کدام خودروسازان داخلی در سه ماهه اول امسال رشد داشته اند و کدام یک کاهش رشد؟

کدام خودروسازان داخلی در سه ماهه اول امسال رشد داشته اند و کدام یک کاهش رشد؟
سه ماهه ابتدای امسال را می توان دوره ای تکرار نشدنی در صنعت خودروی کشور دانست. ماه های ابتدایی که برنامه های رو به توسعه خودروسازان آغاز شد و به ناگاه با خروج آمریکا از برجام و از سویی تنش ها در بازار و اقتصاد کشور، بسیاری از اهداف و شراکت شرکت های خودروساز به حالت تعلیق در آمد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این میان بیش تر خودروسازان و مسئولان صنعتی کشور دوست ندارند شرح روشنی از اتفاقات این چند ماهه بدهند و همیشه در مصاحبه های خود وضعیت را عادی اعلام می کنند. اما آن چه از بازار خودروی کشور مشخص است، عرضه بسیاری از خودروهای داخلی با کندی و تاخیر بسیار صورت می گیرد و برخی محصولات هم گویا قرار نیست که حتی با تاخیر بیش از
پنج ماه به دست مشتری برسد. شایعه هایی در مورد احتکار خودرو در انبارها و از سویی رانت موجود برای دریافت خودروهایی با حاشیه سود بالا برای برخی، باعث شده نگاه مردم و مشتریان نسبت به صنعت خودروی کشور خوب و منطقی نباشد.
با تمام این شرایط، بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز برای تامین قطعه، خودروسازان کشور با مشکل مواجه شده اند یا حداقل در آینده نزدیک مشکلات بیش تری را در صورت ادامه دار بودن ماجرا تجربه می کنند. اکنون آمار تولید سه ماه اول سال ۱۳۹۷ نشان می دهد تا چه میزان خودروسازان داخلی توانسته اند شرایط خود را مساعد نگه دارند.
آن چه این روزها بیش تر مشتریان بازار خودرو با آن طرف هستند، بخش محصولات سواری است. در این بخش شاهد هستیم که خودروسازان کشور در بهار امسال بیش از ۳۱۷ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده اند و ۹.۳ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۶ رشد را ثبت نموده اند. اما در این رشد بزرگ ترین خودروساز کشور سهم مثبتی نداشته و شاهد هستیم که ” ایران خودرو ” در سه ماهه ابتدایی ۱.۵ درصد افت تولید داشته است. همچنین ” کرمان موتور ” افت تولید ۱۶.۷ درصدی را از ابتدای امسال تا خرداد ۹۷ تجربه کرده است.
اما خودروسازانی که در رشد کلی تولید محصولات سواری نقش داشته اند، ” سایپا ” با ۲۱.۳ درصد، ” خودروسازان بم ” با ۷۱.۹ درصد، ” مدیران خودرو ” با ۱۴.۶ درصد، ” کارمانیا ” با ۳.۵ درصد، ” گروه بهمن ” با ۸۵.۷ درصد و ” آذویکو ” با ۴۵۱۶.۷ درصد هستند، در اصل بیش تر خودروسازان خصوصی توانسته اند در سه ماهه ابتدایی امسال وضعیت کلی صنعت خودرو را مثبت نگه دارند.
اما نکته اصلی که بسیاری به آن نمی پردازند، نگاهی به آمار جزیی تولید خودروها در خرداد ۹۷ است. بیش تر رشد تولید سه ماهه ابتدایی سال ۹۷ خودروسازان به فعالیت آن ها در اردیبهشت و فروردین بر می گردد، زیرا وقتی به آمار تولید بیش تر خودروسازان در خرداد ماه نگاه می کنید، رشد تولید جای خود را به افت تولید داده و گاهی این کاهش تولید، قابل تامل است. به عنوان مثال گروه خودروسازی ” سایپا ” که رشد سه ماه ۲۱.۳ درصد را ثبت کرده است، در خرداد امسال، ۲۵ درصد افت تولید داشته یا ” ایران خودرو ” که تنها با ۱.۵ درصد تولید کم تر در بهار امسال به نسبت پارسال خودرو تولید کرده است، در ماه آخر این فصل افت تولید ۲۲.۶ درصد را در کارنامه خود دارد.
هنوز به صورت رسمی آمار تفکیکی تولید خودروسازان در تیرماه ۹۷ منتشر نشده است، اما اگر افت تولید مانند ماه گذشته ادامه داشته باشد، شاید تاخیر در تحویل خودروها، بیش تر برای مشتریان احساس شود و به نوعی با عرضه کم تر در مقابل عرضه افزایش یافته بازار، قیمت بسیاری از تولیدات داخلی نیز دوباره افزایش یابد.
گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.