چری آریزو6 چه زمانی و با چه مشخصاتی به بازار ایران می آید؟

چری آریزو6 چه زمانی و با چه مشخصاتی به بازار ایران می آید؟
در حال حاضر نمونه های اولیه چری آریزو GX یا همان آریزو۶ پا به ایران گذاشته است و چند روزی است که تیم فنی مدیران خودرو، تست های تطبیق این خودرو را در جاده های کشور آغاز کرده اند. اولین تصاویر از این سدان جدید چینی نشان می دهد که مدیران خودرو چری آریزو۶ را به حالت استتار در جاده های کشور حرکت می دهد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

منابع خبری در شرایط فعلی می گویند که به تازگی چری آریزو۶ یا همان آریزو GX توانسته تا تست های تولید در خط تولید چین را پشت سر بگذارد و هنوز عرضه رسمی این محصول برای بازار آن کشور آغاز نشده است. اما با توجه به مدارک موجود، مدیران خودرو هم زمان با عرضه آریزو GX در بازار چین قصد دارد تا این سدان را با نام آریزو۶ وارد خط تولید خود کند. چندی پیش کمپانی چری چین به صورت رسمی از آریزو۶ و چری تیگو۸ در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد و در آنجا مدیران ایرانی نشان چری اعلام کردند که به احتمال زیاد تا پایان سال جاری این دو محصول به بازار ایران می آیند. با کمی دقت به اطلاعات منتشر شده در خصوص چری آریزو۶ در فضای مجازی متوجه می شوید که تیم بازاریابی این شرکت فعالیت رسمی خود را برای این سدان جدید آغاز کرده اند و کم کم می خواهند تا ذهن مردم را درگیر این خودرو نمایند.
جالب است بدانید که کمپانی چری نیز تا به امروز هیچ اطلاعات رسمی فنی و آلبوم تصاویر اختصاصی را برای آریزو۶ اعلام نکرده و برخی احتمال می دهند که در پاییز سال جاری عرضه رسمی این سدان برای بازار چین آغاز شود. اما برخی اطلاعات که از نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۸ در خصوص چری آریزو۶ منتشر می شد، خبر از این می داد که این خودرو نیز نسخه به روزتر و بزرگتر چری آریزو۵ است و برای همین پیشرانه هایی مشابه به آریزو۵ را دارد. به عبارت ساده آریزو۶ به موتور ۱.۵ لیتری ۱۱۶ اسب بخار و ۱.۵ لیتری توربو ۱۴۸ تا ۱۵۴ اسب بخار مجهز خواهد بود و جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا CVT با قابلیت تبدیل به ۷ سرعته مصنوعی برای مشتریان قابل سفارش گذاری می شود. اما برخی هم احتمال می دهند که کمپانی چری برای جذابتر کردن این سدان، جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه خشک خود را بر روی آن نصب کند تا بتواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۱۰ ثانیه را برای آریزو۶ فراهم نماید.

چری آریزو۶ چه امکاناتی خواهد داشت؟
چری آریزو6 چه زمانی و با چه مشخصاتی به بازار ایران می آید؟


می توان گفت که چری آریزو۶ به مراتب کاملتر از آریزو۵ است. این خودرو در بسیاری از اصول طراحی بیرونی از آریزو۵ تبعیت می کند. اما در بحث طراحی داخلی به مراتب به روزتر از آریزو۵ بوده و برای همین می توان توقع داشت تا امکانات بیشتری داخل آن وجود داشته باشد. صفحه پشت آمپر آریزو۶ به حالت سوپر ویژن نسل جدید در آمده و به مراتب عامه پسندتر از پشت آمپر آریزو۵ است. همچنین سیستم تهویه این خودرو در بسیاری از قسمت ها به صورت لمسی حرارتی شده و امکاناتی نظیر گرمکن دو حالته صندلی های جلو در آن قابل سفارش است. اما گویا هنوز در این سیستم تهویه الکتریکی لمسی، خبری از قابلیت تهویه اتوماتیک نیست که بسیار جای سوال دارد؟ البته برخی احتمال می دهند که قابلیت تهویه اتوماتیک برای آریزو۶ قابل سفارش باشد. اما امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی، اتوهلد،، دوربین ۳۶۰ درجه و برخی امکانات دیگر، باعث شده تا آریزو۶ در بحث امکانات رفاهی و کنترلی در سطح بالایی قرار بگیرد. سانروف، کروزکنترل، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، تنظیم حالت رانندگی سه گانه، نمایشگر بزرگ با قابلیت پشتیبانی از ورودی های مختلف و حافظه داخلی، کامپیوتر سفر و… از جمله امکاناتی است که به احتمال زیاد برای چری آریزو۶ بازار ایران نصب می شود. لذا می توان گفت که در صورت عرضه این سدان، مدیران خودرو با چری آریزو۶ می توان محصولی فول آپشن را در سگمنت رقابتی جدید عرضه نماید.

چری آریزو۶ چه زمانی و با چه قیمتی به بازار ایران می آید؟
چری آریزو6 چه زمانی و با چه مشخصاتی به بازار ایران می آید؟


آن طور که در همین خبر اشاره شد، گویا تست های جاده ای آریزو۶ توسط مهندسان چری و مدیران خودرو در ایران آغاز شده و در صورت مثبت بودن نتایج، این خودرو به مرحله تولید آزمایشی در ایران می رود. اما گذراندن این فرایندها چیزی نیست که در مدت یک یا دو ماه انجام شود و احتمال دارد که در بهترین حالت، چری آریزو۶ از اواسط نیمه دوم سال جاری به بازار ایران راه پیدا کند. برخی می گویند که با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده، شاید چری آریزو۶ در سال جاری به بازار نیاید و سال ۹۸ زمان مناسبی برای ورود آن به بازار ایران باشد.
اما بحث قیمت می تواند سهم زیادی در سرنوشت این سدان جدید داشته باشد. مدیران چری آریزو۶ را با سدان های نیمه لوکس و کلاس C بازار چین مقایسه می کنند و در رده جهانی آن را رقیب خودروهایی چون هیوندای النترا و کیا سراتو می دانند. برخی شنیده ها حاکی از آن است که چری آریزو۶ بازار کیا سراتو مونتاژی و تا حدی مزدا۳ گروه بهمن را هدف گرفته و احتمالا با قیمتی میان آن ها وارد بازار می شود. یعنی مزدا۳ که قیمت رسمی حدود ۱۴۲ میلیون تومان را دارد و کیا سراتو مونتاژی که ۱۱۳ میلیون تومان به دست مشتریان می رسد، باید منتظر رقیبی چینی باشند که در میان بازه قیمتی آن ها قرار می گیرند. البته که مسئله تحریم ها باعث شده تا مزدا۳ آخرین نفس های خود را در گروه بهمن بزند و با توجه به قطع همکاری مزدا با شریک ایرانی، به احتمال زیاد آریزو۶ در زمان عرضه رقیبی چون مزدا۳ را به خود نمی بیند. سراتو سایپا هم که همچنان تولید چند هزارتایی آن در تهران ادامه دارد، شاهد آن است که با وجود تیراژ مناسب مونتاژ، افت تولید را هر ماه تجربه می کند و شاید این اتفاق و همچین آزادسازی نرخ ارز باعث شود تا بهای کارخانه ای آن بیش از ۱۳۰ میلیون تومان شود. برای همین با در نظر گرفتن شرایط فعلی و همچنین قیمت حدود ۱۰۱ میلیون تومان چری آریزو۵، احتمال دارد که چری آریزو۶ در بازه ای میان ۱۲۵ تا ۱۶۰ میلیون تومان وارد بازار ایران شود. با این اتفاق چری آریزو۶ اولین سدان چینی مونتاژ ایران است که می تواند در رده قیمتی سدان های پرفروش خارجی بازار ایران قرار بگیرد و نشان می دهد که چینی ها توانسته اند با پیشرفت در صنعت خود، مشتریان ایرانی را ترقیب به خرید خودروهای بیش از ۱۲۰ میلیون تومانی، آن در هم رده رده سدان ها از خود کنند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.