پیش بینی شکست برای بورگوارد

حضور بورگوارد در ایران قطعی شد
برند بورگوارد اصالت آلمانی دارد و در سابقه کاری خود، همکاری های موفقی را با گروه های خودروسازی بزرگ جهان داشته است.
ولی این کمپانی آلمانی هم مانند برندهای مطرح دوره خود، مجبور به اعلام ورشکستگی شد و در نهایت همانند ام جی خود را به سرمایه داران ام جی واگذار کرد. با اینکه بوگوارد عملا به دست چینی ها افتاد، ولی در این چند وقته آلمانی ها سعی کرده اند تا آن را خودرویی مطابق با استاندارد جاده های اروپا معرفی کنند و در این راه موفق بوده اند. زیرا امروز بوگوارد چینی هم به بازار آلمان راه پیدا کرده و با مهندسی دقیق فولکس واگن حرف های زیادی را برای گفتن دارد. وقتی با کارشناسانی که در مهندسی محصول بورگوارد برای بازار ایران صحبت می کنیم، به اتفاق همه این برند را به کیفیت و فناوری صدا می زنند و خودروهای آن را چند سر و گردن از سایر چینی ها بالاتر می دانند.
ولی با این همه پیشینه و واقعیت مثبت، آیا بورگوارد چینی- آلمانی می تواند در بازار کشور موفق باشد؟!
وقتی با کارشناسان بازار و صنعت خودرو صحبت می کنیم، ماجرای حضور بورگوارد را به ام جی تشبیه می کنند. برندی با اصالت انگلیسی که به چینی ها واگذار شد و توانست در بازار جهانی دوباره حرف هایی برای گفتن داشته باشد. ولی مسئله اینجاست که اگر ام جی در بازار ایران قوی نیست، به خاطر انتخاب نماینده ضعیف برای آن بوده و حساسیت های خاصی که روز اول ام جی اعمال کرده بود، باعث شد تا از بسیاری از شرکای احتمالی خود در ایران دور بماند.
بورگوارد هم به روشی عجیب بعد از مدت ها تحقیق و مذاکره در بازار ایران، شرکتی را به عنوان نماینده خود در کشور معرفی می کند که اصلا سابقه ای از مدیران آن نیست و هنوز مشخص نشده که احتمالا با کدام تیم خودرویی و ارگانی در ارتباط هستند.
مسئله بعدی اینجاست که طبق اعلام مدیران کیان موتور، قیمت محصولات بوگوارد در ایران کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان است. شنیده ها حاکی از آن بوده که برخی مدل های این برند قیمتی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان را دارند و نباید توقع خودروهایی با بهای کمتر از ۱۲۰ میلیون تومان را از این شرکت داشت. با تطبیق این دو گفته، می توان از همین حالا حدس زد که بوگوارد در بدو ورود با شکستی اساسی روبه رو می شود و یا خود را با فروش کم دلخوش خواهد کرد. بدیهی است که اگر خودرویی از بورگوارد قیمتی بیش از ۱۷۰ میلیون تومان را داشته باشد، کمتر کسی آن را انتخاب می کند. هر چقدر هم که فناوری فولکس واگن در خودروهای کراس اوور بورگوارد بدرخشد، با توجه به همین تنوع نصفه نیمه بازار کشور، بالاخره مشتری به جای خرید یک خودرو چینی با اصالت آلمانی به سراغ یک خودرو کره ای، فرانسوی و ژاپنی می رود. همچنین با توجه به حضور مستقیم فولکس واگن در ایران، احتمال دارد که برخی خودروهای آن در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شود که در صورت بروز چنین واقعه ای، خرید خودروهای بورگوارد توجیهی ندارد.
از منظر دیگر، کیان موتور اعلام کرده که قصد واردات خودروها را در سال ۹۶ دارد. وقتی کمی جستجو می کنید، حتی نمی توانید دفتر مرکزی این شرکت را به صورت رایج و رسمی پیدا کنید و هنوز مشخص نیست که این شرکت در کجای شهرها و استان ها تدابیری برای خدمات پس از فروش دیده است. ضعف در روابط عمومی و بازاریابی محصولات بورگوارد از همین حالا در کیان موتور دیده می شود. به شکلی که بسیاری از رسانه ها نمی توانند با مدیران این شرکت در خصوص برنامه های آتی آن ها صحبت کنند.
شاید بهتر باشد که بورگوارد سبک اروپایی را برای ورود به بازار ایران انتخاب کند. زیرا شیوه کار نماینده ایرانی آن بیشتر شبیه یک اداره دولتی است که از پاسخ به هر سوالی سر باز می زند.
حسین دلاور- گروه مستند اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.