هزینه ورود به طرح ترافیک جدید تهران مشخص شد

هزینه ورود به طرح ترافیک جدید تهران مشخص شد

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

طرح های شهرداری برای اخذ عوارض از معابر و ایجاد درآمد پایدار برای این نهاد در نهایت به تغییر مشخصات طرح ترافیک در سال ۹۷ منجر شد ولی حالا اجرای همین طرح پیشنهادی حواشی متفاوت و چند وجهی مختلفی را به وجود آورده و باعث نگرانی شهروندان شده است.

تهران حدود ۱۰۰هزار راننده تاکسی دارد که با ظهور تاکسی ‌های آنلاین درآمدشان کاهش یافته بود. حالا با طرح جدید شهرداری تاکسی‌ های آنلاین به طور کلی محدوده طرح ترافیک را از دست خواهند داد و این فضا در اختیار رانندگان تاکسی قرار می ‌گیرد.

به گزارش دیجیاتو حسن پورسید آقایی در رابطه با جزئیات طرح جدید ترافیک سالانه تهران، گفت: در طرح قدیم ترافیک، عده ‌ای به مدت یک سال مجوز عبور و مرور به طرح ترافیک را داشتند و این از ایرادات آن است چرا که این تعداد افراد می‌ توانستند هر روز و هر ساعت به طرح ترافیک بیایند و بروند و به نوعی یک طرح تشویقی برایشان بود. در طرح جدید قرار است در مجموع روزانه ۱۰۳ هزار خودرو مجوز ورود به طرح ترافیک را داشته باشند. این در حالیست که در حال حاضر به طور متوسط ۱۲۳ هزار خودرو در محدود طرح رفت و آمد می‌ کنند. بنابراین کنترل نظم برای راهنمایی و رانندگی راحت‌ تر خواهد بود.

اگر هر خودرو روزانه ۲۰ هزار تومان برای ورود به محدوده طرح ترافیک بپردازد روزانه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عاید شهرداری می‌ شود. این مبلغ ماهانه ۴۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

روزانه به طور متوسط ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌ کنند. این در حالی است که در سال‌ های اخیر توسعه خطوط مترو و واگن‌ ها کم بوده . حالا با طرح جدید حجم مسافر در مترو افزوده می‌ شود و کمبود واگن در ساعات پر تردد بیشتر از گذشته خواهد بود.

یکی از تبعات مستقیم این طرح روی آوردن مردم به استفاده از موتور سیکلت است. موتور سیکلت‌ ها علاوه بر خطر جدی برای شهروندان آلودگی هوا را هم تشدید می‌ کنند. افزایش هزینه ورود به طرح ترافیک مشکلات این مردم این مناطق را بیشتر می‎ کند و آنها مجبور به کوچ اجباری خواهند شد. این یعنی تغییر بافت فرهنگی مناطق مرکزی تهران.

طرح جدید ترافیک تبدیل به دغدغه طبقات پایین جامعه شده وگرنه پرداخت هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک برای طبقه مرفه خیلی موضوع جدی ای نیست. از سوی دیگر به نظر می رسد که تجهیزات فنی کنترل تعداد دقیق خودروها برای ورود به محدوده طرح ترافیک هم اکنون وجود ندارد و این مسئله می تواند به خطای بزرگ سیستماتیک در زمینه اجرای این طرح منجر شود، از این رو چالش های فراوانی پیرامون طرح جدید ترافیک تهران مطرح است که پاسخی برای آن ها وجود دارد.

در همین رابطه تازه ترین شرایط ورود به طرح ترافیک و قیمت های مربوطه به شرح زیر اعلام شده است.

ساعت تردد خودروها در صبح ۶.۵ تا ۱۰ از ۱۰ تا ۴ و از ۴ تا ۷ شب تقسیم‌بندی شده است.
۶۳ هزار سهمیه شغلی و ۴۰ هزار سهمیه روزانه شهروندان عادی برای این طرح در نظر گرفته شده است.
متقاضیان طرح سالانه باید یکصد هزار تومان اضافه پرداخت نمایند.
اگر در ساعت اوج خودرویی وارد و در خلوتی خارج شود ضریب یک، اگر خودرویی در تایم غیرپیک وارد شود و در همان تایم نیز خارج شود ضریب نیم و خودروهایی که در اوج ترافیک وارد و در اوج ترافیک نیز خارج می‌شوند ضریب ۱.۵ خواهند گرفت. به عنوان مثال اگر خودرویی در تایم خلوت وارد محدوده ترافیک و در همان تایم نیز خارج شود ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان باید پرداخت کند و اگر خودرویی در ابتدای صبح خارج شود و معاینه فنی برتر نیز نداشته باشد ۳۶ هزار تومان پرداخت خواهد کرد.
در اوج ترافیک صبح، بعدازظهر و میان روز سه ضریب برای محاسبه نرخ گذاشته شده است. به عنوان مثال اگر خودرویی در اوج ترافیک صبح وارد و در خلوتی خارج شود ضریب یک دریافت خواهد کرد و برای ورود به محدوده طرح ترافیک فقط ۲۴ هزار تومان پرداخت می‌کند.
شارژ کارت طرح ترافیک با ۲۰ درصد تخفیف همراه خواهد بود.
عوارض طرح ترافیک خودروهای هیبریدی و برقی یک دهم محسابه می شود.
در طرح جدید ۲۶ هزار سهمیه ورود به محدوده کم شده است و همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که طرح باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌شود.
برای جانبازان و معلولین نیز به صورت کلی با ۵۰ درصد پرداخت خواهد شد و جانبازانی که بالای ۷۰ درصد هستند و همین‌طور جانبازانی که ۲۵ درصد به بالای اعصاب و روان نیز آرم طرح ترافیک را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.
درآمد این طرح که احتمالا بین ۴ الی ۵ درصد نسبت به طرح قبلی کاهش یابد صرف مبارزه با ترافیک و آلودگی هوا می شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.