چرا دانگ فنگ S30 عرضه عمومی نمی شود؟

چرا دانگ فنگ S30 عرضه عمومی نمی شود؟
دانگ فنگ S30 به عنوان یکی از ارزانترین سدان های چینی در بازار آن کشور شناخته می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

گروه صنعتی ایران خودرو نیز بعد از چند سال بررسی و سنجش محصولات این خودروساز چینی و شریک تجاری PSA، بالاخره از سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی اولین هاچبک کراس دانگ فنگ را با داخلی سازی بالا به بازار ایران آورد. عرضه H30 کراس باعث شد تا استقبال مشتریان از محصولات کمتر از ۵۰ میلیون تومان ایران خودرو افزایش پیدا کند و از طرفی قیمت گذاری کمتر از ۴۵ میلیون تومان H30 کراس با سطح امکاناتی به مراتب بالاتر از رقبا نیز موفقیت اولیه این خودرو چینی را رقم زد. کارشناسان بازار و صنعت خودرو معتقد هستند که ایران خودرو در آن زمان با نوع قیمت گذاری خود توانست بازار رنو ساندرو را هدف بگیرد و در سهم خواهی از پارس خودرو توانست موفق ظاهر شود. البته که مشارکت ایران خودرو با پژو و از طرفی شباهت پیشرانه H30 کراس با پژو ۲۰۶ باعث شد تا ایران خودرو از همان ابتدای تولید این هاچبک کراس، داخلی سازی بالایی را برای آن ثبت کند. امکان تولید موتور TU5 مشترک میان محصولات PSA و دانگ فنگ ایران خودرو را چند قدم جلوتر از سایر مونتاژکاران چینی قرار داد و همین مسئله باعث قیمت گذاری این خودرو با بهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان بود.
این نکته همیشه از جانب کارشناسان اعلام می شود که با عرضه ساندرو از جانب پارس خودرو، همیشه احساس می شد که ایران خودرو با توقف تولید پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i اتوماتیک، بازار هاچبک های این چنینی را به رقیب واگذار کرده و در آن دوره زمانی برای احیا آن بازار در کارخانه خود راهی جز تولید H30 کراس نداشت. برخی از این کارشناسان معتقد هستند که اگر پژو ۲۰۷i جدید در نسخه اتوماتیک در سال ۱۳۹۵ قابلیت عرضه مجدد به بازار را داشت، هیچگاه ایران خودرو به سمت همکاری مشترک با دانگ فنگ برای H30 کراس نمی رفت و با یک خودرو نام آشنا همچنان بازار را در اختیار می گرفت. در نبود محصولات هاچبک پژو در نسخه اتوماتیک و همچنین وجود رقیب سر سختی چون ساندرو در پارس خودرو، ایران خودرو به اجبار بازاریابی قوی را برای H30 کراس ترتیب داد و از طرفی آن را در فولترین نسخه ممکن قابل تولید در خط مونتاژ سفارش داد. فروش H30 کراس در مرحله اول به قدری خوب بود که کمپانی دانگ فنگ این اتفاق را مثبت دانست و توانست رکوردی در صادرات نشان خود به بازار ایران ثبت کند. گروه صنعتی ایران خودرو تا پایان سال ۹۶ حدود ۴۰ هزار دستگاه از H30 کراس را تولید کرده و کارشناسان معتقد هستند که در صورت عدم عرضه ۲۰۷i اتوماتیک، احتمال داشت که این عدد به مرز ۵۵ هزار دستگاه هم می رسید.
اما امروز برای بسیاری از عوام و دنبال کنندگان صنعت خودرو سوال است که چرا ایران خودرو با وجود زیرساخت های تولید S30 (نسخه سدان دانگ فنگ H30 و H30 کراس) آن را تولید نمی کند و تنها چند نمونه از آن در خیابان ها به صورت بسیار محدود دیده می شوند؟ از طرفی ایران خودرو دیگر هیچ صحبتی در از S30 نمی کند و حتی آن را به نمایشگاه ها هم نمی آورد. تنها تلاش این شرکت برای عرضه این سدان چینی معرفی آن در نسخه تاکسی است که گویا هنوز قرارداد رسمی میان ایران خودرو و تاکسیرانی امضا نشده است.


از نگاه کارشناسان صنعت و بازار خودرو، اگر ایران خودرو در همان سال ۹۵ دانگ فنگ S30 را به عنوان یک سدان اتوماتیک کمتر از ۴۵ میلیون تومان در کنار H30 کراس عرضه می کرد، کار هوشمندانه ای انجام داده بود و می توانست بازار خوبی را به دست آورد و به راحتی پرفروش ترین سدان اتوماتیک کمتر از ۷۰ میلیون تومان را در کارخانه خود تولید می کرد. اما هرچه که به جلو پیش می رویم، توجیه تولید دانگ فنگ S30 در ایران خودرو کم رنگتر می شود. زیرا این شرکت در حال حاضر رنو تندر۹۰ پلاس اتوماتیک را با بهای کمتر از ۵۰ میلیون تومان عرضه می کند که بر خلاف ظاهر قبلی خود (تندر۹۰ اتوماتیک فاز یک ایران خودرو) فروش بالایی دارد و توانسته جایگاه خوبی را به دست آورد. همچنین این شرکت دوباره پژو پارس اتوماتیک LX را با قیمت کمتر از ۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه کرده و از طرفی استقبال اولیه از پژو ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک هم خوب و قابل توجه بوده است. از نگاه دیگر در شرایط فعلی دانگ فنگ S30 اگر قصد حضور در خط تولید ایران خودرو را داشته باشد، احتمالا با بهایی حدود ۴۶ تا ۴۸ میلیون تومان به دست مشتریان می رسد که در همین رده قیمتی دنا پلاس EF7 عرضه می شود و حضور دانگ فنگ S30 آن هم با گیربکس اتوماتیک در رده قیمتی خودرو ملی جدید ایران خودرو می تواند به فروش آن صدمه وارد کند. در ادامه عرضه دنا پلاس هم شاهد هستیم که ایران خودرو نسخه توربو آن را هم روانه بازار کرده و در سال جاری برنامه دارد تا مدل اتوماتیک آن با امکانات بیشتر و گیربکس بلژیکی به دست مشتریان برسد. لذا با وجود رنو تندر۹۰ پلاس اتوماتیک، پژو پارس LX اتوماتیک، پژو ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو می تواند بیشترین سهم خودروهای سدان اتوماتیک کمتر از ۶۵ میلیون تومان را داشته باشد و در سال ۹۷ با آغاز تحویل دنا پلاس توربو اتوماتیک و ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک، بازار سدان های اتوماتیک این بازه قیمتی را به مرز اشباع می رساند و حضور دانگ فنگ S30 تنها باعث کاهش تولید سایر خودروهای این خودروساز می شود. از طرفی با توجه به گزارش های ISQI منطقی است که ایران خودرو برای داشتن سهم حداکثری بازار سدان های اتوماتیک به سراغ دانگ فنگ S30 نرود. زیرا تعهد و ریسک خدمات پس از فروش و بروز برخی مشکلات مونتاژی در H30 کراس به مراتب بیشتر از خودروهای نام برده است و در نهایت ایران خودرو می خواهد که کمترین ضعف را در این بازه قیمتی با محصولات خود داشته باشد.
دانگ فنگ S30 خودرویی است که به صورت محدود با پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 به بازار عرضه شده و قدرت ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر دارد. گیربکس این سدان چینی از مجموعه جعبه دنده های آیسین ژاپن است که فناوری استپ گیت در آن دیده می شود. امکاناتی نظیر سانروف، دی لایت، مانیتور، سنسور و دوربین عقب، چهار کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، کامپیوتر سفر و… جز امکاناتی است که در دانگ فنگ S30 وجود دارد.

برای مشاهده ویدیو تست و بررسی دانگ فنگ H30 کراس در فصل دوم اسب بخار می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.