پژو 2008؛ ارزان ترین کراس اوور غیر چینی + قیمت معامله ای در بازار

پژو 2008؛ ارزان ترین کراس اوور غیر چینی + قیمت معامله ای در بازار
گروه صنعتی ” ایران خودرو ” با تاسیس شرکت ” ایکاپ “، پژو ۲۰۰۸ را در نسخه فیس لیفت از سال گذشته روی خط تولید برده و اکنون چند ماهی است که تولید آن را افزایش داده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

با این که تولید پژو ۲۰۰۸ افزایش پیدا کرده است، اما خبری از پیش فروش مرحله جدید نیست و گویا همچنان تاخیر در تحویل های این خودرو ادامه دارد. جالب است که اگر در مرحله اول پیش فروش، رنگی به غیر از سفید را انتخاب کرده باشید، احتمال دارد تا امروز تاخیر بیش از ۵ ماه شامل حال شما شده باشد. به تازگی شاهد آن هستیم که در کنار پژو ۲۰۰۸های سفید رنگ، تعداد انگشت شماری رنگ نوک مدادی و مشکی هم به بازار آمده و می توان آن ها را در آگهی ها با کمی قیمت بیش تر از سفید خریداری کرد.
هنگامی که پژو ۲۰۰۸ وارد بازار کشور شد و قیمتی بیش از ۱۲۰ میلیون تومان را تجربه کرد، حتی قیمتی بیش تر از کراس اوورهای هم رده غیر چینی وارداتی داشت و چنین مسأله ای این سوال را برای بسیاری ایجاد کرده بود که چرا قیمت پژو ۲۰۰۸ از رقیب های وارداتی اش بیش تر است؟ با این که همیشه ” ایران خودرو ” دلایلی را برای این اتفاق اعلام می کرد و کارشناسان پژو نیز دلیل گران تر شدن پژو ۲۰۰۸ را موتور ۱۶۵ اسب بخار و جعبه دنده ۶ سرعته آیسین می دانند. همچنین ایجاد بازار آزاد و دلالی خودرو باعث شده خودرویی که کم تر از ۱۱۰ میلیون تومان در کارخانه قیمت دارد، از همان روز اول قیمتی فراتر از ۱۲۰ میلیون تومان را در بازار داشته باشد.
سال گذشته که هنوز تعرفه های واردات خودرو افزایش پیدا نکرده بود، در بیش تر مواقع با هزینه ای کم تر از بهای آزاد پژو ۲۰۰۸، می‌شد خودروهای سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر، داستر، نیسان جوک اسکای پک و… را خریداری کرد. اما امروز با افزایش تعرفه واردات و نوسان بهای ارز شاهد هستیم که قیمت این خودروها فراتر از ۱۳۸ میلیون تومان شده و رقیب هایی که گاهی ارزان تر از پژو ۲۰۰۸ بوده اند، امروز قیمتی فراتر از ۱۷۰ میلیون تومان را تجربه می کنند.
در حال حاضر برای خرید پژو ۲۰۰۸ در بازار آزاد به بودجه ۱۲۵ تا ۱۳۳ میلیون تومان نیاز است. این اختلاف قیمت به دلیل مدل ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اعلام می شود و گاهی برخی فروشندگان از قیمت اعلام شده خود به عدد کم تری راضی نمی شوند. اما اگر بخواهید به سراغ سانگ یانگ تیوولی مدل ۲۰۱۸ بروید که همان روز خودرو را تحویل بگیرید، باید هزینه حدود ۱۵۰ تا ۱۵۹ میلیون تومان را بپذیرید. همچنین رنو کپچر ۲۰۱۷ فول آپشن قیمت ۱۴۱ تا ۱۴۹ میلیون تومان را در بازار آزاد دارد و برخی شنیده ها حاکی از آن است که شاید نسخه ۲۰۱۸ فیس لیفت آن، از سوی ” نگین خودرو ” با قیمتی فراتر از ۱۶۰ میلیون تومان به بازار آید. رنو داستر هم در نسخه های مختلف تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل با مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، قیمتی نزدیک به ۱۴۱ تا ۱۶۳ میلیون تومان را دارند. نیسان جوک اسکای پک هم با مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۱۷۵ تا ۱۸۲ میلیون تومان در بازار معامله می شود.
جالب است که حتی چری تیگو۷ به عنوان یک کراس اوور چینی مونتاژ داخل، قیمت ۱۴۹ تا ۱۵۴ میلیون تومان را به خود اختصاص داده و می بینیم که خودروی چینی ارزان تر از پژو ۲۰۰۸ در بازار سال گذشته، قیمتی به مراتب بیش تر از یک فرانسوی تولید داخل را به خود اختصاص داده است.
در این جا می بینیم که با افزایش تعرفه واردات، تنها حمایتی که از خودروسازان داخلی شده، این بوده است که با افزایش قیمت خودروهای مشابه وارداتی، بتوانند فروش آسان تری را برای خودروسازان فراهم کنند و مشتریان هم به دلیل افزایش قیمت های بسیار زیاد خودروهای دلخواه خود، به خواسته خود یا از روی اجبار به سراغ تولیدات داخلی بروند.
کارشناسان بازار خودرو می گویند: « ایران خودرو، هنوز بخش نامه جدید قیمت محصولات خود را اعلام نکرده و آخرین تغییرات قیمتی آن به اسفند ۹۶ باز می گردد. بنابراین احتمال داده می شود خودروهای این شرکت از جمله پژو ۲۰۰۸ هم افزایش قیمت ۴ تا ۱۰ درصدی را تجربه کنند و با این اتفاق قیمت بازار هم با شتاب بیش تری نسبت به کارخانه افزایش پیدا می کند.”

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.