چرا افزایش قیمت محصولات گروه سایپا متوقف شد؟

چرا افزایش قیمت محصولات گروه سایپا متوقف شد؟
به چند ماه پیش برگردید. زمانی که کیا سراتو آپشنال اتوماتیک قیمت حدود ۱۰۴ میلیون تومان را در کارخانه داشت و سایپا در صورت خرید نقدی یک میلیون تومان تخفیف به مشتریان اعطا می کرد. برای خرید این خودرو تحویل کوتاه مدت اعلام می شد و با این حال در بازار آن روزها بسیاری این سراتو را با بهایی کمتر از قیمت رسمی کارخانه به فروش می رساندند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

ناگهان با حضور مدیرعامل جدید در گروه خودروسازی سایپا، قیمت سراتو آپشنال به محدوده ۱۱۸ میلیون تومان در کارخانه رسید و یک روز بعد به دستور مدیرعامل این شرکت، افزایش قیمت این خودرو لغو شد و همچنان سراتو آپشنال با بهای ۱۰۴ میلیون تومان معامله شد. با اینکه در عمل هیچ افزایش قیمتی رخ نداد، اما هر روز بازار منتظر آن بود که بالاخره سایپا سراتو را گران کند و این باعث شد تا بسیاری برای سرمایه گذاری و حتی برای پیش رفتن با روند بازار، به سمت کیا سراتو آپشنال بیایند. زیرا مطمئن شده بودند که قیمت سراتو ۱۰۴ میلیون تومان نمی ماند و قطعا بهای آن افزایش پیدا می کند. این موج روانی در بازار باعث شد تا حرکت خریداران به سمت سراتو شدت بگیرد و از آن طرف سایپا هم نتواند این خودرو را به صورت تحویل فوری به دست مشتریان برساند. برای همین شرایط فروش دو ماهه سراتو را آغاز کرد و دیگر خبری از تخفیف نقدی و تحویل چند روزه نبود. همین مسئله هم به جو روانی افزایش قیمت سراتو اضافه شد و باعث گردید تا قیمت این خودرو که زمانی با قیمتی کمتر از کارخانه معامله می شد، گاهی با سود ۱۰ میلیون تومانی معامله شود. این اتفاق رویکرد دلالان را نسبت به سراتو تغییر داد و باعث شد تا سایپا در چند ماه گذشته سهولت بیشتری را در فروش سراتو و جذب سرمایه تجربه کند.

حال به اتفاقات دیروز، یعنی دوم اردیبهشت سری بزنید. پارس خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا قیمت خودروهای برلیانس و رنو را چند میلیون تومانی افزایش داد و باعث شد تا جو خبری انتقادی در خصوص رویکرد این شرکت در رسانه ها منتشر شود. در شرایطی که بازار خودرو منقبض شده و فروش آن چنانی برای خودروها وجود ندارد، به مشتریان این حس القا می شود که خودروهای پارس خودرو به عنوان پرتقاضاترین محصولات بازار ایران گران شده است. در میان لیست افزایش قیمت ها هم، نام برخی خودروها هم دیده می شود که هیچگاه پارس خودرو برایشان فروش خوبی نداشته است. مانند برلیانس سری H200 و نسخه های دنده ای سری H300 که هنوز به عنوان خودروهای پرتقاضا در بازار شناخته نمی شوند و گاهی با بهای کمتر از کارخانه در بازار خرید و فروش می شوند.
در شرایطی که اطلاع رسانی کامل در خصوص افزایش قیمت خودروهای پارس خودرو اتفاق افتاده و بیشترین درصد رشد قیمت برای محصولات کم تقاضا این شرکت در بازار بوده است، به ناگاه در آخرین ساعت های دوم اریبهشت ماه اعلام می شود که این افزایش قیمت اتفاق نمی افتد و همچنان با قیمت های قبلی خودروها به فروش می رسند.
اما این ماجرا شباهت زیادی به داستان سراتو در چند ماه گذشته دارد. خودروهای کم تقاضایی چون برلیانس H200، امروز در بازار آزاد به عنوان محصولاتی میان دلالان معرفی می شوند که بزودی قیمتشان زیاد می شود و خرید آن ها سود خوبی را دارد. از طرفی جو بازار به سمتی رفته تا تمام محصولات پارس خودرو را در دل خود نگه دارد و عرضه آن به خریداران را کم کند. این اتفاق افزایش قیمت محصولات پارس خودرو را در بازار سوم اردیبهشت در بر داشته و حال می توان پیش بینی کرد که در مرحله پیش فروش جدید محصولات پارس خودرو، مشتریان به مراتب بیشتری از گذشته به سمت این شرکت هجوم می آورند و سعی دارند با خرید هر خودرویی از کارخانه، به امید افزایش قیمت آن بنشینند تا طی هفته های آتی آن را با سود بفروشند. این اتفاق مشابه با سناریو سراتو آپشنال است که در ماه های پیش رخ داده و باعث شد تا سهولت فروش برای گروه سایپا اتفاق می افتد و جذب سرمایه راحتتری داشته باشد.

حسین دلاور- گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.