ویژگی‌های‌ قرارداد سه‌ جانبه رنو ، پرتو نگین‌ ناصح و ایدرو

ویژگی‌های‌ قرارداد سه‌ جانبه رنو ، پرتو نگین‌ ناصح و ایدرو
در حالی قرارداد رنو با ایران در حضور وزیر صمت بسته شد که شرکت «پرتونگین ناصح» با ۲۰درصد سهام به نمایندگی از بزرگ‌ترین واردکننده خودرو در ایران که همان گروه تحت مدیریت ناصر حدادزاده نماینده رسمی شرکت‌های رنو و تویوتا به شمار می‌رود برای اولین بار با بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان (رنو- نیسان) در تولید مشارکت می‌کند.
به گزارش اخبار خودرو وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در مراسم امضای این قرارداد گفت: توسعه‌نیافتگی صنعت خودروی کشور ناشی از گسستگی بازارهای بین‌المللی است.
محمدرضا نعمت‌زاده گفت: «این مساله، موضوعی است که در قرارداد جدید با رنو مورد توجه قرار گرفت. رفع گسستگی بازار خودرویی کشور با بازارهای بین‌المللی باید در دستور کار قرار بگیرد.»
وی افزود: «مشارکت با رنو از ۱۲‌سال پیش آغاز شده اما انتظارات ما از این مشارکت تاکنون به‌طور کامل حاصل نشده است». نعمت‌زاده اظهار کرد: «ایجاد یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه که به تمام مراکز تحقیق و توسعه رنو متصل شود، در این قرارداد گنجانده شده است.»
وزیر «صمت» یادآوری کرد: «راه‌اندازی یک مرکز فنی و مهندسی توسط رنو و ایجاد یک خط تولید موتور مستقل از ویژگی‌های این قرارداد است. تحقق این مهم که در‌حقیقت بخشی از زنجیره مهندسی شرکت رنو است، به نفع ایران و شرکای ما خواهد بود».
نعمت‌زاده همچنین با اشاره به ایجاد یک خط تولید موتور مستقل مطابق مفاد این قرارداد تاکید کرد: «یک کارخانه جدید و مدرن موتورسازی با همراهی قطعه‌سازان داخلی در کشور ایجاد خواهد شد.»
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از قرار گرفتن قطعه‌سازان کشور در فهرست رنو برای همکاری در سایر پروژه‌های این شرکت در اقصی نقاط جهان مطابق این قرارداد خبر داد و تقاضا کرد انجمن قطعه‌سازان کشور فعالانه وارد عرصه شود تا مطابق قرارداد ۶۰ شرکت قطعه‌ساز خوب در زنجیره تامین قطعه برای بازار داخل و خارج کشور انتخاب شوند.»
وی بیان کرد: «صنعت خودرو روزانه در حال رشد، توسعه و تغییر است و این مهم حتی در طراحی خودرو مطابق میل و سلیقه قاره‌های مختلف نزد خودروسازان دیده می‌شود، بر این اساس همکاری‌های بین‌المللی از الزامات رشد و توسعه در این صنعت است.»
داستر و سیمبل، نخستین محصولات مشترک
به‌گفته رئیس هیات‌عامل ایدرو بر اساس قرارداد جدید با شرکت رنو، دو خودروی داستر و سیمبل به‌صورت مشارکتی در ایران ساخته می‌شوند و رده قیمتی این خودروها پایین‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان است.
ویژگی‌های‌ قرارداد سه‌ جانبه رنو ، پرتو نگین‌ ناصح و ایدرو
باید خودروهایی را تولید و عرضه کنیم که مردم قدرت خرید آنها را داشته باشند، چراکه ساخت خودروهای بالاتر از قیمت ۱۰۰ میلیون تومان راحت است اما مردم توانایی خرید آنها را نخواهند داشت.
منصور معظمی همچنین در پاسخ به این که آیا در این قرارداد تمهداتی دیده شده است تا بر اثر فشار آمریکا این همکاری مشترک تحت‌تاثیر قرار نگیرد؟ افزود: «در قرارداد ما چیزی در مورد تحریم‌ها و آمریکا قید نشده است. فرانسوی‌ها تاکید داشتند چنین بندی در قرارداد گنجانده شود و یکی از علل طولانی شدن قرارداد این مساله‌ بود.»
رئیس هیات‌عامل ایدرو یادآوری کرد: «نکته دیگر بحث ایجاد هاب تحقیق و توسعه توسط رنو در ایران است که برای نخستین‌بار انجام می‌شود ضمن اینکه رنو مسئولیت صادرات ۳۰درصد تولیدات و قطعات را بر عهده گرفته و این اتفاق بسیار خوبی است زیرا وقتی می‌توانیم خودروساز باشیم که در صحنه‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم.
وی همچنین در ابتدای مراسم با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری در این قرارداد در فاز نخست ۶۶۰ میلیون یورو است، ادامه داد: «۱۰ماه پیش چارچوب همکاری بین ایدرو و رنو در پاریس امضا شد که سهم رنو ۶۰ درصد و ایدرو ۴۰ درصد بود. امروز با مذاکرات صورت‌گرفته سهم ایدرو از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده شد و مشارکت به صورت سه‌جانبه با حضور هلدینگ پرتو‌نگین‌ناصح شد.»
وی با بیان اینکه در فاز نخست اشتغال‌زایی ۳ هزار نفر به صورت مستقیم پیش‌بینی شده است، افزود: «در این قرارداد تعهد شده است حدود ۳۰۰هزار دستگاه خودرو تولید شود که در فاز نخست تولید۱۵۰هزار دستگاه در دستور کار است و تا سال ۲۰۲۴ به ۳۰۰‌هزار خودرو خواهد رسید.» مدیرعامل ایدرو با بیان اینکه رنو در این مشارکت متعهد به صادرات ۳۰‌درصد محصولات شده است، افزود: «به صورت کلی بعد از برجام ۶ مشارکت‌نامه در صنعت خودرو با شرکای خارجی امضا شده است و این موضوع نتایج خوبی برای صنعت خودروی کشور خواهد داشت.»
معظمی اضافه کرد: «در حال حاضر ١۵ قطعه‌ساز ایرانی با رنو همکاری می‌کنند و قرار است این میزان به ۶۰ قطعه‌ساز برسد.» وی با اعلام اینکه انتخاب مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره به‌صورت چرخشی است، گفت: «در دور نخست مدیر‌عامل از طرف رنو، رئیس هیات‌مدیره از طرف ایدرو و نایب‌رئیس هیات‌مدیره از طرف هلدینگ پرتو‌نگین‌ناصح خواهد بود. به‌گفته معظمی تولید گیربکس و شاسی‌خودرو نیز در این مشارکت سه‌جانبه پیش‌بینی شده است.»
وی اضافه کرد: «در پی اجرای این قرارداد، قطعه‌سازان و افراد شریک در این قرارداد به شبکه توزیع رنو متصل خواهند شد. بر‌اساس مصرف‌کنندگان می‌توانند از تولیدات و قطعات شبکه رنو استفاده کنند. در حال‌حاضر شرکت پرتو‌نگین‌ناصح ٣۵ شبکه توزیع دارد که در این مشارکت جدید شبکه توزیعی محصولات رنو به ۲۵۰ خواهد رسید.»
وی تصریح کرد: «مطابق این قرارداد، ۳۰درصد محصول با مسئولیت رنو باید صادر شود که شامل محصول نهایی و قطعه است.»
یک قرارداد استثنایی در تاریخ صنعت خودرو ایران
قائم‌مقام ارشد مدیرعامل گروه خودروسازی رنو گفت: «قرارداد رنو و ایدرو به‌دلیل سرمایه‌گذاری، انتقال فناروی، داخلی‌سازی و پرورش استعدادهای ایرانی، ایجاد مرکز مهندسی، خرید تولید خودروهای به‌روز و صادرات و به‌بیان دیگر توسعه زنجیره کامل ارزش در ایران، یک قرارداد استثنایی در تاریخ صنعت خودرو ایران است.
ویژگی‌های‌ قرارداد سه‌ جانبه رنو ، پرتو نگین‌ ناصح و ایدرو
تی‌یری بلوره افزود: «این قرارداد استثنایی در یکی از استراتژیک‌ترین کشورها برای رنو یعنی ایران است.» به‌گفته این مقام مسئول فرانسوی در دنیای رنو، ایران با قابلیت‌های خوب صنعتی، زیرساخت‌های خودروسازی، نیروی انسانی توانمند، شرایط ژئوپولیتیک استثنایی و همین‌طور به‌دلیل فرهنگ غنی‌اش شناخته می‌شود.»
بلوره با بیان اینکه رنو با حضور بدون‌وقفه در ایران از سال ٢٠٠۴ تاکنون تعهد خود را به اثبات رسانده است، تصریح کرد: «امضای این قرارداد، تعهد و خواست قوی ما را برای حضور بلندمدت به‌عنوان شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران تایید می‌کند.»
وی ادامه داد: «همکاری ما با دو شریک قدیمی خود یعنی ایران‌خودرو و سایپا همچنان ادامه داشته و در آینده گسترش خواهد یافت.»
قائم‌مقام ارشد مدیرعامل گروه خودروسازی رنو اظهار کرد: «امضای این قرارداد گامی رو به جلو و بلند برای همکاری مستمر میان ایران و رنو است و ارزش‌های مشترکی برای طرفین در بر خواهد داشت.»

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.