نتیجه چهار روز نمایشگاه در ارومیه و البرز

نتیجه چهار روز نمایشگاه در ارومیه و البرز
از سیزدهم ماه جاری به مدت چهار روز دو نمایشگاه خودرو در کشور برگزار شد. یکی در ارومیه که دومین دوره آن بود و دیگری در کرج که چهارمین بار را تجربه می کرد.
هم زمانی دو نمایشگاه خودرو باعث شده بود که اکثر شرکت ها نتوانند حضور کاملی را در دو نمایشگاه داشته باشند. برخی به ارومیه رفته بودن و برخی به البرز آمده بودند. تنها سایپا و مدیران خودرو بودند که در هر دو نمایشگاه حضور داشتند. ولی حضور آن ها هم کامل نبود و نتوانسته بودند هر دو نمایشگاه را با طیف ثابتی از محصولات اداره کنند.
نمایشگاه خودرو ارومیه که آنچنان قدمت زیادی ندارد، با حضور به پر رنگ خودروهای سنگین همراه بود. البته که در نمایشگاه البرز هم شرکت هایی با خودروهای کار و تجاری حضور داشتند، ولی حضور چند برند مطرح در نمایشگاه خودرو ارومیه باعث شده بود تا رسمیت خاصی در بخش خودروهای تجاری به ایجاد شود. همچنین نوع غرفه سازی و جا نمایی شرکت های خودرو در نمایشگاه ارومیه به مراتب به روزتر از البزر بود. فضای حدود سه برابر بزرگتر نمایشگاه ارومیه نسبت به البزر باعث شده بود که شرکت ها با غرفه های بزرگی در نمایشگاه حاضر شوند و از طرفی بازدید برای مردم راحتتر باشد. وقتی با غرفه داران نمایشگاه خودرو ارومیه صحبت می کردیم، رضایت به نسبت خوبی از شرایط برگزاری داشتند و می گفتند که بازخوردهای خوبی را جذب کرده بودند. همچنین در بخش قطعات وابسته خودرو هم نمایشگاه خودرو ارومیه قوی تر ظاهر شده بود و حضور چند برند خارجی آن را به سمت بین المللی شدن برده بود.
اما انتقادهایی هم به نمایشگاه خودرو ارومیه از جانب بازدیدکنندگان وارد بود. بودند افرادی که توقع حضور بیشتر خودروسازان و واردکنندگان را داشتند. با اینکه شرکت سایپا، پارس خودرو، نگین خودرو، سایپا سیتروئن و مدیران خودرو محصولات سواری خود را به نمایشگاه آورده بودند، اما توقع بود تا با توجه به فضا سایر شرکت های خودرویی هم حضور داشته باشند. البته این مسئله بیشتر به هم پوشانی زمانی این نمایشگاه با نمایشگاه خودرو البرز بود که شاید آنچنان به بحث برگزاری مرتبط نباشد.
ولی در نمایشگاه خودرو البرز، نارضایتی ها بیشتر از رضایت حداکثری بود. اولین مسئله اینجاست که استان البرز یکی از کلان شهرهای بزرگ کشور است و هم جواری آن با پایتخت باعث می شود تا توقع بازدیدکنندگان و شرکت ها بالا برود. ولی در عمل شاهد بودیم که فضای برگزاری نمایشگاه به هیچ وجه استاندارد نبود و حتی سالن برگزاری از نظر سیستم صوتی و تهویه در سطح بسیار ضعیفی قرار داشت. پارکینگ بازدیدکنندگان هم که در عمل یک زمین خاکی نا مناسب بود که هر از چندگاهی مشکلی برای فردی پیش می آورد.
مسئله بعدی این بود که نمایشگاه البرز شرکت های خودرویی بیشتری را جذب کرده بود و بازدیدکنندگان می توانستند که خودروهای سواری بیشتری را مشاهده کنند. ولی فضای تنگ و نا مناسب همیشه مشکل تردد را ایجاد می کرد. با اینکه ایران خودرو با محصولات جدیدی چون دنا پلاس و پژو ۲۰۰۸ به نمایشگاه آمده بود، ولی نبود فضای کافی گاهی دلخوری هایی را ایجاد می کرد. غرفه آرایی برندهایی چون هیوندای و چری هم اصلا شبیه گذشته بنود و گاهی در شان شرکت واردکننده و تولید کننده به حساب نمی آمد. پارس خودرو و سایپا هم که به نسبت با دست پر به نمایشگاه البرز آمده بودند آنچنان از فضای برگزاری نمایشگاه راضی نبودند و نبود امکانات اولیه برگزاری را از مشکلات اصلی نمایشگاه می دانستند.
شاید بهتر بود که زمان برگزاری این دو نمایشگاه با هم یکی نمی شد تا با حضور کامل شرکت ها در هر دو شهر طرف باشیم. می توان گفت که اگر کیفیت برگزاری نمایشگاه ارومیه را با حضور حداکثری خودرویی ها در نمایشگاه البرز جمع می زدیم، می توانستیم یک دوره نمایشگاه خودرو خوب و در شان مردم را شاهد باشیم.
گروه مستند اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.