چرا یکی از خطرناک‌ترین مسابقات رانندگی متوقف شد؟ + ویدیو

چرا یکی از خطرناک‌ترین مسابقات رانندگی متوقف شد؟
هر وقت کسی درباره «گروه B» صحبت می‌کند، ذهن طرفداران دو آتشه دنیای مسابقات رانندگی، فورا به سراغ مسابقه‌هایی می‌رود که در آن صدای عظیم موتورها با اسب‌بخارهای فوق‌العاده‌ای در جریان بود و بدنه‌های خشن و جذاب آن‌ها را تا مدت‌ها نمی‌شد فراموش کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما همه این‌ها به کنار، گروه B برای عده بسیاری مساوی با خطر بود. شاید همین خطرناک بودن بیش از حد بود که باعث کنار رفتن همیشگی این گروه از مسابقات شد.

به گزارش خودرونویس، گروه B مسابقات رانندگی در سال ۱۹۸۴ آغاز به کار کرد و سریعا هم محبوب شد. دلیل اصلی این رشد شدید محبوبیت این بود که در این مسابقات بر خلاف گروه A، تقریبا هیچ قانون یا محدودیت خاصی وجود نداشت! خودروها باید دو صندلی می‌داشتند، خودروی بدون سقف اجازه رانندگی نداشت و وزن متوسط خودرو توسط ظرفیت پیشرانه و تایر بررسی می‌شد. این‌ها تمام قوانین گروه B بود و هیچ محدودیت دیگری وجود نداشت.
طبیعتا گروه B پس از مدتی به میدان آزمایش گروه‌‌ها و شرکت‌های سازنده‌ای تبدیل شد که می‌خواستند مهندسی خود را ارتقا دهند و ایده‌های جدیدی را بررسی کنند. این مسابقه در بخش‌های مختلف برقی و آسفالتی و آف‌رود برگزار می‌شد و به همین دلیل، خودروسازها در اواسط دهه ۸۰ میلادی به قدرت‌های عجیب و غریب ۵۰۰ اسب‌بخاری دست پیدا کردند که در بقیه مسابقات با محدودیت‌های بسیار جدی‌تری روبرو می‌شد.
چرا یکی از خطرناک‌ترین مسابقات رانندگی متوقف شد؟
نبود قوانین سخت‌گیرانه باعث شد که چندین و چند خودروی افسانه‌ای در این مسابقات زاده شوند. لانچیا دلتا، آئودی اسپرت کواترو S1، فورد RS200 و مدل‌های دیگری که با قدرت خارق‌العاده، مهندسی بسیار پیشرفته و آیرودینامیک فراتر از زمان خود تاریخ‌ساز شدند.

اما با وجود تمام این موفقیت‌ها و دستاوردها، گروهB مسابقه بسیار خطرناک و گمراه‌کننده‌ای بود و همین موضوع، عامل سرنگونی آن شد. تصادف بزرگی در پرتغال در سال ۱۹۸۶ باعث شد که شک و تردیدهای زیادی به امنیت و البته آینده مسابقات گروه B وارد شود. در این تصادف، راننده‌ای سعی کرد که از برخورد با گروهی از تماشاگران جلوگیری کند اما نتوانست این کار را به درستی انجام دهد و در نهایت، به سمت آن‌ها سر خورد. این حادثه باعث کشته شدن ۳ نفر و زخمی شدن ۳۱ نفر شد و پس از آن، تیم‌های بزرگ سریعا انصراف خود را از این مسابقه اعلام کردند.
چرا یکی از خطرناک‌ترین مسابقات رانندگی متوقف شد؟
ستاره‌های اصلی گروه B یعنی هنری تایوونن و سرجیو کرستو انصراف ندادند. تردیدها درباره امنیت مسابقات گروه B به بالاترین حد خود رسیده بود اما این دو نفر همچنان به ادامه دادن اصرار داشتند. آن‌ها درمسابقه تور دا کورسا و وقتی که فقط ۶.۵ کیلومتر از مسیر را طی کرده بودند، از یک پیچ محافظت‌نشده نتوانستند عبور کنند و از تپه‌ای با سرعت شدید پایین رفتند. خودروی هر دوی آن‌ها منفجر شد و متاسفانه هر دو نفر جان خود را از دست دادند.
همین اتفاق باعث شد که گروه B برای همیشه تمام شود. فدراسیون FIA دستور ممنوعیت این مسابقات را در سال ۱۹۸۷ صادر کرد و باعث تمام شدن یکی از جذاب‌ترین و در عین حال، خطرناک‌ترین فصل‌های تاریخچه موتوراسپرت شد.

اینجا می توانید ویدیو مربوط به مسابقات رانندگی «گروه B» ببینید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.