کالیپرهای ترمز تیتانیومی بوگاتی، بزرگترین قطعه تیتانیومی پرینت ۳ بعدی دنیاست!

کالیپرهای ترمز تیتانیومی بوگاتی، بزرگترین قطعه تیتانیومی پرینت ۳ بعدی دنیاست!
تکنولوژی پرینت ۳ بعدی که با نام تولید افزودنی نیز شناخته میشود، در حال رونق گرفتن در تولید خودروهاست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

جایی که این پروسه کارآمد بودنش را نشان می‌دهد، تولید قطعات فلزی پیچیده و کم حجم است. در روشهای سنتی ابتدا باید قالب گیری قطعات پیچیده انجام شود، سپس با استفاده از ریخته گری قطعات تولید شوند. اما در تکنولوژی پرینت ۳ بعدی کافیست فایل طرح دیجیتال قطعه را به پرینتر بدهید.
یکشنبه کمپانی بوگاتی جزییات تولید کالیپر ترمز تیتانیومی خود را منتشر کرد. کمپانی اعلام کرد که کالیپر ترمز هشت پیستونی که برای محور جلوی بوگاتی شیرون ۱۴۸۰ اسب بخاری تولید کرده، بزرگترین قطعه تیتانیومی بکار برده شده در صنعت اتومبیل سازی ست که با تکنولوژی پرینت ۳ بعدی تولید شده‌است. این قطعه شانزده اینچ ارتفاع و وزنی معادل ۶.۴ پوند دارد که ۴۰ درصد از کالیپر فعلی بوگاتی شیرون سبک‌تر است.
شیرون هایی که تا به امروز ساخته شده اند از کالیپرهایی به جنس آلیاژ آلومینیوم فورج کاری شده با پیستون های تیتانیومی استفاده میکنند. با استفاده از کالیپرهای تیتانیومی، بوگاتی آلیاژی از تیتانیوم را به کار می‌برد که در صنعت هوا فضا، شاسی هواپیما و موتور موشک کاربرد دارد.
این ماده چقدر مقاوم است؟ کمپانی می‌گوید ۱ میلی متر مربع از این ماده قابلیت تحمل قدرتی معادل ۲۷۵ پوند را دارد.
کمپانی بوگاتی از پرینتری مجهز به چهار لیزر ۴۰۰ وات برای ساخت این کالیپر استفاده کرده است. طی بازه زمانی ۴۵ ساعتی لایه‌های ساخته شده از پودر آلیاژ تیتانیوم روی هم قرار میگیرند، برای هر لایه چهار لیزر با توجه به طرح تعریف شده برای کالیپر، پودر تیتانیوم را ذوب می‌کنند. این ماده سریعا خنک شده و کالیپر کم کم شکل می‌گیرد. مجموعا ۲۲۱۳ لایه برای ساخت هر کالیپر نیاز است.
مثل مواد ریخته گری شده این محصول نیز نیاز به پرداخت نهایی دارد. برای این منظور کالیپر مورد نظر درون کوره‌ای با گرمایی به میزان ۷۰۰ درجه سانتیگراد قرار میگیرد. در این فرآیند گرما به ۱۰۰ درجه کاهش پیدا می‌کند تا برای اطمینان از ثبات، تنش و استرس موجود در این قطعه فلزی نیز از بین برود. در نهایت قسمت‌های اضافه با ترکیبی از فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی از بین می‌روند.
کالیپرهای ترمز تیتانیومی بوگاتی، بزرگترین قطعه تیتانیومی پرینت ۳ بعدی دنیاست!
بوگاتی این کالیپرها را در نیمه اول سال قبل از نسب روی شیرون، تست خواهد کرد. کمپانی روی قسمت‌های دیگری که با این تکنولوژی تولید می‌شوند نیز کار می‌کند مثل قاب برف پاک‌کن شیشه جلو .با وزنی معادل ۰.۹ پوند این قاب بدون کاهش سختی، وزنی معادل نصف وزن قاب‌های آلومینیومی دارد.
به یاد داشته باشید که بوگاتی تنها خودرو سازی نیست که از تکنولوژی پرینت ۳ بعدی استفاده می‌کند. کونیگزگ نیز برای ساخت قسمت‌هایی از توربو شارژر و اگزوز One:1 از همین تکنولوژی بهره برده بود.

گروه مستند اسب بخار
سیاوش مرادی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.