چرا ایکس تریل در بازار سودآور نیست؟

نیسان X-Trail رونمایی شد+قیمت
شرکت جهان نوین آریا به عنوان نماینده رسمی نیسان در ایران شناخته می شود. طی هفته های گذشته با حضور تیم کارشناسی نیسان در این شرکت اعلام شد که جهان نوین آریا استانداردهای لازم نیسان را در ایران دارد و به عنوان نماینده رسمی این برند ژاپنی در ایران شناخته می شود.
ولی مسئله اینجاست که محصولات جدید نیسان در بازار ایران با توجه به فروش خوب، هیچ وقت نتوانسته اند که بازار کارکرده قوی داشته باشند و از طرفی در بازار آزاد هم آنچنان محبوب نیستند. البته که این اتفاق تا حدی خوب و متناسب با قواعد جهانی پیش می رود. زیرا خریداران نیسان مستقیم به شرکت جهان نوین آریا مراجعه می کنند و با توجه به سیاست های این شرکت، می توانند خودرو مورد نظر در زمان کوتاهی تحویل بگیرند. ولی برخی مسائل حاشیه ای باعث شده تا محصولات این برند نتوانند محبوبیت کره ای ها و فرانسوی ها را به دست آورد و این روزها در بازار آزاد فروش آنچنان مطلوبی را نداشته باشد.
بدیهی است که کیفیت نیسان و اعتبار محصولات آن در بازار ایران همیشه جدای از سایر رقبا به حساب می آید و تا به امروز اطمینان مشتریان به کیفیت و اصالت نیسان باعث شده تا فروش خوبی برای محصولاتش در بازار اتفاق بیافتد. ولی واقعیت این است که عرضه متفاوت خودروهایی چون نیسان جوک و ایکس تریل در بازار ایران باعث شده که فروش خودروهای این برند در ایران فوق العاده نباشد. با اینکه جهان نوین آریا فروش ایکس تریل و جوک را مناسب اعلام می کند و کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که جهان نوین آریا در مدت زمانی کوتاهی سهم بازار مناسبی را به خود اختصاص داده است، ولی عدم رعایت قیمت رقابتی برای خودروهای نیسان در ایران از عوامل موفقیت نه چندان ایده آل این برند محسوب می شود. نیسان ایکس تریل که در بازار جهانی قیمتی مشابه با رنو کولئوس، میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو و هیوندای سانتافه دارد، در بازار ایران با اختلاف ۴۸ میلیونی نسبت به برخی رقبا به فروش می رسد. در کنار انتخاب قیمت بالا توسط جهان نوین آریا، شاهد بودیم که تا همین چند هفته پیش این شرکت خودروهای نیسان را با مدل ۲۰۱۶ به بازار کشور عرضه می کرد و به تازگی فروش مدل های ۲۰۱۷ را آغاز کرده است. همین کار باعث شد تا پیش از این برخی این شرکت را به عنوان نماینده رسمی نیسان در ایران قبول نداشته باشند. با اینکه امروز جهان نوین آریا خودروهای نیسان را با مدل ۲۰۱۷ عرضه می کند، ولی باز هم سبک فروش جهانی عقب است و نتوانسته طبق قواعد بازار جهانی، خودروهای نیسان را با مدل ۲۰۱۸ پیش فروش کند.
مسئله قیمت گذاری نه چندان صحیح ایکس تریل را می توان به سبک دیگر هم مشاهده کرد. از روز اول فروش این کراس اوور با کیفیت در ایران تا به امروز رشد قیمتی را برای این خودرو در بازار آزاد مشاهده نکرده ایم و روز به روز نسخه صفر آن در بازار آزاد کاهش قیمت را تجربه می کند. این در حالی است که رقبای این خودرو با قیمتی به بازار می آیند که حداقل اگر رشد قیمت را در میان مشتریان تجربه نمی کنند، با قیمتی کمتر از قیمت شرکتی هم به فروش نرسند. ایکس تریل ۲۰۱۶ که قیمت ۲۴۸ میلیون تومان را در شرکت داشته است، چند ماهی است که با قیمت ۲۳۸ تا ۲۴۸ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شود. همچنین با اینکه فروش مدل ۲۰۱۷ این خودرو هم آغاز شده است، همچنان شاهد آن هستیم که مدل های ۲۰۱۷ این خودرو هم در بازار آزاد افزایش بها را تجربه نکرده اند و همچنان با قیمت رسمی شرکت، ۲۴۸ میلیون تومان معامله می شوند. این مسئله بدان معانست که افت قیمت ایکس تریل هم به مراتب از سایر رقبای هم رده بیشتر است.
یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت کافی نیسان در ایران، رعایت نکردن اصل رقابت در خدمات پس از فروش است. با اینکه کیفیت نیسان برای همه ثابت شده است، ولی به هر حال هستند خریداری که به شعارهای تبلیغاتی توجه می کنند. یکی از شعارهای رایج تبلیغاتی در بازار ایران، ارائه گارانتی ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر است. شرکت جهان نوین آریا در حال حاضر برای خودروهای خود گارانتی ۳ سال یا ۸۰ هزار کیلومتر را ارائه می می دهد و این یعنی که در بسیاری از مواقع، گارانتی یک خودرو ۲۴۸ میلیون تومانی ژاپنی، از یک خودرو چینی۱۰۰ میلیون تومانی کمتر است.
با نگاه کلی می توان فهمید که امروز جهان نوین آریا به خاطر سه ضعف نمی تواند پا به پای رقبای کره ای و فرانسوی در بحث فروش ظاهر شود. شاید آمار فروش این شرکت خوب و مساعد باشد و احتمالا مشتریان هم از انتخاب خود رضایت حداکثری را دارند. ولی توقع بازار این است که نیسان به عنوان یکی از پرفروش ترین برندهای بازار کشور شناخته شود و حداقل در رده رقابتی خود، پرفروش ترین محصولات را داشته باشد.
ضعف اول این شرکت عدم قیمت گذاری صحیح برای محصولات مخصوصا نیسان ایکس تریل است. اگر جهان نوین آریا بتواند این کراس اوور محبوب در بازار جهانی را با قیمت رقابتی و واقعی در بازار کشور عرضه کند، موفقیت خود را دو چندان کرده است.
ضعف دوم این شرکت عدم ارائه خودروها با مدل سال در زمان مناسب است. این شرکت مدت زیادی خودروها را با مدل سال گذشته به بازار عرضه می کرده و حال که رقبا پیش فروش مدل های ۲۰۱۸ را آغاز کرده اند، به فکر عرضه مدل ۲۰۱۷ افتاده است.
ضعف سوم جهان نوین آریا هم گارانتی نه چندان جذاب برای خودروها است. به هر حال شناخت بسیاری از خریداران نسبت به برند نیسان آنچنان کامل نیست و به دنبال ضمانت خوبی برای خرید یک محصول از این شرکت هستند.
باید اشاره کرد که در این مدت می توان جهان نوین آریا را به عنوان یکی از رکورددار ترین شرکت های تازه تاسیس در عرضه خودرو دانست. زیرا این شرکت با سابقه فعالیت کم موفقیت ها خوبی در بحث فروش داشته است و توانسته رضایت خوبی را از جانب مشتریان به خود اختصاص دهد. ولی به هر حال هنوز شاهد آن نیستیم که نیسان یکه تازی مانند بازار جهانی در ایران داشته باشد.
حسین دلاور- گروه مستند اسب بخار

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.