پژو 508 در مسیر افت قیمت

پژو 508 در مسیر افت قیمت
پژو ۵۰۸ خودرویی است که با مدل ۲۰۱۶، در روزهای اول، قیمتی کم تر از ۱۷۵ میلیون تومان در بازار خودروی ایران داشت و هنگامی که عرضه مدل ۲۰۱۷ آغاز شد، قیمت این خودرو آن چنان تفاوتی با مدل سال قبل اش نداشت و پس از گذشت چند ماه، در شرایط فروش های مختلف شرکت ” ایکاپ “، بهای رسمی آن تا ۲۳۴ میلیون تومان هم اعلام شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

البته هیچ گاه این خودرو با قیمت ۲۳۴ میلیون تومان به صورت نقدی به فروش نرسید و اگر وجه مورد نظر برای ۵۰۸ مدل ۲۰۱۷ را یک باره و کامل پرداخت می کردید، تخفیف ۵ میلیون تومانی شامل حال تان می شد و در نهایت این خودروی وارداتی با بهای کم تر از ۲۳۰ میلیون تومان به دست تان می رسید.
روزهای اول عرضه پژو ۵۰۸، خرید این خودرو چندان منطقی نبود، زیرا با هزینه ای مشابه برای این خودرو می شد به سراغ گزینه هایی همچون دی اس ۵LS، رنو تلیسمان، هیوندای سوناتا LF بنزینی یا هیبرید، کیا اپتیما JF و… رفت. با گذشت زمان و افزایش قیمت این خودروها، کم ترین رشد قیمت در بهای رسمی را پژو ۵۰۸ داشت و اختلاف قیمت این فرانسوی وارداتی پژو با رقیب ها کم تر از ۲۰ میلیون تومان نبود، بلکه اگر می خواستید در اسفند سال گذشته یا فروردین امسال به سراغ یک سدان نیمه لوکس بروید، پژو ۵۰۸ حداقل هزینه ۴۰ میلیون تومان کم تر را برای شما داشت. البته همچنان پژو ۵۰۸ با مدل ۲۰۱۷ عرضه می شد و برخی رقیب ها همچون تلیسمان، پاسات، سوناتا LF هیبرید و… با مدل ۲۰۱۸ به بازار آمده بودند. از سوی دیگر پژو ۵۰۸ را می توانستید به صورت نقد یا اقساط با تحویل کم تر از ۳۰ روز تهیه کنید که در این موضوع، برتری در خرید نسبت به رقیب ها داشت. اما آخرین شرایط فروش این خودرو از سوی ” ایکاپ ” در اردیبهشت امسال اعلام شد و با ایجاد جو تشنج در بازار خودروی کشور، شاهد بودیم که کم تر شرکت وارد کننده خودرویی، محصول اش را با قیمت قطعی و به صورت فوری به دست مشتری می رساند و حتی امروز هم بیش تر واردکنندگان حرفی از شرایط فروش بلند مدت نمی زنند!
با آغاز جو گرانی کاذب که از سوی دلالان در بازار خودرو کنترل می شد، می بینیم که فولکس واگن پاسات ۳۰۸ میلیون تومانی گاهی تا ۴۸۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری می شود و رنو تلیسمان که قیمت کم تر از ۲۸۰ میلیون تومان را در ” نگین خودرو ” دارد، با بهایی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان هم در هفته های گذشته معامله شده است. هیوندای سوناتا LF هیبرید فیس لیفت ۲۰۱۸ که قیمتی کم تر از ۲۷۰ میلیون تومان را در شرکت ” پاکرو ” و همچنین بازار آزاد داشت، به ناگاه قیمت رسمی فراتر از ۳۸۰ میلیون تومان را در نسخه فول آپشن به خود اختصاص داد و دلالان هم بهای بازار آن را گاهی فراتر از ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کردند. کیا اپتیما JF نیز چند ماهی است که وارد نمی شود و نمی توان به آسانی قیمت دقیقی برای نسخه های صفر کیلومتر ۲۰۱۷ آن پیدا کرد.
در این میان که پژو ۵۰۸ مدل ۲۰۱۷ قیمت رسمی ۲۳۴ میلیون تومان را داشت، برخی دلالان به سراغ این خودرو آمدند تا با هزینه ای کم تر سود بیش تری را از وضعیت کنونی ببرند و برخی نمایشگاه داران هم برای داشتن یک سدان نیمه لوکس کم تر از ۳۵۰ میلیون تومانی، تن به خرید خودرویی همچون پژو ۵۰۸ دادند. در دو هفته گذشته، دلالان و برخی نمایشگاه داران در آگهی های فروش پژو ۵۰۸ یا مراجعه حضوری مشتریان، قیمتی حدود ۳۰۵ تا ۳۳۵ میلیون تومان را برای این خودرو اعلام می کردند. این قیمت در حالی انتخاب شده بود که با وجود تمام مزیت های رقابتی این خودرو، هیچ گاه پژو ۵۰۸ نتوانسته بود استقبال اکثریت بازار را تجربه کند.
اکنون با آغاز نخستین روز کاری پس از تعطیلات نیمه خرداد، فروشندگان این خودرو دست از سر قیمت های ۳۰۰ تا ۳۴۰ میلیون تومانی برداشته اند و آن هایی که خرید و فروش پژو ۵۰۸ را با مدل ۲۰۱۷ دارند، قیمتی کم تر از ۲۷۷ میلیون تومان را اعلام می کنند. در تماس های روز گذشته با برخی فروشندگان این خودرو، عده ای از آن ها حاضر به معامله پژو ۵۰۸ با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان هم بودند و برخی حاضر هستند که به صورت اقساط این خودرو را بفروشند.
در نگاه کلی ثابت می شود که در صورت عدم تصمیم زود هنگام و بر اساس جو روانی حاکم بر بازار خودرو، می توان امید این را داشت که افت چشم گیری حداقل در قیمت بازار خودروها اتفاق افتد. پژو ۵۰۸ خودرویی بود که عده ای می خواستند آن را با فرآیندی روانی و یک پارچه به قیمت فراتر از ۳۴۰ میلیون تومان برسانند، اما نداشتن محبوبیت ذاتی این خودرو از سویی و توقف خرید مشتریان از سوی دیگر، باعث شده فروشندگان کم انصاف از مواضع خود کوتاه آیند و اکنون مجبور باشند تنها پس از چند روز پا فشاری روی قیمت های فراتر از ۳۰۰ میلیون تومان، به بهایی کم تر از ۲۷۰ میلیون تومان نیز راضی بشوند.
پیش بینی می شود اگر همچنان عدم استقبال و معامله صفر برای پژو ۵۰۸ مدل ۲۰۱۷ ادامه داشته باشد، قیمت بازار این خودرو در هفته های آتی ( در صورت ثبات در بازار ارز و قوانین ) قیمتی کم تر از ۲۵۰ میلیون تومان را تجربه کند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.