولید مزدا۳ در ماه های آتی دارد و شاید مانند سال های پیش از برجام، تولید این خودرو به حداقل برسد. اما با توجه به شواهد در خط تولید ” بهمن موتور “، به احتمال زیاد خریداران مزدا۳ در سری آخر نیز مشکل خاص یا تاخیر چند هفته ای را برای تحویل این سدان ژاپنی مونتاژ داخل تجربه نمی کنند، زیرا قطعه های این خودرو در انبارهای این شرکت حاضر است. با توجه به این که ” بهمن موتور ” و ” گروه بهمن ” پیش فروش فاو بسترن B30 و هاوال H2 را در آخرین مرحله برای تحویل های مهر و آبان امسال انجام داده اند، در پی بروز مشکلات تراکنش های مالی میان ایران و چین و همچنین ارسال قطعه از مبدا، احتمال دارد در تحویل این خودروها تاخیرهای چند هفته ای به وجود آید. اما در حال حاضر تاخیر خاصی در تحویل هاوال H2 و فاو بسترن B30 اعلام نمی شود.
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
از سویی شاید برخی افراد منتظر آغاز فروش و همچنین معرفی محصولات جدیدی همچون هاوال H6، H9 و فاو بسترن X40 باشند. باید گفت در شرایط کنونی اقتصادی و سیاسی تمام پروژه های مربوط به محصولات جدید خودروسازان حداقل با دو ماه تاخیر انجام می شود.

۱۵- فوتون، ماهیندارا و هن تنگ عظیم خودرو
کدام خودروهای داخلی سرانجام به دست مشتریان می رسند؟ احتمال تاخیر در تحویل برای کدام خودروهای تولیدی وجود دارد؟
شاید جالب باشد بدانید بسیاری بدون تحقیق و بررسی برای خرید فوتون ساوانا، خودروهای ماهیندرای هند و هن تنگ X5 و X7 به شرکت ” عظیم خودرو ” پیش پرداخت داده اند. اگر پول تان را برای دریافت خودروی وارداتی داده اید، خب مشخص است که واردات خودرو ممنوع شده و وقتی این شرکت ثبت سفارشی برای این خودروها انجام نداده است، نمی تواند به شما خودرویی را حداقل در زمان مقرر تحویل دهد. اگر هم به اسم دریافت و تحویل خودروی مونتاژ داخل پیش پرداخت را واریز و ثبت نام کرده اید، بدانید که حداقل هنوز در جو رسانه ای کشور خبری از خط تولید این شرکت نیست و شاید سخت باشد که یک شرکت تازه کار در عرصه خودروسازی بخواهد با ساختارهای مختلف سه خودروساز، همزمان از خط تولید خود استفاده کند. همچنین اگر به سایت سازمان حمایت مراجعه کنید، می بینید که نامی از ” عظیم خودرو ” برای پیش فروش خودروهای نام برده وجود ندارد و همچنین هنوز هیچ برنامه ای برای تولید برخی مدل ها در ” عظیم خودرو ” اعلام نشده است. از طرفی سود مشارکت و انصراف اعلام شده از سوی این شرکت براساس برخی بندهای قانونی، رایج و مجاز نیست و بیش تر جنبه وسوسه کردن افراد بی اطلاع و ناآگاه را دارد. اگر هم به سابقه این شرکت در بحث تحویل واسپاری خودروهای مختلفی همچون هاوال مراجعه کنید، به هیچ نکته مثبتی نمی رسید. پس پیشنهاد می شود بیش تر دقت کنید و از خودتان بپرسید، چرا من برای خودرویی که نه امکان عرضه به صورت وارداتی را دارد، نه خبری از تولیدش است، نه سابقه خوبی به اسم شرکتش ثبت شده باید پیش پرداخت بدهم و در شرایط کنونی بازار چرا ” عظیم خودرو ” باید سودهای فراتر از ۲۳ درصد را به من اعطا کند؟! همان طور که از این نوشته ها مشخص است در بهترین حالت ” عظیم خودرو ” به شما خودروها را با تاخیر نه چندان کوتاه تحویل می دهد.

با نگاهی به مطلب فوق می توان فهمید که امروز مشکل تاخیر در تحویل برای بیش تر خودروسازان دولتی و خصوصی وجود دارد و همچنین در برخی موارد شاهد هستیم که احتمال طرح های تبدیل نیز وجود دارد. نام های خودروهای موجود در این مطلب بر مبنای پرسش های مخاطبانی بود که در روزهای گذشته به گروه مستند ” اسب بخار ” پیام داده بودند و نسبت به تحویل خودروی خود نگرانی هایی داشتند. بدیهی است که عدم وجود نام خودرویی در این مطلب، به معنی عادی بودن وضعیت تولید و تحویل آن نیست. شاید امروز کسی به تاخیر در تحویل یا عدم تولید خودروهایی همچون خانواده برلیانس، دانگ فنگ H30 کراس، خانواده سمند و دنا، پژو پارس، پژو ۲۰۶، تیبا، ساینا، کیا سراتو و کوییک شک نداشته باشد، اما از گوشه و کنار خبر می رسد که در میان این خودروها نیز مشکلات کسری قطعه و تولید ناقص پیش آمده است. شاید جالب باشد بدانید خودروهای ملی مانند سمند، دنا، سورن، ساینا اتوماتیک، کوییک و… صد در صد تولید داخل نیستند و برخی قطعه های آن ها مانند جعبه دنده اتوماتیک، سانروف، سیستم برق، ECU و… از کشورهایی همچون چین و هند به ایران وارد می شوند و اگر مشکل تراکنش مالی ادامه دار باشد، بدیهی است که احتمال تاخیر در تحویل این خودروها یا تغییر در خودروی تحویلی ( به عنوان مثال تحویل ساینا دنده ای به جای اتوماتیک به دلیل ساختار اروپایی و بلژیکی جعبه دنده ) نیز وجود دارد.
در مطالب بعدی به شما می گوییم که منتظر تحویل کدام خودروهای وارداتی باشید یا هر چه زودتر نسبت به پس گرفتن پول تان از شرکت های واردکننده اقدام کنید.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.