نقاط ضعف قانون جدید واردات خودرو

نقاط ضعف قانون جدید واردات خودرو
نتیجه بسته ماندن سایت ثبت‌سفارش‌ها به مدت شش‌ماه، حذف خودروهای با قیمت بیش از ۴۰هزار دلار، افزایش شدید تعرفه خودروهای هیبرید و همچنین افزایش کلی تعرفه خودروها با هدف کنترل واردات بود، همچنین دولت سعی کرد با افزایش فشار به خودروسازان مطرح جهانی آنها را به تولید خودروهایشان در ایران مجبور کند اما در این نوشتار کوتاه سعی می‌‌کنیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا نیت وزارت صمت با آنچه در عمل رخ داده،‌ یکسان است‌؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اخبار خودرو،در مورد کنترل کردن حجم واردات باید گفت سال ٩۵ اولین سالی بود که نمایندگی‌های برندها بعد از تحریم‌ها توانستند به‌طور مستقیم خودروهای خود را به شرکت مادر سفارش دهند و به همین جهت ورود خودروهای سفارش داده‌شده به کشور قابل کنسل شدن نبود و این خودروها در طول ۶ماه گذشته به‌تدریج به گمرکات کشور وارد شدند.

همچنین هدف دولت از متوقف کردن واردات خودرو توسط گری‌مارکت یا شرکت‌های غیرنمایندگی در تیرماه سال جاری، کنترل حجم واردات بود اما حال بعد از گذشت ۶‌ماه مجددا مجوز واردات خودرو به گری‌مارکت‌ها داده شده است که خودبه‌خود باعث افزایش حجم واردات خواهد شد.

همچنین دومین نیت وزارت صمت وارد کردن فشار به شرکت‌های خودروسازی طراز اول جهانی برای تولید خودروهایشان در ایران بود؛ استفاده از الگویی مانند آنچه چین و ترکیه انجام داده‌اند اما در عمل بیشترین فشار و سخت شدن شرایط برای خودروهای لوکس و هیبریدی‌ها رخ داده و این در حالی است که تولید و مونتاژ خودروهای لوکس در بازار ٨٠میلیونی ایران با قدرت خرید متوسط رو به پایین اکثریت جامعه، امری کاملا غیرمنطقی است زیرا تولید خودروهای لوکس در جوامعی صرفه اقتصادی دارد که دو خصوصیت را دارا باشند؛ بازار‌های با جمعیت حداقل ۳۰۰میلیونی با قدرت خرید بالا یا بازار‌های با جمعیت میلیاردی با سرانه در‌آمد رو به رشد سریع.

به همین جهت عمده خودروهای لوکس در کشورهایی مانند آمریکا‌، چین و تاحدودی هند مونتاژ می‌‌شوند‌. در مورد خودروهای هیبرید اوضاع از این نیز عجیب‌تر است زیرا زیر‌ساخت تولید و مونتاژ این خودروها یا حتی قطعه‌سازی آنها در کشور وجود ندارد و به‌هیچ‌وجه افزایش تعرفه‌ها منجر به تولید در کشور نخواهد شد‌.

حال سوال اینجاست که با وجود این مسائل چرا بدنه کارشناسی و تصمیم‌گیر وزارت صنعت به‌جای تمرکز روی محدود کردن واردات خودروهای کلاس‌متوسط با تکنولوژی موتورهای بنزینی مدرن که در کشور قابلیت مونتاژ یا تولید دارند، فشار خود را روی محدود کردن واردات هیبریدی‌ها و همچنین خودروهای لوکس گذاشته‌اند که تنها ۱۰درصد حجم واردات را به‌خود اختصاص می‌‌دهند‌؟

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.