چگونه خودرو قاچاق می شود؟

چگونه خودرو قاچاق می شود؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

دو ماهی می شود که موضوع ورود خودروهای قاچاق به کشور مطرح می شود، موضوعی که اعداد مختلفی دارد از ۵ هزار دستگاه تا ۱۹ هزار دستگاه. اما آخرین آماری که از سوی یک مقام رسمی اعلام شده به عدد ۶ هزار دستگاه اشاره دارد.

به گزارش خودروکار، تیر ماه سال گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به بستن سایت ثبت سفارش به روی واردکنندگان خودرو به بهانه به روز رسانی سایت کرد. دلیلی که خیلی دوام نیاورد و بعدها به موضوع حمایت از تولید داخلی و حجم زیاد واردات تغییر کرد. در عین حال وزارت صنعت در مقابل انتقادات وعده می داد که این سایت به محض نهایی شدن دستورالعمل جدید واردات، به روی واردکنندگان باز خواهد شد. اتفاقی که نهایتا در دی ماه سال ۹۶ رخ داد.

اما پس از باز شدن سایت ثبتارش و با توجه به اینکه سازمان توسعه تجارت از پاییز گذشته، مهلت ثبت سفارش را سه ماهه اعلام کرده بود و در عین حال با اینکه ۹ ماه از بسته بود سایت می گذشت ولی هنوز خودرو وارد کشور می شد، برخی از واردکنندگان موضوع تخلف در زمان بسته بودن سایت ثبتارش را مطرح کرده و برخی از مسوولین از قاچاق خودرو سخن گفتند. موضوعی که دست کم در تصور اولیه بسیار عجیب به نظر می رسد و این پرسش را مطرح می کند که خودرو چگونه می تواند با آن حجم تبدیل به کالایی قاچاق شود؟

خوشبختانه هیچ خودرویی نمی تواند از گمرکات کشور عبور کند مگر اینکه کد ۸ رقمی ثبت سفارش را دریافت کرده باشد، اما متاسفانه برخی از واردکنندگان توانسته اند در زمان بسته بود سایت ثبتارش اقدامخ به ثبت سفارش کنند که همین تخلف، موجب شده تا خودرو هم به دسته کالاهای قاچاق اضافه شود.

روز گذشته فرود عسگری، رییس کل گمرک در همین زمینه اعلام کرد که بیش از ۶ هزار خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش به روی واردکنندگان خودرو، ثبت سفارش شده و وارد کشور شده اند. بنابر شرایط موجود همه مواردی را که گمرک درباره ترخیص خودروهای وارداتی انجام داده طبق قانون و وفق مقررات بوده و هیچ خدشه‌ای بر آن وارد نیست و این موضوع را در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پیگیری کرد.

حالا چندین هزار دستگاه خودروو وارد کشور شده که قاچاق است اما مسیر سایر کالاهای قاچاق را طی نکرده، بلکه به صورت کاملا قانونی در زمانی غیرقانونی ثبت شده است. اکنون سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی سامانه ثبتارش که اتفاقا در طول ۹ ماه بسته بودن این سایت هم بسیار سخت گیر و جدی در مبارزه با واردات بی رویه به نظر می رسید، سکوت خود را بشکند و به طور شفاف توضیح دهد که کدام تخلف و در کدام بخش توانسته تا این حد هنرمندانه، خودرو را به کالایی قاچاق تبدیل کند؟ طی روزهای اخیر گمرک بارها درباره این موضوع توضیح داده اما نکته اینجاست که سازمان توسعه تجارت نه تنها در سکوت خبری فرو رفته بلکه مسوولین این سازمان نیز از پاسخگویی به پیگیری های خبرنگاران پرهیز کرده اند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.