هیوندای i20 سری جدید کرمان موتور چه ویژگی هایی دارد

هیوندای i20 سری جدید کرمان موتور چه ویژگی هایی دار
شرکت ” کرمان موتور ” از پایان سال ۱۳۹۵، هیوندای i20 را به روش مونتاژ SKD به خط تولید خود آورد و تا امروز توانسته فروش بالایی را برای این هاچ بک کره ای مونتاژ داخل، تجربه کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این خودرو که به پیشرانه ۱.۴ لیتری ۱۰۰ اسب بخار مجهز است، توان خود را از طریق یک جعبه دنده ۴ دنده اتوماتیک به چرخ های جلو می رساند. هیوندای i20 ” کرمان موتور ” که با آخرین نسل، مونتاژ می شود، همیشه در کنار فروش بالا و استقبال خوب، نقدهایی را به سوی خود کشانده است. اما بیش تر این نقدها به امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو بر می گردد. این هاچ بک کره ای از نظر کیفیت قطعات و مونتاژ در سطح بالایی قرار دارد، اما با توجه به قیمت اش هیچ گاه نتوانسته امکانات بالایی را در ایران تجربه کند. هیوندای i20 در ” کرمان موتور ” تنها با دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، کامپیوتر سفر، سنسور و دوربین عقب، سیستم تهویه خودکار، فرمان کمکی برقی، نمایش گر، رهیاب ماهواره ای فعال، چراغ روشنایی روز و تودوزی پارچه ای تولید شده و همین سطح امکانات نتوانسته نیاز افراد را به شکل کامل برآورده کند. این خودرو در روزهای اول عرضه، قیمتی کم تر از ۹۰ میلیون تومان را داشته و در شرایط سال ۹۵ نیز بسیاری توقع امکاناتی مانند کروزکنترل، سانروف، کیسه های هوای کناری و پرده ای، سنسور پارک جلو، استارت دکمه ای و… را از i20 داشته اند. با گذشت زمان شرکت ” کرمان موتور ” در پیش فروش های اخیر خود،هیوندای i20 را با امکانات جدید پیش فروش کرد و قیمت رسمی ۱۱۵ میلیون تومان برای این هاچ بک اعلام شد.


مدتی است تحویل i20های جدید ” کرمان موتور ” آغاز شده و می توانید آن ها را در خیابان ببینید. روز گذشته نیز شرایطی فراهم شد تا ملاقاتی با نسخه جدید i20 برای بازار ایران داشته باشیم. اولین نکته که به شما کمک می کند نسخه جدید i20 را راحت تر در خیابان ها تشخیص دهید، تغییر جایگاه دوربین عقب این خودرو است. پیش از این دوربین عقب i20 بالای قاب پلاک خودرو نصب می شد و مشکی رنگ بود، اما اکنون دوربین دنده عقب این هاچ بک روی در صندوق عقب و پایین نشان هیوندای قرار گرفته و همرنگ بدنه است. در نسخه های قبلی i20 ” کرمان موتور “، هنگام قرار دادن دسته دنده خودرو در موقعیت دنده عقب (R)، تصویر پشت خودرو روی نمایش گر اصلی خودرو ظاهر می شد، اما در نسخه های جدید این خودرو، با تغییر جایگاه دوربین دنده عقب، محل نمایش تصویر آن هم تغییر کرده است. نسخه های جدید هیوندای i20 به آینه الکتروکرومیک مجهز شده است و با توجه به قابلیت های این آینه، تصویر پشت خودرو روی آن نمایش داده می شود. البته این تصویر قاب کوچکی دارد و شاید بهتر بود با تغییر جایگاه دوربین i20 محل نمایش آن همچنان ثابت روی نمایش گر اصلی خودرو باقی می ماند.
هیوندای i20 سری جدید کرمان موتور چه ویژگی هایی دار

از دیگر تغییراتی که در هیوندای i20 سری جدید دیده می شود، اضافه شدن استارت دکمه ای و سامانه ورود به خودرو، بدون کلید است. سوییچ این خودرو رنگ قهوه ای دارد و ظاهر آن مشابه با تمام دسته سوییچ های جدید کمپانی هیوندای است. همچنین روی دستگیره در نیز دکمه ای برای باز و بسته کردن قفل وجود دارد. از سویی دستگیره درهای هیوندای i20 دیگر همرنگ بدنه نیست و حالتی براق و کرومی دارد.

هنگامی که دکمه استارت هیوندای i20 سری جدید را می زنید، متوجه فعال شدن چراغ چک جدید در صفحه پشت آمپر می شوید. در نمونه های جدید این خودروی هاچ بک مونتاژی، سامانه اخطار فشار باد لاستیک ( TPMS ) نصب شده است. پیش از عرضه سری جدید i20، برای بسیاری جای سوال بود که چرا این خودرو به برف پاک کن خودکار مجهز است، اما سنسور نور ندارد و چراغ هایش با توجه به شرایط محیط روشن و خاموش نمی شوند. اکنون این کاستی در نسخه های جدید هیوندای i20 وجود ندارد و روی دسته راهنمای خودرو حالت اتوماتیک نیز وجود دارد.

در یک جمع بندی کلی می توان گفت هیوندای i20 سری جدید ” کرمان موتور ” این تغییرات را داشته است:

تغییر جایگاه دوربین دنده عقب و نصب آن روی در صندوق

دستگیره های در جدید با رنگ کرومی و دکمه بازشوی قفل

استارت دکمه ای

آینه الکتروکرومیک با نمایش گر دوربین دنده عقب

اضافه شدن سنسور باد لاستیک و سنسور نور

با اضافه شدن این امکانات می توان گفت هیوندای i20 توانسته بیش از پیش نظر مالکان را جلب نماید. توجه داشته باشید در زمان ثبت نام، این تغییرها هزینه بیش از ۱۴ میلیون تومان را برای مالکان به دنبال داشته است، اما همچنان مالکان این هاچ بک کره ای مونتاژ داخل تمایل دارند که خودروی شان به امکاناتی مانند کروزکنترل و سانروف نیز مجهز شود. البته تا امروز کمپانی هیوندای سقف شیشه ای کامل را برای i20 معرفی کرده و هنوز خبری از سانروف تکه ای روی سقف این خودرو نیست.

از دلایلی که بیش از پنج هزار نفر تا امروز هیوندای i20 ” کرمان موتور ” را انتخاب کرده اند، ابعاد مناسب خودرو و از سویی جادار بودن آن است و تا حدی به دلیل حجم موتور پایین که می تواند به عنوان گزینه ای مناسب برای استفاده شهری باشد. با این حال اگر هیوندای i20 ” کرمان موتور ” بتواند امکاناتی مانند کروزکنترل، کیسه های هوای بیش تر، سنسور پارک جلو و برخی ویژگی های دیگر را با خود همراه کند و از سویی به سیستم تهویه قوی تری مجهز شود، می تواند مشتریان بیش تری داشته باشد و بسیاری از خانواده های کم جمعیت، i20 را به عنوان گزینه ای برای سفرهای درون شهری و برون شهری خود انتخاب کنند.

نکته جالب در مورد هیوندای i20 ” کرمان موتور “، قیمت آن در شرایط کنونی است. در میانه سال ۱۳۹۶، هیوندای i20 این شرکت، اختلاف قیمت چندانی در بازار نداشت و بیش تر با سود حدود ۳ میلیون تومان معامله می شد. یعنی خودرویی با قیمت ۹۳ میلیون تومان، قیمتی در بازه ۹۵ تا ۹۷ میلیون تومان داشت و آن چنان برای دلالان پرسود نبود، اما امروز نسخه های سری قدیم هیوندای i20 مدل ۱۳۹۷ با قیمتی حدود ۱۵۷ تا ۱۸۰ میلیون تومان برای فروش در نمایشگاه ها موجود هستند که عددی غیر منطقی است. اکنون با آغاز تحویل سری جدید هیوندای i20، برخی دلالان قیمت هایی فراتر از ۱۷۰ میلیون تومان را برای این نسخه در نظر گرفته اند و گاهی بهای ۱۹۸ میلیون تومان را برای i20 با امکانات بیش تر به مشتری اعلام می کنند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.